با حضور معاون عمرانی وزیر کشور در اتاق بازرگانی
پروژه قصههای ناگفته اصفهان رونمایی شد
پنجشنبه گذشته همایش «اصفهان، توسعه گردشگری، اقتصاد پایدار، ارتقاء بینش و مهارت جذب سرمایه در پروژههای گردشگری مدیریت شهری» با حضور معاون عمرانی وزیر کشور و تعدادی از شهرداران استان در محل سالن همایشهای بینالمللی اتاق بازرگانی اصفهان، برگزار شد
گروه اصفهان| پنجشنبه گذشته همایش «اصفهان، توسعه گردشگری، اقتصاد پایدار، ارتقاء بینش و مهارت جذب سرمایه در پروژههای گردشگری مدیریت شهری» با حضور معاون عمرانی وزیر کشور و تعدادی از شهرداران استان در محل سالن همایشهای بینالمللی اتاق بازرگانی اصفهان، برگزار شده و از اجرای پروژه «قصههای ناگفته اصفهان» تقدیر شد.
معاون عمرانی وزیر کشور در این همایش ضمن اشاره به پتانسیلهای بالای کشورمان در حوزههای مختلف، از خوب نبودن حال بخش گردشگری کشور، ابراز تأسف کرد.
مهدی جمالی نژاد با تأکید بر اینکه علیرغم همه مشکلات و محدودیتها و ایران هراسی ایجاد شده در جهان، امکان رشد صنعت گردشگری وجود دارد افزود: گردشگری در حال تبدیل شدن به بزرگترین و پردرآمدترین صنعت جهان است و پیشبینی شده به بزرگترین اقتصاد دنیا در سال 2024 تبدیل شود.
او با بیان اینکه میتوانیم با عزم جدی، گردشگری را رونق دهیم گفت: در سال 97، بیش از هفت میلیون گردشگر خارجی داشتیم و بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، در آن سال به عنوان دومین کشور با رشد سریع گردشگری معرفی شدیم.
او افزود: چرخش تحولآفرین در حوزه گردشگری قابلدستیابی است و در این حوزه نیازمند توسعه محصول و مقصد، تنوعبخشی به محصول، تغییر رویکردها و راهبردهای این حوزه و تحول طرحهای جامع گردشگری در طول زمان و شرایط هستیم.
معاون عمرانی وزیر کشور در ادامه ضمن تقدیر از تهیه پروژه قصههای ناگفته اصفهان، خواستار روایت و اشتراک این قصهها شد.
جمالی نژاد ضمن ابراز خرسندی از اینکه در سالهای اخیر از جهت سند و قوانین بالادستی کمبودی در حوزه گردشگری وجود ندارد؛ خطاب به شهرداران و فرمانداران حاضر در همایش گفت: اگر میخواهید شور و نشاط در شهرها وجود داشته باشد و بیکاری کاهش یابد، لازم است به صورت اعتقادی به حوزه گردشگری ورود کرده و با کاهش بروکراسیهای پیچیده اداری و اهتمام در تهیه و اجرای طرحهای جامع گردشگری، به توسعه این بخش کمک کنید و دستبوس سرمایهگذاران باشید و از آنها حمایت کنید.
او در ادامه بر ضرورت مطالعه دقیق سند راهبردی توسعه گردشگری کشور توسط مدیران شهری و کلیه دستاندرکاران این حوزه تأکید و تصریح کرد: لازم است جلساتی برای تحقق این مهم به صورت منظم برگزار و نتایج پیگیری شود.
جمالی نژاد در پایان سخنان خود با اشاره به نقش مهم شهرداریها در معرفی جاذبههای گردشگری و فرصتهای سرمایهگذاری، بر نقش مهم برند شهری تأکید کرد و گفت: برند آن چیزی است که ادراک میشود نه تولید. او همچنین خواستار حمایت ویژه مسئولین دولتی برای راهاندازی مرکز بینالمللی صنایعدستی در اصفهان شد.
لزوم توجه مدیریت شهری بر نظام واسطهگری نوآوری
مهدی طغیانی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور گفت: جمع درآمدهای مالیاتی و گمرکی کشور در سال 1402، 820 هزار میلیارد تومان بوده که با اضافه شدن درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز این عدد به حدود 1400 هزار میلیارد خواهد رسید. این در حالی است که اعتبارات جاری هزینهای ما در سال آینده 1454 هزار میلیارد تومان بوده و نیازمند نزدیک به یک همت برای جبران حقوق کارمندان و تأمین کسری صندوقهای بازنشستگی هستیم.
او افزود: در این صورت منابع ما به صورت جاری و هزینههای معمول در حال از بین رفتن است و برای توسعه، دلبسته فروش اموال و دارایی دولت، واگذاری سهام و فروش اوراق هستیم.
طغیانی تأکید کرد: با این وجود انتظار از دولت، برای پیشرانی در توسعه کشور از محل هزینه و سرمایهگذاری دور از انتظار است و نیازمند عزم جدی مدیران شهری برای خروج از اقتصاد شهری برونزا، به سمت اقتصاد درونزا هستیم. شهر باید خلق ثروت و ارزش کند و از این محل درآمدی برای توسعه زیرساخت در هر منطقه ایجاد شود.
این نماینده مجلس در ادامه سخنان خود بر ضرورت توجه مدیریت شهری در سازمان شهرداریها، مناطق شهری و... بر نظام واسطهگری نوآوری تأکید کرد و افزود: توسعه دانش فعالان هر حوزه، شکلدهی به بازار، برندسازی شهری، بسیج منابع تأمین زیرساختها با کمک مردم و در نهایت نهادسازیهای مفید و مؤثر از اهمیت زیادی برخوردار است.
دانش خود در حوزه گردشگری را ارتقا دهیم
همچنین معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان وجود ظرفیتهای عظیم در حوزههای فرهنگی، هنری، تاریخی، گردشگری، نیروی انسانی و... در استان را گویای این مطلب دانست که برای حل موانع و مشکلات توسعه، باید نسبت به گذشته با عزمی راسختر به مدیریت مسائل بپردازیم.
مهران زینلیان افزود: ذخایر و آثار ارزشمند و غنی در حوزه گردشگری استان وجود دارد که دارای پتانسیل تبدیل شدن به یک برند برای کل منطقه هستند.
او تصریح کرد: عمده مصوبات شورای برنامهریزی و توسعه استان در سال گذشته نیز در زمینه توسعه پایدار در حوزه شرکتهای دانشبنیان و گردشگری و صنایعدستی بوده است.
زینلیان خواستار داشتن نگاه حرفهای و جامعتر برای توسعه استان شد و گفت: باید دانش خود را در حوزه گردشگری ارتقا داده و با تعامل یکدیگر زیرساختهای مورد نیاز تحول و توسعه این حوزه را فراهم کنیم.
مشارکت اتاق بازرگانی اصفهان برای ارتقاء شاخص سرمایهگذاری
در ابتدای این همایش، دبیر کل اتاق بازرگانی اصفهان ضمن تشریح رویکرد پارلمان بخش خصوصی اصفهان در تسهیل سرمایهگذاری گفت: از سال 1398 اتاق بازرگانی اصفهان بر اساس قانون بهبود مستمر محیط کسبوکار با یک برنامه راهبردی، در حوزه کمک به ارتقاء شاخصها به ایفای نقش پرداخت.
بهنام ابراهیمی نتیجه ورود به این حوزه و همراهی بخش دولتی و خصوصی را ارتقاء شاخص محیط کسبوکار استان عنوان کرد و افزود: با این وجود، شاخص سرمایهگذاری استان بهویژه در حوزه گردشگری اصلا مطلوب نبوده و نیازمند چارهاندیشی است.
او برنامهریزی اتاق بازرگانی اصفهان در سه سطح کلان، بخشی و خرد را از فعالیتهای دوره نهم پارلمان بخش خصوصی اصفهان عنوان و تأکید کرد: کلیدواژه اصلی ما در این سه بخش، مشارکت بوده و با حاکمیت، نهادها و خوشههای اقتصادی، فعالان اقتصادی و آحاد جامعه به منظور ارتقاء شاخصها مشارکت خواهیم کرد.
دبیر کل اتاق بازرگانی اصفهان مشارکت در سطح کلان، به منظور بهبود ساختارها را از دیگر برنامههای اتاق نهم دانست و افزود: به همین منظور با تعامل با حاکمیت، همایش بینالمللی سرمایهگذاری برگزار خواهد شد.
ابراهیمی با تأکید بر اینکه در تمامی این برنامهها به دنبال یک هدفگذاری و بینش مشترک هستیم گفت: این بینش موجب مشارکت برای تحقق توسعه سرمایهگذاری در حوزه گردشگری خواهد شد.
همایشی با هدف احیاء اصفهان ایدئال
روح ا... میرزاامیری مدیر امور کمیسیونهای اتاق بازرگانی اصفهان نیز ضمن تشریح اقدامات چهار سال گذشته پارلمان بخش خصوصی اصفهان، گفت: کلیه اقدامات پارلمان بخش خصوصی اصفهان در سه بخش کمک به بهبود شاخصهای محیط کسبوکار، اقدامات حوزه مسئولیت اجتماعی، پروژههای زیربنایی و گردشگری استان برنامهریزی شده است.
او برگزاری همایش اصفهان، توسعه گردشگری، اقتصاد پایدار را نیز بخشی از این فعالیتها معرفی و تصریح کرد: این همایش با هدف احیاء اصفهان ایدئال که لازمه آن توسعه سرمایهگذاری در این حوزه است برگزار شد.
دبیر این همایش افزود: با توجه به اهتمام ویژه استاندار اصفهان بر روی بحث توسعه سرمایهگذاری اقداماتی در این زمینه در 4 محور ایجاد ساز و کار مانع زدایی از جذب و توسعه سرمایهگذاری، ایجاد شرکت سرمایهگذاری اصفهان، راهاندازی باشگاه سرمایهگذاران و حمایت از سرمایهگذار و پروژههای سرمایهگذاری در حال انجام است و رویداد حاضر، یکی از سلسله پیش رویدادهای تخصصی و مقدمه برگزاری رویداد بینالمللی سرمایهگذاری است که در سال آینده برگزار خواهد شد.
میرزاامیری نوآوری در کشف فرصتهای جدید سرمایهگذاری در حوزه گردشگری شهری، برنامهریزی عملیاتی برای طراحی و تدوین برند شهری و برنامهریزی عملیاتی به منظور طراحی و اجرای رویداد شاخص شهری را از دستور کارهای این همایش عنوان کرد.
همچنین عزیز کوجا اوغلو شهردار اسبق ازمیر ترکیه نیز در خصوص الزامات توسعه گردشگری در شهرها مطالبی بیان کرد.
لازم به ذکر است در ادامه این همایش از اثر فاخر چندرسانهای «اصفهان آینده» رونمایی، همچنین پنلهای الزامات توسعه اقتصادی و سرمایهگذاری در حوزه گردشگری، توسعه پایدار شهری الزامات و ملاحظات و تجربه نوردی برگزار شد.