دنیا پیام اصفهان را شنید
دهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری و دومین نمایشگاه بینالمللی هتل، رستوران، فستفود و کافیشاپ اصفهان آغاز شد. این دو نمایشگاه تا یکم تیرماه در محل برگزاری نمایشگاههای بینالمللی استان واقع در پل شهرستان برپا خواهد بود و علاقهمندان میتوانند طی ساعات 16 تا 22 از آن بازدید کنند.
احمدرضا منزه- اصفهان امروز: دهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری و دومین نمایشگاه بینالمللی هتل، رستوران، فستفود و کافیشاپ اصفهان آغاز شد. این دو نمایشگاه تا یکم تیرماه در محل برگزاری نمایشگاههای بینالمللی استان واقع در پل شهرستان برپا خواهد بود و علاقهمندان میتوانند طی ساعات 16 تا 22 از آن بازدید کنند.
در این دو نمایشگاه که در فضایی بالغبر 9450 متر برگزار میشود، 80 مشارکتکننده از استانهای اصفهان، تهران، مازندران، فارس، خراسان رضوی، کیش، هرمزگان و قم حضور دارند و توانمندیهای خود را در عرصههای گردشگری، هتلداری، اقامتی و پذیرایی به نمایش عمومی میگذارند.
همچنین نمایندگان کشورهای ترکیه، امارات، مالزی، مجارستان و عمان نیز در این نمایشگاه حضور دارند و پتانسیلهای گردشگری کشور خود را در معرض بازدید قرار میدهند.
سفیران کشورهای ازبکستان، تاجیکستان، کرهجنوبی، ساحلعاج، سنگال، ارمنستان، ویتنام و ژاپن نیز بهعنوان میهمانان ویژه در این نمایشگاه حضور دارند.
در دهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری اصفهان شرکتهای هواپیمایی و آژانسها، مراکز اقامتی و هتل و مراکز توریستی و تفریحی، انجمنها و اتحادیهها، مراکز آموزشی، نشریات و مطبوعات، تولیدکنندگان تجهیزات آشپزخانههای صنعتی و طراحان و سازندگان تجهیزات هتل حضور دارند.
مهمترین تفاوت نمایشگاه گردشگری اصفهان با دورههای گذشته این است که شرکتهای خارجی در بخش گردشگری و شرکتهای معتبر فعال در حوزههای هتلداری و رستوران نیز در برپایی نمایشگاه مشارکت داشتهاند.
همچنین هتل عباسی، گروه هتلهای پارسیان، گروه هتلهای کوثر، آژانس گردشگری گردشگران، آژانس گردشگری پرستیژ، هتل ریکسوس و رفیع تراول از جمله مهمترین برندهای حاضر در نمایشگاه امسال هستند.
برگزاری سومین دوره مسابقات نوشیدنیهای سرد یکی از اصلیترین بخشهای جانبی دهمین نمایشگاه گردشگری اصفهان است.
*اصفهان تمامی ظرفیتها برای توسعه گردشگری را داراست
در آئین گشایش این نمایشگاه، محسن مهرعلیزاده استاندار اصفهان اظهار کرد: صنعت گردشگری بهعنوان یک صنعت پاک در جهان مطرح است که هم پیشرو و هم پیشران است و علاوه بر زمینههای فرهنگی، بهعنوان یک فعالیت اقتصادی نیز مطرح است، تولید ناخالص ملی بسیاری از کشورها به گردشگری اختصاص دارد و در آینده نهچندان دور به صنعت نخست دنیا تبدیل خواهد شد.
وی بابیان اینکه تنها صنعتی که میتواند جامعه جهانی را به سمت صلح و دوستی راهنمایی کند، گردشگری است، عنوان کرد: کشور پرافتخار ایران و استان اصفهان دارای ویژگیهای مثبت است و هر آن چه برحسب سلایق گردشگران در دنیا میتواند رقم زد، ایران و اصفهان همه آنها را بهتنهایی دارند، ایران و اصفهان خواستگاه هنرها و طبیعتهای متنوع در فصول مختلف است.
استاندار اصفهان ادامه داد: اصفهان همه امکانات ذکر شده را در خود دارد و از همین رو هرگونه سرمایهگذاری در این امر، مثبت و سازنده خواهد بود، ما نیز بهعنوان یک مسئول عالی و دولتی در اصفهان نیز این اقدامات را انجام میدهیم تا در زمینههای ایجاد هتلها، مراکز گردشگری و تفریحی اقداماتی را در حال انجام هستیم.
وی در پایان گفت: شناساندن وظیفه ماست تا گردشگران خارجی تشویق شوند و به ایران بیایند، شناساندن به معنای ایجاد بروشور و کتابهایی برای معرفی نیست این امکانات شناساندن باید در تورگردانها و آژانسهای مسافرتی باشد از ارتباط این گروهها و افراد، شناساندن انجام شود، ارزان بودن و راحتی گردشگری نیز مطرح است که باید به آن توجه کرد و در این صورت است که باید به دشمنانی که قصد تحریم دارند بگوییم زهی خیال باطل.
*دنیا پیام اصفهان را شنید
قدرتالله نوروزی شهردار اصفهان نیز در این مراسم خاطرنشان کرد: چنین نمایشگاهی میتواند دستاوردهای خوبی داشته باشد و مهمانهای خارجی نیز اصفهان را میشناسند و احاطه خوبی نسبت به توانمندیها، ظرفیتها و هویت تاریخی اصفهان دارند، گردشگری در اصفهان باید پایدار باشد اما این گردشگری پایدار اوصاف خود را دارد که حفظ محیطزیست، فرهنگ و هویت شهری از ملزومات آن است.
وی در ادامه افزود: امکانات در گردشگری پایدار در خدمت حال و آینده است و پایداری آن باید موجب تولید ثروت شود تا به منابع شهری هم آسیبی نزند، اصفهان به شهرهای خلاق جهان پیوسته است و امروز در شبکه شهرهای خلاق یونسکو ثبت شده است، اگر در اجلاس شهرهای خلاق جهان شرکت نمیکردیم ممکن بود در ارزیابی امسال حذف شود اما با حضور ما چنین اتفاقی نیفتاد و حضور فعالی در همه کمیسیونها داشتیم.
شهردار اصفهان در خصوص سفر خود به لهستان گفت: در اجلاس شبکه شهرهای خلاق لهستان ۲۵۰ شهر شرکت داشتند و پیام اصفهان را شنیدند و فرصتی طلایی برای رونق صنعت گردشگری فراهم شد. همه دنیا پیام اصفهان را شنیدند و تشکیل چنین نمایشگاهی باعث هدایت بخش خصوصی به سمت فضاهای ایجاد شده است، اصفهان آمادگی دارد در سراسر دنیا نمایشگاههای متعدد برگزار کرده و صنایعدستی خود را ارائه دهد.
* نمایشگاه گردشگری یک فرصت ویژه است
فریدون الهیاری نیز در این آئین تصریح کرد: فلسفه برگزاری این نمایشگاه تبادل و انتقال تجربیات بین کشورهای مختلف است که هر کشوری ظرفیتها و تواناییهای خود را ارائه میدهند، نمایشگاه یک فرصتی برای بازاریابی نیز هست و اگر یک نمایشگاهی بتواند سهم خود را از بازار بینالمللی به دست آورد، موفق خواهد بود.
وی بابیان اینکه این نمایشگاه یک فرصت ویژه است، تصریح کرد: باید از ظرفیتهای بومی شهرستانهای خود در حوزه طبیعتگردی استفاده کنیم و این یک ظرفیت بسیار مهم است که در اکثر مناطق استان اصفهان، این ظرفیت طبیعتگردی وجود دارد و امروز این ظرفیتها فعال شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان اصفهان در ادامه افزود: در حوزه گردشگری از ظرفیتی استفاده میکنیم که کلیشهای شده و تنها مخاطبان سنتی خود را دارد درحالیکه باید روشهایی مدرن را استفاده کنیم و این امر با بازاریابی محقق است، کشورهای شرق آسیا و حوزه قفقاز، ظرفیت خوبی برای بازاریابی گردشگری ایران دارند.
وی در پایان گفت: همانطور که ایرانیان زیادی در کشورهای یاد شده حضور پیدا میکنند ما نیز باید این ظرفیت را ایجاد کنیم تا گردشگران آنها نیز در کشورمان حضور پیدا کرده و از ظرفیت گردشگری ایران استفاده کنند.
*اصفهان جایگاه ویژه خود در صنعت گردشگری به دست آورد
فتحاله معین رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این افتتاحیه یادآوری کرد: ایران و اصفهان باید جایگاه ویژه خود را در صنعت گردشگری به دست آورد، اصفهان جز معدود شهرهایی است که به لحاظ ویژگیهای تاریخی و فرهنگی، یا حتی ویژگیهای طبیعی سرآمد است، مسیر رودخانه زایندهرود که محور تاریخی و تمدن ساز بوده است نیز از جمله ویژگیهای طبیعی اصفهان است و با احیای زایندهرود و جبران ظلمی که به این رودخانه شد، بخشی از مشکلات حل میشود.
وی بابیان اینکه تمدن فارسیزبانان گستره زیادی از جغرافیا را به خود اختصاص داده است، خاطرنشان کرد: در سالهای اولیه فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی، یکی از وزرای تاجیکستان از اصفهان بازدیدی داشت در آن بازدید گفت اگر اصفهان و شیراز را دیده باشم و از دنیا بروم آرزویی به دلم نمیماند.
رئیس شورای شهر اصفهان ادامه داد: برگزاری چنین مناسبتها و نمایشگاههایی میتواند باعث احیای پیوندهای تاریخی شود، همه میدانیم که بسیاری از کشورها در مسیر راه ابریشم ارتباطات دوستانهای داشتهاند و تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک میگذاشتند و امروز نیز بیش از هر زمان دیگری به چنین چیزی احتیاج داریم.
* جذب گردشگر باعث صادرات نامرئی میشود
علی یارمحمدیان مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی استان اصفهان هم یادآور شد: حمایت از گردشگری حمایت از کالای ایرانی است چراکه جذب گردشگر باعث صادرات کالا و خدمات نامرئی میشود، در سال 2014 در ایران بیش از یک میلیارد دلار صادرات نامرئی داشتیم.
وی بابیان اینکه صادرات ایران وابسته به نفت است، بیان کرد: از همین رشد اقتصادی در ایران نیز وابسته به نفت است و به همین خاطر رشد اقتصادی غیر اشتغالزا به آن میگویند چراکه باعث رشد اقتصادی میشود اما ایجاد شغل نمیکند، توجه به صنعت گردشگری باعث میشود تا رشد اقتصادی همراه با اشتغالزایی انجام شود.
مدیرعامل نمایشگاههای بینالمللی استان اصفهان ادامه داد: شرکت نمایشگاههای بینالمللی استان اصفهان در ادامه رسالتهای خود سعی در برگزاری نمایشگاهی برای رونق گردشگری داشت.
*ایران را باید دید
در ادامه، محمدعلی ابوطالبی مدیرعامل شرکت هتلهای بینالمللی پارسیان گفت: صنعت گردشگری به بزرگترین کارفرمای دنیا تبدیل شده است و با کاهش هزینه سبد خرید میتوان شعار "ایران را باید دید" را محقق کرد.
محمدعلی ابوطالبی در آیین افتتاحیه دهمین نمایشگاه ملی گردشگری اصفهان گفت: صنعت گردشگری به بزرگترین کارفرمای دنیا تبدیل شده است و ما میتوانیم با توجه به پیشینه تاریخی اصفهان پیشرفت خوبی در این بازار داشته باشیم و بهعنوان یکی از استراتژیهای کاربردی، تهدیدهای امسال را به حداقل ممکن برسانیم.
وی افزود: با کاهش هزینه سبد خرید میتوان ایران و اصفهان را به یکی از مقاصد گردشگری ارزان و موردتوجه توریستها تبدیل کرد تا بتوانیم شعار " ایران را باید دید" محقق سازیم.