تلاش برای «تامین قطعه، روغن و لاستیک» به عنوان مشکل اصلی کامیون‌داران

به گفته کامیون‌داران، در حال حاضر مشکل اصلی کامیون داران، تأمین قطعه، روغن و لاستیک است، قیمت قطعات در این مدت به سرعت رشد داشته و بعضاً با کمبود مواجه است و قیمت آن‌ها نیز دلاری تعیین می‌شود، در حالی که درآمدها به ریال است.

به گفته کامیون‌داران، در حال حاضر مشکل اصلی کامیون داران، تأمین قطعه، روغن و لاستیک است، قیمت قطعات در این مدت به سرعت رشد داشته و بعضاً با کمبود مواجه است و قیمت آن‌ها نیز دلاری تعیین می‌شود، در حالی که درآمدها به ریال است.

به گزارش فارس، در روزهای اخیر بار دیگر اخبار ضد و نقیضی درباره اعتراضات صنفی کامیون‌داران شنیده شد و حواشی مختلفی به همراه داشته است. حرکتی که لازم است پیش از آنکه این مشکل مجدداً فراگیر شود، مسؤولان امر چاره‌ای برای رفع آن بیندیشند؛ البته شاید لازم باشد رفتارهای مشکوکی که با اجبار رانندگان و ناامن‌کردن جاده‌ها و ترمینال‌های باربری سعی در اخلال در نظم اقتصادی کشور دارند نیز به صورت جدی مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.

این برای دومین بار در سال جاری است که کامیون‌داران نسبت به مشکلاتی حوزه فعالیتی خود اعتراض دارند؛ در دوره قبل، عدم افزایش متناسب نرخ کرایه، مشکلات بیمه‌ای، دلالی در توزیع بارنامه‌ها و تأمین قطعات مشکل اصلی کامیون‌داران بود که به گفته مدیرکل راهداری استان اصفهان تقریبا تمام مطالبات آن‌ها در مسیر قانونی پیگیری و به نتیجه رسیده است.

در روزهای جاری افزایش نرخ ارز، رسوب کالاها در گمرک و عدم توفیق دولت در تأمین بخشی از قطعات باعث شده تا بار دیگر قشر کامیون‌دار با مشکلات تازه‌ای مواجه شود.

به گفته فعالان این بخش، در حال حاضر مشکل اصلی کامیون‌داران، تأمین قطعه، روغن و لاستیک است. قیمت قطعات در این مدت به سرعت رشد داشته و بعضاً با کمبود مواجه است و قیمت آن‌ها نیز دلاری تعیین می‌شود، در حالی که درآمدها به ریال است.

هر جفت لاستیک 14 میلیون تومان

یکی از رانندگان کامیون امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص مشکلات خود اظهار کرد: قیمت قطعات و لاستیک کامیون به طور کامل به قیمت دلار وابسته است و در این مدت با نوسانات ارزی، هزینه تعمیر و نگهداری کامیون نیز چند برابر شده است.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر یک جفت لاستیک خارجی کامیون قیمت 14 میلیون تومانی دارد و یک کامیون چند ماه باید مستمراً کار کند تا بتواند این هزینه را تأمین کند؟

این راننده کامیون همچنین نایاب شدن برخی قطعات و تجهیزات را مزید بر علت دانست و گفت: برخی قطعات حتی در اصفهان که مرکز توزیع قطعات ماشین سنگین است نیز پیدا نمی‌شود و دلیل آن، گیرکردن بارها در گمرک و عدم ترخیص آن توسط دولت است.

وی تأکید کرد: عدم تسهیل واردات اجناس توسط دولت باعث شده تا میل به احتکار در بازار نیز افزایش یابد و بسیاری از فروشندگان با وجود در اختیار داشتن جنس، حاضر به فروش آن نیستند چون نمی‌توانند جایگزین آن را تأمین کنند.

بازار دلاریزه قطعات

یک فروشنده لاستیک در منطقه شاهپور جدید نیز در خصوص افزایش قیمت لاستیک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: قیمت یک جفت لاستیک 900 دلار است و ما نیز فروش خود را بر مبنای این نرخ انجام می‌دهیم.

وی در ادامه افزود: از این رو هر گونه نوسانی در دلار مستقیماً باعث تغییر نرخ‌ها می‌شود.

این فعال بازار لاستیک متذکر شد: برخی برندهای معتبر خارجی در بازار نایاب شده و همین امر باعث شده تا قیمت لاستیک داخلی نیز به شدت افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل بی ثباتی قیمت‌ها، تقاضا به شدت رشد داشته و عرضه‌ها جوابگوی تقاضا نیست.

حل مشکل بیمه، افزایش و تغییر نوع محاسبه کرایه‌ها پاسخی به اعتراضات خرداد

مهدی خضری در همین رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به اعتراض رانندگان اظهار داشت: رانندگان از ابتدا خرداد ماه سال جاری اعتراضاتی مبنی بر اینکه با توجه با افزایش قیمت و متعاقب آن افزایش قیمت لوازم مصرفی و قطعات ماشین سنگین مخصوصاً لاستیک و همچنین نحو پرداخت بیمه اجتماعی و نوع برخورد که از جانب دلالان حوزه حمل و نقل انجام شده، داشتند.

وی ادامه داد: با پیگیری‌های صورت گرفته واقداماتی خوبی از جمله بحث بیمه رانندگان به همان روال گذشته یعنی 50 درصد سهم دولت و 50 درصد سهم راننده بازگشته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان در ادامه افزود: همچنین 20 درصد افزایش نرخ در حوزه حمل و نقل کالا وجود داشته که با توجه افزایش قیمت لاستیک و قطعات، رانندگان درخواست افزایش قیمت کرایه را داشته‌اند که قرار شد روند به حالت عادی برگردد و با برنامه‌ریزی دقیق این مشکل برای سال‌های آتی هم حل شود.

وی با اشاره به بحث تن و کیلومتر بیان کرد: همچنین رانندگان در خواست محاسبه کرایه بر اساس تن و کیلومتر را مطرح کردند که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با یک برنامه‌ریزی و استفاده از سامانه جدید توانست سازماندهی خوبی را انجام دهد که به مراحل پایانی خود رسیده و به وزارت راه و شهرسازی اعلام شد و اگر در شورا عالی ترابری کشور تأیید شود و به مرحله اجرا برسد مشکل نرخ حمل و نقل برای همیشه برای رانندگان حل خواهد شد.

تلاش برای «تأمین قطعه، روغن و لاستیک» به عنوان مشکل اصلی کامیون‌داران

خضری اذعان داشت: در اول مرداد ماه سال جاری فراخوانی اعلام شد که با هماهنگی و برگزاری جلسه با رانندگان به تعویق افتاد و مجدد در اول مهر ماه فراخوانی اعلام شد که با توجه به وضعیت اقتصادی، تورم و افزایش قیمت ارز در حوزه قطعات و لوازم مصرفی افزایش صعودی و چندبرابری قیمت‌ها یکی از مشکلات اصلی رانندگان درون شهری و برون شهری بحث تأمین لاستیک مورد است.

وی ابراز داشت: با توجه اینکه تأمین لاستیک از وظایف اداره کل وسازمان راهداری است ولی به دلیل حرکت در جهت رفاه حال رانندگان بحث توزیع لاستیک را بر عهده گرفتیم اما با توجه به تحریم‌های ظالمانه ای که صورت گرفته است بحث تأمین و توزیع لاستیک با مشکل مواجه شده است.

2 روز از راه‌اندازی سامانه توزیع لاستیک دولتی می‌گذرد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان عنوان کرد: با پیگیری که وزارت صمت و همچنین سازمان صمت در استان انجام داده است تا به صورت روزانه و هفتگی سهمیه‌ای در اختیار سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای قرار می‌گیرد که در ابتدای امر رانندگان با مراجعه و و در یافت حواله‌های مربوطه و تحویل آن به نمایندگان لاستیک‌فروش، لاستیک مورد نیاز را تحویل می‌گرفتند انا با توجه به اعتراضات و همچنین وسعت استان سامانه‌ای آماده‌سازی شده است و از تاریخ 2 مهر ماه توزیع لاستیک به صورت سامانه‌ای انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در مرحله نخست رانندگان با مراجعه حضوری و با همراه داشتن کارت هوشمند و مدارک خودرو ثبت نامشان انجام خواهد، شد و سپس به صورت غیرحضوری با ثبت نام در لیستی که به آن‌ها معرفی خواهد شد توزیع لاستیک به صورت عادلانه صورت می‌گیرد.

خضری با اشاره به حل مشکل درمان رانندگان تصریح کرد: برای حل مشکل در مان رانندگان و بحث بیمه تکمیلی آنان از 15 مرداد ماه سال جاری با پرداخت هزینه از طریق شرکت حمل و نقل انجام می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان در پایان با اشاره به شرایط اقتصادی کشور بیان کرد: با همت و پیگیری در حوزه حمل و نقل و مدنظر داشتن تأثیرگذاری این حوزه در اقتصاد کشور، مانع از توقف چرخ اقتصاد کشور شوند؛ بنابراین مشکل رانندگان همچون دیگر مسائلی که تا امروز برای آن‌ها حل شده، باید با سخت‌کوشی و پیگیری که در حوزه حمل ونقل توسط مسؤولان کشوری و استانی بر طرف شود.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار