نوروزی: ریل را گرانتر از ذوبآهن میخریم اما همکاری نمیکنند!
مدیرکل دفتر فنی و بررسی طرحهای راهآهن شرکت ساخت با تاکید بر اینکه ریل را با نرخ گرانتر هم از ذوبآهن میخریم اما همکاری نمیکنند، گفت: قیمت مورد تفاهم قرارداد برای تولید ریل ملی با ذوب آهن در هرتن ۳ میلیون و ۲۵۰هزار تومان است که از مبلغ سال ۹۶ بیشتر است اما شرکت ساخت آن را پذیرفت.
مدیرکل دفتر فنی و بررسی طرحهای راهآهن شرکت ساخت با تاکید بر اینکه ریل را با نرخ گرانتر هم از ذوبآهن میخریم اما همکاری نمیکنند، گفت: قیمت مورد تفاهم قرارداد برای تولید ریل ملی با ذوب آهن در هرتن ۳ میلیون و ۲۵۰هزار تومان است که از مبلغ سال ۹۶ بیشتر است اما شرکت ساخت آن را پذیرفت.
به گزارش ایمنا محسن نوروزی در خصوص واردات ریل به کشور، اظهار کرد: واردات ریل از به کشور به دلیل خروج ارز از کشور و همچنین پروسه طولانی خرید از خارج از کشور دارای اشکال است. از سوی دیگر خرید از تولید کننده داخلی مزایایی مانند رشد تولید ناخالص داخلی به همراه خواهد داشت و همچنین برای کشور اشتغال ایجاد میکند و زمانی که بحث تولید ریل توسط شرکت ذوبآهن اصفهان مطرح شد بسیار امیدوار شدیم.
وی با بیان اینکه در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل فقط به ریل UIC۶۰ نیاز داریم، افزود: ریل U۳۳ در خطوط فرعی و خطوط با اهمیت درجه دو استفاده میشود که به حوزه کاری ما مربوط نمیشود. هر کیلومتر خط ریلی به ۱۲۰ تن ریل احتیاج دارد، همچنین برای احداث خطوط ایستگاهی ۲۰ درصد به عدد یاد شده اضافه می شود.
مدیرکل دفتر فنی و بررسی طرحهای راهآهن شرکت ساخت اضافه کرد: اگر رکورد ۵۱۶ کیلومتر ریلگذاری برای سال جاری را در نظر بگیریم، حدود ۶۲ هزار تن ریل برای احداث خطوط اصلی و حدود ۱۲ هزار تن برای خطوط ایستگاهی نیاز داریم یعنی در سال حدود ۷۴ هزار تن ریل برای ساخت ۵۱۶ کیلومتر خط آهن نیاز داریم.
وی تاکید کرد: هزینهای که در حال حاضر برای هر تن ریل صرف میشود ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان هست.
نوروزی در خصوص اینکه میزان تولید ریل U۳۳ ذوبآهن و موجودی انبارهای این شرکت، اظهار کرد: کارخانه ذوبآهن ابتدا اعلام کرد که با توجه به خط تولیدی که از شرکت آلمانی خریداری کرده است، آمادگی دارد ریل با طول ۳۶ متر به تولید برساند. در آن زمان پیشنهاد دادیم که اگر ذوبآهن توانایی دارد، ریل طویل با طول ۱۰۰ متر تولید کند میتوانیم برای پروژههای ریل گذاری، سیستم ریلگذاری طویل را راهاندازی کنیم؛ این مساله در آن زمان برای ذوبآهن میسر نبود و مسئولان وقت اعلام کردند که در مرحله فعلی توانایی انجام این کار را ندارند.
وی ادامه داد: پس از انجام مذاکرات و تفاهمات صورت گرفته، مکاتبات کماکان نویدبخش بود و ذوب آهن اعلام کرد که به زودی نخستین محمولههای ریل ملی را راهی بازار خواهیم کرد و در حال حاضر تنها منتظر ایجاد بازار هستیم و توقع داریم از طرف شرکت ساخت به عنوان بازار به مجموعه ما دلگرمی داده شود.
مدیرکل دفتر فنی و بررسی طرحهای راهآهن شرکت ساخت گفت: در آن شرایط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام کرد که در کنار شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت قطارهای شهری (مترو) مشتریان بالقوه ذوب آهن است واز تولید داخلی ریل استقبال می کنیم.
وی گفت: در ادامه این مکاتبات اواخر تابستان سال جاری از بخش بازرگانی ذوبآهن به ما اعلام شد که آماده عقد قرارداد تولید ریل با شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور هستند.
نوروزی با بیان اینکه رقم مورد معامله و تفاهم ریل بین شرکت ساخت و کارخانه ذوبآهن معادل ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان به ازای هر تن بود که البته این قیمت از رقم فهرستبهای سال ۹۶ مقداری بیشتر بود، افزود: در فهرست بها رقم ذکر شده ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان است که به این عدد یک ضریب بالاسری ۱.۱۴ ضرب میشود و نتیجه ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان میشود که بازهم از رقم پیشنهادی ذوبآهن کمتر است؛ با وجود این اختلاف در قیمت، ما رقم پیشنهادی ذوبآهن را پذیرفتیم و در شرکت ساخت و توسعه برای خرید ۲۵ هزار تن ریل درخواست ترک تشریفات مناقصه صادر کردیم و این درخواست را برای سازمان برنامه بودجه ارسال شد.
وی در خصوص اینکه کیفیت ریل UIC۶۰ تولیدیِ ذوبآهن، مورد تایید نهایی قرار گرفته است یا خیر، گفت: هنوز نمونههای ریل UIC۶۰ تولید شده، مورد تأیید قرار نگرفته است.
مدیرکل دفتر فنی و بررسی طرحهای راهآهن شرکت ساخت تاکید کرد: اگر قرار باشد تمام کشور برای تولید ریل ملی بسیج شوندهمانطور که همه نیروهای کشور برای تولید دو خودروساز به صورت انحصاری خودرو متمرکز شدند، در این شرایط به قول رئیس سازمان محیط زیست، باید گفت که صنعت در خدمت کشور باشد نه کشور در خدمت صنعت!
وی با بیان اینکه در حال حاضر فقط ذوبآهن توانایی تولید ریل دارد اما انحصار وجود ندارد، اظهار کرد: به عنوان مثال فولاد خوزستان نیز میتواند در این بحث ورود و خط تولید راهاندازی کند البته خوب اگر به عنوان مثال سمت خوزستان و نزدیک دریا باشد، بسیار بهصرفهتر هم خواهد بود در مقایسه با اصفهان و نزدیک کویر مناسبتر به نظر میرسد.