سیمان، جایگزین به صرفه برای آسفالت

استفاده از سیمان در راه‌سازی و جایگزینی آن با آسفالت یکی از راه‌های تقویت تقاضای سیمان در کشور است و دولت می‌تواند با ارائه لایحه به مجلس شورای اسلامی، می‌تواند صنعت سیمان را احیا کند.

استفاده از سیمان در راه‌سازی و جایگزینی آن با آسفالت یکی از راه‌های تقویت تقاضای سیمان در کشور است و دولت می‌تواند با ارائه لایحه به مجلس شورای اسلامی، می‌تواند صنعت سیمان را احیا کند.

به گزارش فارس ، استان اصفهان به عنوان یکی از معدنی‌ترین استان‌های کشور شناخته شده و به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، در پی فعالیت 750 واحد معدنی، سالانه ۴۶ میلیون تن ماده معدنی در معدن‌های استان اصفهان به غیر از شن و ماسه، استخراج می‌شود؛ بر این اساس استان اصفهان از این نظر رتبه چهارم کشور را به خود اختصاص داده است.

از این رو، رکود و رونق بازار مواد معدنی و نحوه مصرف محصولات صنایع معدنی اثرگذاری مستقیمی بر اقتصاد استان اصفهان داشته و این اثرگذاری در بخش مصالح ساختمانی و خصوصاً سیمان، به دلیل وجود کارخانه‌های بزرگ سیمان در این استان از اهمیت خاصی برخوردار است؛ مضافاً اصفهان در تولید سنگ ساختمانی نیز رتبه اول کشور را در اختیار دارد و همچنین بیش از ۵۰ درصد از مصالح ساختمانی و سنگ تزئینی کشور از استان اصفهان تأمین می‌شود که همین امر بر اهمیت موضوع می‌افزاید.

استان اصفهان دارای دو کارخانه بزرگ سیمانی با ظرفیت اسمی 8 میلیون تن است که تا سال‌های قبل، مشکلی در تولید و فروش این واحدها وجود نداشت و روند رو به رشد سیمان تولیدی استان اصفهان منجر به افزایش تنوع محصولات و ثبت محصولات جدید شده است؛ اما در طی سال‌های اخیر با بروز مشکلات در تولید و فروش، ظرفیت تولیدی واحدهای سیمان‌ساز استان اصفهان به 50 درصد کاهش یافته است.

فضای کسب‌ و کار نامناسب در کشور و فشار بانک‌ها، وضعیت کلیه صنایع را به وخامت کشانده اما تضعیف شدید تقاضا در صنعت ساختمان، کار را برای ادامه فعالیت بنگاه‌های تولید سیمان سخت‌تر کرده است، مضاف بر این، بروز جنگ و نا آرامی در عراق، صادرات سیمان به این کشور را به شدت کاهش داده و نمی‌توان موجودی انبارها را به سهولت قبل صادر کرد.

*طولانی‌ترین رکود مسکن و دست خالی تقاضا

بازار مسکن به عنوان یکی از بخش‌های بزرگ و تأثیرگذار اقتصاد برای پنجمین سال پیاپی با رکود همراه شده است و سرمایه‌های زیادی در این بازار به دلیل سیاست‌های نادرست بازارهای مالی، محبوس شده است.

در چند سال اخیر عوامل متعددی به رکود بازار مسکن دامن زده است که در این میان می‌توان به فشار دولت‌ها برای ثابت نگه‌داشتن نرخ ارز، بالا بودن تورم کالاهای غیرقابل تجارت نسبت به کالاهای قابل تجارت، ارائه تسهیلات بانکی به بخش عرضه بازار مسکن و نادیده گرفتن نیازهای مالی بخش عرضه، کاهش قدرت خرید مردم اشاره کرد.

بر اساس آخرین آماری که از رشد بخش ساختمان به دست آمده است؛ همچنان در این بخش رشد منفی مشاهده می‌شود که این امر عدم کارایی سیاست‌های اجرایی در بازار مسکن را نشان می‌دهد.

در حال حاضر بازار مسکن طولانی‌ترین دوره رکود خود را سپری می‌کند و با نگاهی به چرخه رکود و رونق این بازار در سال‌های گذشته، بیشترین رکودی که گریبان این بازار را گرفته بود؛ حداکثر 4 سال تداوم داشت.

*استفاده از بتن در رویه جاده‌ها، راهکاری برای افزایش تقاضای سیمان

سید محمد جواد ابطحی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رابطه با راه‌های بهبود تقاضای مصالح ساختمانی و خروج بنگاه‌های تولیدکننده مصالح ساختمانی از رکود اظهار داشت: استفاده از سیمان در راه‌سازی و جایگزینی آن با آسفالت یکی از راه‌های تقویت تقاضای سیمان در کشور است و دولت می‌تواند با ارائه لایحه به مجلس شورای اسلامی، می‌تواند صنعت سیمان را احیا کند.

وی همچنین افزود: وضعیت صنعت سیمان، بحرانی است و باید با تغییر تقاضای داخلی، از تعطیلی این واحدها جلوگیری کرد.

نماینده مردم خمینی‌شهر با اشاره به اهمیت موضوع ارتقای موضوع فناوری در ارتقای تولید مصالح ساختمانی گفت: در دانشگاه آزاد خمینی‌شهر، با مشارکت انجمن سنگ ایران و اتحادیه سنگ‌بری‌ها اولین شهرک فناوری آزاد و نمایشگاه و فروشگاه بین‌المللی و دائمی سنگ در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی تأسیس خواهد شد.

ابطحی متذکر شد: استان اصفهان حائز رتبه‌های برتر در تولید سنگ ساختمانی بوده و می‌توان با تکیه بر برندسازی، این صنعت را در اصفهان احیا کرد.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: هم اکنون بیش از 6 هزار 700 کارخانه فرآوری سنگ در کشور وجود دارد و دولت باید برای حفظ این صنایع کوشا باشد.

حبیب‌الله بهرامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رابطه با مزیت استفاده بتن در رویه جاده در قیاس با قیر اظهار داشت: با توجه به مازاد تولید 30 میلیون تنی سیمان در کشور، پیشنهاد می‌شود این محصول در روکش جاده‌ها استفاده شود و قیر تولید شده به دلیل مزیت‌های موجود در بازارهای جهانی، صادر شود.

رئیس اتاق تعاون استان اصفهان خاطرنشان کرد: صادرات قیر مزیت‌های بیشتری نسبت به سیمان دارد و باید از آن برای ارزآوری استفاده کرد و در مقابل، سیمان انبار شده در انبار کارخانه‌ها را در پروژه‌های راه‌سازی مورد مصرف قرار داد.

*مزیت‌های استفاده از سیمان در جاده‌ها چیست؟

استفاده از سیمان به جای قیر و آسفالت در جاده‌ها، سال‌ها است که در بسیاری از کشورهای تولیدکننده سیمان رواج دارد و دلیل آن نیز، مزیت‌های فنی و اقتصادی این امر است.

بر این اساس در آمریکا و اکثر کشورهای اروپایی چند دهه است که این فناوری مورد استفاده قرار گرفته و این امر به دلیل صرفه اقتصادی و همچنین انعطاف‌پذیری بیشتر آن نسبت به قیر است.

یکی از ویژگی‌های مهم فنی رویه‌های بتونی، عدم نیاز به زیر سازی چند لایه‌ای است که همین امر موجب کمتر از نصف شدن بهای تمام شده این نوع راه‌سازی نسبت به هزینه 120 هزار تومانی هر متر مربع جاده آسفالتی است.

ارسال نظر