همکاری با پیمانکار فرانسوی برای توسعه فرودگاه اصفهان

توسعه فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان به عنوان یکی از زیرساخت‌های مهم توسعه گردشگری و با هدف ارتقا کیفیت خدمات‌رسانی به مسافران داخلی و خارجی مطرح است.

توسعه فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان به عنوان یکی از زیرساخت‌های مهم توسعه گردشگری و با هدف ارتقا کیفیت خدمات‌رسانی به مسافران داخلی و خارجی مطرح است.
به گزارش تسنیم، فرودگاه اصفهان از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های کشور در منطقه صفه قرار داشت و بنابر نیازهای وقت، فرودگاه قدیم در اختیار نیروی هوایی سپاه قرار گرفت و فرودگاه جدید در شرق اصفهان در منطقه کویری، در مساحت 1041 هکتار با هدف ارائه خدمات هوایی برنامه‌ای و غیر برنامه‌ای، آموزشی و انجام پروازهای مسافری در سال 1361 تأسیس و به صورت رسمی به صورت عملیاتی وارد ناوگان هوایی کشور شد.

از مزیت‌های این فرودگاه فاصله مناسب آن از اراضی شهری است که بسیاری از مشکلات فرودگاه‌های دیگر کشور را ندارد که از مهمترین آنها عدم ایجاد آلودگی صوتی برای ساکنان شهر اصفهان است.

همچنین اصفهان به دلیل موقعیت ویژه سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و غیره از جاذبه‌های خاص طبیعی و گردشگری بسیاری برخوردار است که هر سال به جز مسافران داخلی و ایرانگردان، پذیرای تعداد زیادی از جهانگردان و طرفداران صنعت توریسم نیز هست.

علاوه بر توجه ویژه به صنعت توریست و تلاش برای فراهم کردن بستر جذب بیشتر مسافران داخلی و خارجی که البته یکی از اقدامات موثر در این زمینه توسعه فرودگاه بین‌المللی اصفهان است، باید گفت این فرودگاه به واسطه موقعیت استراتژیک اصفهان در کشور باید از ظرفیت کافی و مناسب برای ارائه خدمات در مواقع بحرانی نیز برخوردار باشد.

اصفهان، معین نخست پایتخت در مواقع بحرانی

مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان درباره موقعیت استراتژیک اصفهان و به تبع آن ظرفیت فرودگاه شهید بهشتی اظهار داشت: در تقسیمات وزارت کشور، استان اصفهان به واسطه ظرفیت خوب، معین نخست پایتخت و معین اول یا دوم دوازده استان دیگر است. بنابراین در صورت وقوع حوادث غیرمترقبه دستگاه‌های اجرایی اصفهان باید وظایف سازمان متناظر خود را در استان صدمه دیده انجام دهند که این وظیفه استان را دو چندان می‌کند.

حسن امجدی ادامه داد: براساس دستور العمل، اگر پروازها نتوانند به هر دلیلی در مقصد خود فرود آیند باید فرودگاه جایگزین را معرفی کنند که جایگزین تمام پروازهای فرودگاه امام خمینی (ره) و مهرآباد، فرودگاه اصفهان است.

وی به ظرفیت فرودگاه اصفهان برای پذیرایی از پروازهای دایورتی اشاره کرد و گفت: در 6 ماهه دوم سال گذشته به واسطه دید کم این دو فرودگاه در چندین نوبت تمامی پروازها به فرودگاه اصفهان منتقل شد که این موضوع ضرورت توسعه فرودگاه اصفهان را بیشتر نشان می‌دهد.

مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان با بیان اینکه فرودگاه اصفهان در بعد هوانوردی تجهیزات و امکانات، ظرفیت بسیاری ویژه‌ای دارد، افزود: موقعیت جغرافیایی استان اصفهان نشان می‌دهد که برای پروازهای عبوری نیز باید ظرفیت وجود داشته باشد که طی چند ماه گذشته 12 مورد از چنین رویدادهایی را نیز داشتیم.

طرح توسعه فرودگاه اصفهان کلید خورد

با این وجود ظرفیت کم پارکینگ هواپیماها در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان، عدم بهره مندی از ترمینال پروازهای خارجی مناسب و با ظرفیت پذیرش بالا و نیاز به توسعه کمی و کیفی فرودگاه سبب شده تا مسئولان طرح توسعه فرودگاه شهید بهشتی اصفهان را در دستور کار قرار دهند، در این راستا طرح همکاری ایران با شرکتی از فرانسه کلید خورد.

وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه در اسفند 95 در سفر به اصفهان و دیداری که با استاندار اصفهان داشت از همکاری فرانسه برای توسعه فرودگاه اصفهان خبر داد و گفت: اگر مدیریت استان تمایل داشته باشد کشور فرانسه می‌تواند به توسعه گردشگری اصفهان کمک کند.

میشل سپن با بیان اینکه زیرساخت‌هایی همچون توسعه فرودگاه اصفهان برای توسعه گردشگری بسیار مهم است، گفت: شرکت‌های بزرگ فرانسوی می‌توانند در زمینه توسعه فرودگاه اصفهان همکاری‌های بسیار خوبی داشته باشند.

مهمترین موضوع در اجرای طرح توسعه فرودگاه شهید بهشتی اصفهان بحث اختلافات اراضی وزارت دفاع بود که در این زمینه تلاش‌ها برای آزادسازی این اراضی آغاز شد.

در دیدار نوروزی سال 95 وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با استاندار اصفهان بود که رسول زرگرپور بر حمایت از طرح توسعه فرودگاه شهید بهشتی اصفهان و کمک به حل اختلافات اراضی منطقه هوایی شهید بابایی و فرودگاه شهید بهشتی اصفهان تأکید کرد.

استاندار اصفهان بیان کرد: براساس برنامه‌ریزی‌ها، توسعه فرودگاه شهید بهشتی اصفهان به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های توسعه گردشگری در دستور کار قرار گرفته و لازم است که با کمک وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مشکلات موجود در ارتباط با توسعه فرودگاه و منطقه هوایی شهید بابایی مرتفع شود.

سردار حسین دهقان، وزیر سابق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در این دیدار درباره درخواست استاندار اصفهان مبنی بر حمایت از طرح توسعه فرودگاه بین‌المللی اصفهان و پیگیری موضوع اعلام آمادگی کرد.

پای پیمانکار فرانسوی به فرودگاه اصفهان باز شد

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نیز مرداد امسال، در حاشیه افتتاح مرکز نظارت تصویری فرودگاه شهید بهشتی اصفهان اظهار داشت: فرودگاه اصفهان را یک فرودگاه معمولی را نمی‌دانیم، این شهر دروازه اصلی ورود گردشگران به ایران و نقطه‌ای برای معرفی تمدن این سرزمین به جهانیان است. اما تنها محدودیت ما در توسعه فرودگاه، در بخش نظامی است که بتوانیم عرصه لازم را برای توسعه از ارگان‌های نظامی بگیریم.

رحمت‌الله مهابادی درباره مشارکت سرمایه‌گذار خارجی در پروژه احداث ترمینال فرودگاه اصفهان، تصریح کرد: با یکی از سرمایه‌گذاران که جزء 10 پیمانکار بزرگ جهان است وارد مذاکره شدیم و آنها نیز قبول کردند که چند پروژه از جمله فرودگاه اصفهان را در ایران انجام دهند.

وی اظهار داشت: بر این اساس ترمینال مدرن 25 هزار مترمربعی که قابلیت افزایش تا 35 هزار مترمربع را دارد در اصفهان احداث می‌شود.

آخرین اخبار از توسعه فرودگاه اصفهان

استاندار اصفهان یک ماه پیش در سی و دومین جلسه ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی استان گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته و با برطرف شدن مشکلات مربوط به اراضی مورد نیاز توسعه فرودگاه، طرح توسعه فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان مورد اجرا قرار گرفت.

زرگرپور بیان کرد: در طرح توسعه فرودگاه باید پارکینگ هواپیماها از 10 به 20 پارکینگ ارتقا یابد و با توجه به اینکه اصفهان معین تهران است، همچنین در شبانه روز حدود هزار پرواز از فراز شهر اصفهان عبور می‌کند و این استان معین اینگونه پروازها نیز هست طرح توسعه فرودگاه و افزایش پارکینگ ضروری است.

استاندار اصفهان به محوریت گردشگری در توسعه 20 ساله استان اشاره کرد و افزود: با توجه به ارتقای گردشگری و عدم مناسب بودن سالن پروازهای خارجی، توسعه این بخش مورد توجه قرار گرفت و بر این اساس مصوب گردید که 6 هزار متر مربع برای توسعه سالن پروازهای خارجی استان در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به امضای قرارداد توسعه فرودگاه در سفر رئیس جمهور با شرکت وینسی فرانسه اظهار داشت: برای توسعه فرودگاه اصفهان 300 هکتار از اراضی ارتش مورد نیاز بود که خوشبختانه یا پیگیری‌های وزیر اقتصاد و وزیر دفاع در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تحویل موقت این زمین‌ها برای توسعه فرودگاه انجام شده است.

لزوم حمایت ملی و استانی از طرح توسعه فرودگاه اصفهان

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز با اشاره به لزوم توسعه فرودگاه اصفهان گفت: در سال‌های گذشته اتاق بازرگانی فعالیت‌های زیادی با موضوع گردشگری انجام داده و چالش‌های این حوزه را مورد بررسی قرار داده است. یکی از مشکلات این عرصه مربوط به فرودگاه است که متأسفانه در چند سال گذشته توجه کافی به آن نشده است.

عبدالوهاب سهل آبادی با بیان اینکه بحث توسعه فرودگاه اصفهان جزء مباحث اصلی و اولویت نخست گردشکری استان قرار گرفت و نمایندگان مجلس نیز تلاش‌های بسیاری در این زمینه انجام دادند، گفت: جایگاه فرودگاه اصفهان در توسعه گردشگری مدنظر قرار دارد.

وی افزود: فرودگاه اصفهان در حال حاضر با توجه به ظرفیت گردشگری نمی‌تواند جوابگو باشد و امیدواریم اتفاقات یک سال گذشته ادامه پیدا کند و دولت نیز در بخش استانی و ملی به این موضوع توجه داشته باشند تا توسعه فرودگاه هرچه سریع‌تر انجام شود.

تکمیل نقشه‌های فاز یک با الهام از نمای چهل ستون

مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان درباره آخرین اقدامات در زمینه توسعه فرودگاه اصفهان گفت: نقشه‌های فاز یک معماری با الهام از نمای چهل ستون تکمیل شده، ترمینال زیبایی است که در مرحله نخست 22 هزار متر مربع و در فاز دوم 35 هزار متر مربع خواهد شد.

امجدی نیز درباره آزادسازی اراضی مورد نیاز بیان کرد: در ارتباط با آزادسازی اراضی با تجمیع نظرات مسئولان و نمایندگان مجلس، مساعدتی در سطح وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، دفاع، اقتصاد و همچنین ارتش انجام و در شهریور ماه امسال منتج به انعقاد تفاهم نامه‌ای شد که حدود 400 هکتار از اراضی مورد نیاز بعد از اخذ مجوزهای مربوطه به فرودگاه اصفهان تحویل شود.

وی تصریح کرد: مجوزات خاص نیز از طریق استاندار و نمایندگان در حال پیگیری است، تلاش‌ها در حال انجام است و به نظر می‌رسد تلاش‌ها جواب خواهد داد.

به گزارش تسنیم، استان اصفهان در مرکز کشور و در مسیر شمال، جنوب، شرق و غرب قرار دارد و سبب شده روزانه بیش از 60 درصد پروازهای عبوری از فضای جمهوری اسلامی ایران، از فراز فضای تحت کنترل فرودگاه اصفهان عبور کنند و این اتفاق سبب بالا رفتن جایگاه فرودگاه اصفهان می‌شود.

همچنین باید اشاره کرد که فرودگاه دروازه طلایی ورود گردشگر داخلی و خارجی به هر مجموعه‌ای نیز به شمار می‌رود و این در حالی است که داشتن فرودگاه مناسب و درخور شان، به طور یقین یکی از بزرگترین گلوگاه‌های توسعه گردشگری به شمار می‌رود.

با توجه به جایگاه اصفهان در صنعت توریسم و نیاز به ارتقا خدمات کمی و کیفی فرودگاهی در این استان باید تلاش‌ها برای تحقق برنامه تدارک دیده شده برای توسعه بزرگترین فرودگاه استان اصفهان تا رسیدن به نتیجه نهایی ادامه داشته باشد.

ارسال نظر