رشد چند برابری هزینه نگهداری آزادراه اصفهان - کاشان دلیل افزایش عوارض
مدیرعامل شرکت ساخت و نگهداری آزادراه اصفهان - کاشان گفت: هزینههای نگهداری آزادراه و تأمین مواد اولیه آن بسیار فراتر از درآمدها رشد کرده و برای مثال، قیمت قیر در یک سال حدوداً 3 برابر شده است.
محمد کاظمزاده امروز در گفتوگو با فارس، درباره برخی انتقادات نسبت به افزایش قیمت عوارض آزادراه اصفهان - کاشان اظهار کرد: نرخ عوارض آزادراهها هر ساله در هیأت وزیران با نظر به شرایط هزینههای نگهداری، بازسازی و برنامههای توسعه راهها، تعدیل میشود و در سال جاری نیز این اتفاق برای 18 آزادراه بزرگ کشور رخ داد که آزادراه اصفهان-کاشان نیز یکی از آنها بود.
مدیرعامل شرکت ساخت و نگهداری آزادراه اصفهان-کاشان در ادامه افزود: هر ساله این نرخها در اردیبهشتماه تعدیل میشد، اما در سال جاری به دلیل رعایت وضعیت اقتصادی مردم، این اقدام در شهریور ماه صورت گرفته و برای خودروهای عمومی نظیر ون، تاکسی، اتوبوس و مینیبوس در حد 5 درصد و برای سایر وسایل نقلیه به طور متوسط 16 الی 18 درصد بوده است.
وی یادآور شد: این در حالی است که هزینههای نگهداری آزادراه و تأمین مواد اولیه آن بسیار فراتر از این اعداد رشد کرده و برای مثال، قیمت قیر در یک سال حدوداً 3 برابر شده است و آسفالت، گارد ریل، برچسبهای شب نما و روشنایی نیز همگی رشد قیمت قابل توجه داشتهاند.
کاظمزاده یادآور شد: تصور اشتباهی که وجود دارد این است که چون بخش خصوصی در این آزادراهها سرمایهگذاری کرده، تمامی درآمد آن به حساب بخش خصوصی واریز میشود و سرمایهگذاران در افزایش نرخها دخیل هستند، اما واقعیت این است که 75 درصد از این درآمد توسط دولت برداشت شده و به حساب استهلاک سرمایه سرمایهگذار منظور میشود و قاعدتاً همه این درآمد نمیتواند صرف بازسازی راه شود.
وی ادامه داد: سود مشارکت سرمایهگذار در این پروژهها مشخص است و قرارداد مشارکت نیز بلندمدت تنظیم شده و این افزایش نرخ عوارض بیشتر به نفع وزارت راه و شهرسازی است تا با پوشش سریعتر استهلاک سرمایه، شرایط را برای انجام پروژههای جدید خود مهیا سازد.
کاظمزاده خاطرنشان کرد: درآمد بخش خصوصی از عوارض این آزادراه سالانه 7 میلیارد است که کفاف هزینهها را نمیدهد و همین امسال برای آسفالت 12 کیلومتر از این راه، 8 میلیارد تومان قرارداد امضا شده است و اگر همکاری دولت در تأمین قیر و تهاتر بدهیها نبود، این بازسازیها قابل انجام نبود.
وی تأکید کرد: در حال حاضر 10 درصد از این درآمدها صرف هزینههای جاری و 15 آن صرف نصب تابلو، بهبود روشنایی و نگهداری میشود که این هزینهها در سال جاری به شدت رشد داشته و برای مثال هر متر تابلوی شب رنگ از 400 هزار تومان به 800 هزار تومان رسیده است.
به گفته مدیرعامل شرکت ساخت و نگهداری آزادراه اصفهان-کاشان، مهمترین مشکل در حال حاضر، افت ترافیک این آزادراه و کاهش 12 درصدی رفتوآمدهای آن در سال جاری است و با نظر به اینکه منبع اصلی درآمد آزادراه برای تأمین هزینه تعمیرات، ماشینهای سواری هستند، با وجود افزایش نرخ متوسط 17 درصدی و رشد شدید هزینهها، شرایط برای بازسازی آزادراه سختتر از قبل است.