کیفیت خودروهای داخلی ، فدایی سودهای هنگفت داد و ستد
نائب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: خودروسازان برای ارتقای کیفیت خودروها باید شبانهروز تلاش و اندیشه کنند نه اینکه با وزش بادی به فکر گرانی خودرو و سودهای هنگفت خود باشند.

سید ناصر موسوی لارگانی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایمنا با اشاره به نارضایتی مردم نسبت به کیفیت خودروهای ساخت داخلی، اظهار داشت: خودروسازان باید به دنبال طراحی خودروهای با کیفیت بالا باشند.
وی با تاکید بر اینکه چنانچه خودروسازان کیفیت خودروهایشان را بهبود نبخشند، صدمات بسیاری به آنها وارد میشود، افزود: خوروسازان باید مبتکران، مخترعان و طراحان بسیاری که در کشور هستند را به کار گیرند تا به آنها در تولید خودروهای با کیفیت کمک کنند.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس با بیان اینکه برخی از تولیدکنندگان خودرو برای ایمنی خودرو اقدامات کارآمدی انجام نمیدهند، گفت: خودروسازی در کشور رویکرد دولتی داشته به همین علت از نظر نخبگان خارج از محدوده تولید، نتوانستیم استفاده کنیم.
وی درباره کیفیت نامناسب خودروهای داخلی، بیان داشت: مسوولان و مدیران دو شرکت خودروسازی از جمله سایپا و ایران خودرو باید به طور حتم از کارشناسان خارج از مجموعه خودروسازی خود استفاده کنند تا وضعیت خودروسازی ما از این وضعیت رها شود.
عدم رعایت نکات ایمنی در بسیاری از خودروهای داخلی
موسوی لارگانی با بیان اینکه ایمنی خودرو باید در اولویت فعالان خودروساز قرار گیرد، تاکید کرد: سلامت مردم از هر اقتصادی با اهمیتتر است، اما متاسفانه نکات ایمنی در بسیاری از خودروهای داخلی در کشور رعایت نمیشود.
وی ادامه داد: ما در این مرز و بوم نخبگان فراوانی داریم که میتوانند با ارائه طرحی بحران پیشروی مسیرهای اقتصادی را بردارند و با رفع بحرانها، شاخص اقتصادی کشور را افزایش دهند.
نائب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: کیفیت امکانات ایمنی خودرو باید در صنعت خودروسازی لحاظ شود، زیرا اگر خودرو کیفیت مناسب را نداشته باشد در بلندمدت مشتریان خود را از دست خواهد داد.
وی تصریح کرد: زمانی که مونتاژ خودرو پیکان در کشور آغاز شد، برخی از کشورها که هم اکنون در صنعت خودرو حرفی برای گفتن دارند، در آن زمان در این صنعت در رتبه مناسبی قرار نداشتند.
موسوی لارگانی با بیان اینکه کیفیت صنعت خودرو مدتها است دغدغه بسیاری از مشتریان است، یادآور شد: شرکتهای خودروسازی باید دو اصل ایمنی و فنی را با رعایت استاندارهای خودروسازی در کشور هدفمند کنند.
وی با انتقاد بر اینکه خودروسازان به جای افزایش کیفیت خودرو در حال مقابله با مردم هستند، گفت: متاسفانه طی سالهای گذشته خودروسازان تلاش لازم را برای ارتقا کیفیت تولیدات نداشتند به عنوان نمونه پلیس راهور ایرادات بسیاری به موضوع ایربگها وارد کرد، اما خودروسازان هنوز این مشکلات را رفع نکردهاند.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس با تاکید بر اینکه باید امکانات ایمنی خودرو در این صنعت لحاظ شود، گفت: چنانچه خودرو کیفیت مناسب نداشته باشد در بلندمدت مشتریان خود را از دست خواهد داد، اما با افزایش کیفیت، به طور قطع مردم رغبت بیشتری برای خرید تولیدات داخلی خواهند داشت.
کیفیت خودروها بلای جان مردم
وی افزود: تمام خودروها داخلی گاهی تعمیرات جزیی دارند٬ اما موارد امنیتی و آپیشنهای ضروری در آنها به درستی رعایت نشده است.
موسوی لارگانی ادامه داد: به عنوان مثال اتاق خودروی آردی را بر موتور پیکان نصب کردهاند یا موتور پژو ۲۰۶ را در اتاق سنگین دنا به کار بردهاند٬ این تغییرات میتواند سبب ارتقای کیفیت خودروهای داخلی شود.
وی بیان داشت: تغییر شکل و شمایل خودروها در داخل نمیتواند کیفیت خودرو را افزایش دهد باید از کارشناسان داخلی و خارجی٬ مهندسان٬ سازندههای موتور و مکانیکها دعوت شود تا با ارایه طرحهای نوین در ارتقای هر چه بهتر کیفیت خودروها مشارکت کنند.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس با انتقاد بر اینکه در حال حاضر امنیت خودروهای داخلی بسیار ضعیف است٬ گفت: اکنون سالیانه تعداد کشتههای تصادفات در کشورمان به شهدای هشت سال جنگ تحمیلی علیه ایران نزدیک میشود.
وی اظهار داشت: کشور ما طی هشت سال دفاع مقدس ۲۳۰ هزار شهید تقدیم انقلاب کرده٬ اما سالیانه ۱۷ تا ۲۵ هزار نفر در حوادث رانندگی کشته میشوند و این ضربه سنگینی به کشورمان است.
موسوی لارگانی افزود: نسلی که قرار است فرزندانی از آنها به دنیا بیایند و ایران را در آینده مدیریت کنند با نبود کیفیت خودروهای داخلی جان با ارزش خود را از دست میدهند.