ممنوعیت فروش هواپیما از سوی آمریکا بر اجرای قراردادهای ایران تأثیری ندارد
رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: از آنجا که قراردادهای خرید هواپیماهای جدید در سطح بینالمللی منعقد شده است، مصوبه اخیر کنگره آمریکا در مورد ممنوعیت فروش هواپیما به ایران تاثیری بر اجرای این قراردادها ندارد.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: از آنجا که قراردادهای خرید هواپیماهای جدید در سطح بینالمللی منعقد شده است، مصوبه اخیر کنگره آمریکا در مورد ممنوعیت فروش هواپیما به ایران تاثیری بر اجرای این قراردادها ندارد.
به گزارش وزارت راه و شهرسازی، علی عابدزاده با اعلام این مطلب، بیان داشت: تمامی قرارداهای منعقده با شرکتهای سازنده طبق برنامه اقدام مشترک یا برجام انجام شده و این توافق ایران با جامعه جهانی به تایید سازمان ملل متحد نیز رسیده است.
وی گفت: اگر آمریکاییها به ما بدعهدی می کنند ما از گذشته به این بدعهدی آنها عادت کردهایم و به رغم تحریم های ظالمانه ای که در گذشته علیه کشورمان وجود داشت، صنعت هواپیمایی ما همچنان سرپا مانده و به توسعه و رشد خود ادامه داده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بدون شک همه شرکت ها به قراددادهای خود متعهد هستند و باید این قراردادها به مورد اجرا گذاشته شوند.
عابدزاده همچنین افزود: برای ورود بخش خصوصی به صنعت حمل و نقل هوایی در کشور فضای مناسبی به وجود آمده است و باید به سرمایه گذاری خود در بخش های مختلف این صنعت ادامه دهد.
وی ابتکار عمل بخش خصوصی در صنعت هوانوردی ایران را «بی سابقه» توصیف کرد و گفت: ۹۵ درصد آموزش های خلبانی و ۹۰ درصد خدمات فرودگاهی در کشور توسط بخش خصوصی انجام می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: خوشبختانه در ۲ سال گذشته (پس از توافق برجام) رشد صنعت حمل و نقل هوایی نسبت به بخش جاده ای و ریلی بسیار بیشتر بوده و آزادسازی نرخ بلیط پروازهای هوایی تحول بزرگی در این عرضه به وجود آورده است.
به گفته وی، با توجه به شرایط مناسب امروز که موجب کاهش تدریجی ریسک سرمایه گذاری در صنعت شده است، بخش خصوصی می تواند در زمینه خدمات فرودگاهی، تامین ناوگان و تجهیزات ناوبری سرمایه گذاری کند.
امکان رشد سه برابری سفرهای هوایی
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: با توجه به جمعیت بیش از ۸۰ میلیون نفری کشور، امکانات موجود و ۸۰ فرودگاه فعال، باید سفرهای هوایی به ۲تا سه برابر کنونی افزایش یابد.
به گفته وی، ارزیابی های سازمان های هواپیمایی کشوری نشان می دهد مردم پس از آزادسازی نرخ بلیت های هوایی از این امر رضایت داشته اند.
وی از همه شرکت های هوایی خواست توزیع شبکه بلیت و قیمت گذاری آن را خودشان انجام دهند تا مردم سود بیشتری از حمل و نقل هوایی به دست بیاورند.
تاخیر ۳۴ درصدی پروازها
عابدزاده درباره ایمنی پروازهای هوایی گفت: هنوز به طور میانگین ۲۰ درصد پروازهای فرانسه، آمریکا و آلمان تاخیر دارند که در ایران این میزان به ۳۴ درصد می رسد؛ در حالی که در کشور ما هواپیماهای قدیمی، خدمات حمل و نقل هوایی را عرضه می کنند.
وی اضافه کرد: در ۲ تا سه سال اخیر شاهد افزایش ورود جوانان متخصص و توانمند در صنعت هوایی کشور هستیم و باید با استفاده از این توانمندی ها، زمینه توسعه بیشتر صنعت حمل و نقل هوایی در کشور را به وجود آوریم.
وزیر راه و شهرسازی اوایل مردادماه امسال در مراسم افتتاح ۱۰ کیلومتر از بزرگراه همدان - سنندج و ۷۵ کیلومتر از بزرگراه غرب کشور اظهار کرد: راهگذر غرب کشور، پنج استان کشور را به یکیگر متصل میکند و ایران را به فراسوی مرزها پیوند میدهد.
«عباس آخوندی» افزود: در این دولت به سمتی رفتهایم که بتوانیم زیرساختهای حمل و نقل هوایی را توسعه دهیم، زیرا نقش بسیار مهمی در توسعه منطقه دارد.
گفتنی است؛ مجلس نمایندگان آمریکا پنجشنبه هفته گذشته با ۲متمم پیشنهادی درباره ممنوع شدن فروش هواپیماهای تجاری به ایران موافقت کرد. برخی اعضای دموکرات کنگره هشدار داده بودند این اقدام، توافق هسته ای را تضعیف می کند.
با اجرای برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام و لغو تحریمها، شرکتهای هواپیمایی کشورمان برای خرید بیش از ۲۶۰ فروند هواپیما با شرکت های ایرباس، بویینگ و آ.تی.آر قرارداد منعقد کردند که تاکنون هفت فروند از آنها تحویل شرکت هواپیمایی ایران ایر شده است.
قرار است در چند روز آینده ۲ فروند هواپیمای آ.تی.ار به ایران تحویل داده شود.