هدف ما افزایش تیراژ خودرو و کاهش قیمت آن است
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: هدف ما این است که تیراژ خودرو افزایش پیدا کند و قیمت خودرو حتماٌ از این قیمت بازار آزاد پایینتر بیاید.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: هدف ما این است که تیراژ خودرو افزایش پیدا کند و قیمت خودرو حتماٌ از این قیمت بازار آزاد پایینتر بیاید.
به گزارش تسنیم، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه جلسه امروز (19 دی) هیئت دولت و در جمع خبرنگاران درخصوص علت ماندن کالاها در گمرکات، اظهار کرد: این موضوع میتوانید دلایل مختلفی داشته باشد، بخشی از آن به تامین ارز برمیگردد و مشکل عمده نیز همین بوده است. برخی موارد هم به مشکلات ثبت سفارش یا منع ورود برخی کالاها مربوط بوده که موانعش رفع نشده است.
وی افزود: اخیراً در جلسات کارگروه تنظیم بازار با حضور افراد ذیربط از گمرک، سازمان بنادر و همه ارگانهای مربوطه، قرار بر این شد که در حوزه مواد اولیه، تولید، قطعات و لوازم پایه، روش تسهیلکنندهای اتخاذ شود و الان سرعت عمل بالا رفته و روند خوبی را پیش گرفتهایم.
وزیر صمت درباره اینکه قیمت اعلامشده خودروها تا چه اندازه واقعی است، تصریح کرد: ما با یک اصولی موضوع را پیگیری میکنیم که نهایتاً منجر به افزایش تولید، کیفیت، تیراژ و کاهش قیمت بشود و این اهداف نهایی ما است. مجموعهای از اقدامات؛ از جمله برپایی نمایشگاه در شهر آفتاب است تا قطعاتی که سابقاً از خارج میآمد را داخل کشور بسازیم.
رحمانی ادامه داد: در مورد قیمت یک واقعیت موجود در بازار آزاد داریم که باید باشد و تفاوتی بین این قیمت با کارخانه هم هست اما اینکه بگوییم قیمت تمامشده پایین یا بالاست، جای بحث دارد و نباید ایندو را باهم عوض کنیم.
وی خاطر نشان کرد: ما فعلاً دنبال این هستیم که تولید را حفظ کنیم و بهویژه از خودروسازان هم برنامه گرفتهایم که تیراژ بالا برود، حالا که خوشبختانه روند تولید بهبود یافته است، آنان موظف شدند که هشتاد درصدش را به تعهدات که همان موارد تحویلهای قبلی است، اختصاص دهند و بیست درصدش را میتوانند عرضه کنند.
وزیر صمت افزود: بنابراین بر تعهدات داده شده، پایبندی وجود دارد و ما به سازمان حمایت از حقوق مصرفکننده هم گفتهایم که این موضوع را جدی بگیرند، ممکن است کارخانهدار بگوید شرایط عوض شده اما عموماً این دلیل را نپذیرفتهایم و گفتهایم آنچه از سوی کارخانه به صورت قطعی فروخته شده، حتما باید به دست خریدار برسد و به هرحال کارخانه یک روز سود کرده و یک روز هم زیان میدهد.
رحمانی درخصوص موضوع ترخیص 13هزار خودرو از گمرک نیز اظهار کرد: بخشی از اینها قبلاً رفته و به دست مردم رسیده، به هرحال آن کسی که خریده گناهی ندارد و تخلفی نکرده اما بعد معلوم شده که واردکننده تخلف داشته است که حالا مصوبه اخیر فحوایش این بوده که متخلف باید مجازات شود و خودروها به دست خریدار برسند.
وی تصریح کرد: هدف ما این است که تیراژ خودرو افزایش پیدا کند و قیمت خودرو حتماٌ از این قیمت بازار آزاد پایینتر بیاید و برنامه و تعهدی که خودروسازان به ما دادهاند مستلزم این است که بازار سیاه حذف و بازار آزاد هم کنترل شود.