۵ هیئت خارجی در هفدهمین نمایشگاه بین المللی طلا و فلزات گرانبها حضور دارند

اصفهان قطب صنعت طلای کشور

طلا و جواهر از قرن‌ها پیش‌مورد توجه بسیاری ازمردم ایران و جهان بوده و هست؛ اگر بخواهیم ارزش طلا و جواهرات در ایران و جهان را بسنجیم باید به صدها سال قبل از میلاد مسیح بازگردیم؛ گواه این ادعا نیز آثار به جا مانده از گذشتگان است.

اصفهان قطب صنعت طلای کشور

طلا و جواهر از قرن‌ها پیش‌مورد توجه بسیاری ازمردم ایران و جهان بوده و هست؛ اگر بخواهیم ارزش طلا و جواهرات در ایران و جهان را بسنجیم باید به صدها سال قبل از میلاد مسیح بازگردیم؛ گواه این ادعا نیز آثار به جا مانده از گذشتگان است. 

ایران هم به عنوان کشوری که از حیث معدن فلزات و کانی‌های گرانبها در بین بسیاری از کشورهای دنیا سرآمد است توانسته در صنعت فلز کاری رقابت تنگانگی با کشورهایی چون مصر، هند، چین و بابل که قدمتی طولانی در این زمینه دارند داشته باشد و از آن‌ها پیشی  بگیرد. 

از تمدن مادها که نخستین پایه‌گذاران طلا و جواهرات در ایران  بودند تا عصر حاضر تغییرات زیادی در صنعت طلا و جواهر ایجاد شده است و هر روز بر ارزش این فلز گرانبها بیش از گذشته نزد مردم افزوده شده است. 

این فلز قیمتی از نظر ظاهری همانند دیگر کالاها در طول سال‌ها دستخوش تغییرات بسیاری شده است به طوری که امروزه نمونه‌های غربی توانسته در میان مردم رواج بسیاری پیدا کند و سهم بزرگی از بازار طلای ایران را نیز به خود اختصاص دهد. این تغییرات نه به دلیل برتری هنر غرب به هنر ایرانی بلکه تنها به دلیل سیاست‌هایی است که این کشورها برای تغییر سلیقه مخاطبان و کشاندن آن‌ها به سمت خود انجام داده‌اند صورت گرفته است. با تمام مصائبی که وجود دارد صنعتگران ایرانی با تولیدات داخلی مرغوب توانسته‌اند سهم بزرگی از بازار طلا را نه تنها در ایران بلکه در دیگر کشورهای دنیا به خود اختصاص دهند. 

صنعت طلا و جواهرات به‌عنوان یکی از بخش‌های مهم و پویا در اقتصاد جهانی، نقش بسزایی در ایجاد ارزش افزوده و اشتغال‌زایی دارد. از این رو، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی طلا و جواهرات می‌تواند تأثیر قابل توجهی در رونق این صنعت و بهبود فضای کسب و کار آن داشته باشد. چنین رویدادهایی فرصت بی‌نظیری را برای فعالان این حوزه فراهم می‌کنند تا نه تنها به معرفی محصولات و نوآوری‌های خود بپردازند، بلکه با مخاطبان تخصصی و علاقمندان این صنعت نیز ارتباط برقرار کنند. 

شرکت نمایشگاه بین‌المللی اصفهان از تاریخ 8 لغایت 11 خرداد میزبان «هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی طلا، فلزات گرانبها، گوهرسنگ، ماشین آلات و صنایع وابسته» خواهد بود که طی آن تولیدکنندگان و فروشندگان ماشین‌آلات ساخت ابزار و جواهرات، تولیدکنندگان نقره، مس و سایر فلزات گرانبها، کارخانه‌های ساخت طلا و جواهرات، استارتاپ‌های تولید و فروش طلا، معادن طلا و سنگ‌های قیمتی، گالری‌ها، پاساژها و بازارهای فروش طلا و جواهرات، بیمه‌های طلا، مجلات و نشریات مرتبط به نمایش محصولات و دستاوردهای خود خواهند پرداخت. 

برگزاری نمایشگاه انگیزه فعالان صنعت طلا را بالا می‌برد

نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در آیین افتتاح هفدهمین نمایشگاه بین المللی طلا، فلزات گرانبها، گوهرسنگ، ماشین‌آلات و صنایع وابسته به اصفهان‌ا‌مروز گفت: برگزاری این نمایشگاه نوید خوبی به حوزه صنعت طلا می‌دهد. در شرایطی که در ماه‌های گذشته التهاباتی در صنعت طلا ایجاد شده است. این نمایشگاه انگیزه جدیدی در فعالان این صنعت از چرخه تولید تا توزیع ایجاد خواهد کرد. 

بذرافشان افزود: مسئولان و نمایندگان جدید خانه ملت و همچنین در گام بعد دولتی که سر کار خواهد آمد باید به این مسئله توجه کنند که مسائل، مشکلات و برخی قوانینی که دست و پاگیر صنعت طلا شده و انگیزه فعالان این عرصه را پایین آورده را برطرف کنند. 

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: این نمایشگاه با مشارکت اتحادیه طلا و جواهر اصفهان و فعالان صنعت طلا در کشور برگزار شده و امیدواریم امید تازه‌ای را به تولیدکنندگان بدهد تا کشور بتواند جایگاه اصلی خودش را در دنیا پیدا کند. 

او به شرایط کشور در زمینه تولید دستگاه‌ها و ماشین‌آلات طلاسازی، ریخته‌گری اشاره کرد و افزود: در یک دهه گذشته پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه ماشین‌آلات داشته‌ایم تا جایی که می‌توان گفت این دستگاه‌ها قابل رقابت با ماشین‌آلات خارجی است و بسیاری از نمونه‌های ایرانی را می‌توان صادر کرد. برخی از این ماشین‌آلات و ابزار صنعت طلاسازی نیز در داخل بومی‌سازی شده است و از واردات آن بی‌نیاز شده‌ایم. در این نمایشگاه از دستگاه‌هایی رونمایی شد که با هوش مصنوعی کار می‌کنند. 

سهم پایین ایران در بازار طلای جهان

بذرافشان با اشاره به سهم کم ایران در بازار طلای جهان گفت: سال گذشته تنها سهم کشور در حوزه صادرات طلا 875 کیلو بود  اما ترکیه در دو سال 700 تن صادر کرده است. ترکیه و سایر کشورهای همسایه که در گذشته سهم صادرات طلایشان بسیار پایین‌تر از ایران بود اما الان سهم بسیار بالاتری را در این حوزه از آن خود کرده‌‎اند. باید دید چرا این اتفاق افتاده است. بخشی از این مسئله به عدم حمایت مسئولان برمی‌گردد که این حمایت آنطور که باید و شاید جامع نبوده و تقاضای فعالان صنعت طلا از نمایندگان و دولتمردان حمایت همه جانبه با نگاه کارشناسی و دلسوزانه به این صنعت است تا بتوانیم شاهد دگرگونی و توسعه صنعت طلا و جواهر باشیم. 

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: متاسفانه برای صادرات طلا بسترسازی خوبی انجام نشده است. به علت عدم ایجاد زیرساخت‌های لازم بخصوص در بخش گمرگی عرصه بر فعالان و تولیدکنندگان طلا و جواهر بسیار سخت شده  که ترجیح می‌دهند در حوزه صادرات فعالیت نکنند. ما باید برای صادرات صنعت طلا و جواهر با برنامه‌ریزی دقیق شرایطی را فراهم کنیم تا فعالان این حوزه بتوانند به راحتی فعالیت کنند. اینکه هر روز قوانین جدید و سامانه‌ای تازه راه‌اندازی کنیم و دست و پای تولیدکننده را ببندیم جز ناامیدی حاصلی برای چرخه تولید کشور نخواهد داشت. 

او خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود 70 هزار نفر در این صنعت مشغول به کار هستند که اگر کل خانواده صنعت طلا را بخواهیم بیان کنیم حدود 500 هزار نفر از این صنعت ارتزاق می‌کنند که نشان‌دهنده اهمیت این صنعت در بین صنایع دیگر کشور است. 

سامانه جامع تجارت با شرایط صنعت طلا و جواهر همخوانی لازم را ندارد

بذرافشان اظهار کرد: با توجه به نامگذاری امسال توسط رهبر انقلاب به نام سال جهش تولید با مشارکت مردم باید مسئولان برای جذب مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف تولیدی حمایت‌های بیشتری کنند. اما از ابتدای امسال تاکنون، صنعت طلا 10 درصد تولید هم نداشته است آنگاه چه طور می‌خواهیم شعار سال را تحقق ببخشیم. 

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تاکید کرد: سامانه جامع تجارت با شرایط صنعت طلا و جواهر همخوانی لازم را ندارد. مسئولان و نمایندگان باید بدانند شرایط این صنعت یک شرایط خاصی است و اجرای آن ممکن است آسیب‌های جدی اقتصادی و اجتماعی به صنف طلا و جواهر کشور بزند. در دو ماه گذشته که بسیاری از فعالان این صنعت تعطیل بودند لطمه زیادی به کارگران و معیشت آنها زده شد. 

بذرافشان در ادامه با اشاره به وضعیت بازار طلا  و جواهر کشور خاطرنشان کرد: متاسفانه بازار طلا و جواهر کشور یک تجربه تلخ در سال 88 داشت که برخی قوانین ضربه سنگیین به این بازار زد و 12 سال طول کشید تا بتوانیم مسئولان را متقاعد کنیم که این دسته قوانین نه تنها تسهیل‌کننده نیست بلکه مشکل‌ساز خواهد بود. الان هم برخی قوانین بدون کارشناسی وضع می‌شود که چالش‌های تازه‌ای را برای صنعت طلا در کشور ایجاد خواهد کرد و دست و پای تولید را خواهد بست. بنابراین تقاضای ما این است که به شرایط تولیدکنندگان و فعالان این عرصه هم توجه شود تا هم به ارتقای تولید در کشور کمک شود و هم سهم خوبی در حوزه صادرات بتوانیم داشته باشیم. 

اصفهان قطب صنعت طلا در کشور است

احمدرضا طحانیان، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان نیز در افتتاحیه این نمایشگاه به اصفهان‌امروز گفت: زمانی که صحبت از طلا و صنعت طلا به میان می‌آید در واقع صحبت از یک کالای استراتژیک بخصوص در شرایط تحریمی می‌شود. چه از دید کارشناسان، مسئولان و فعالان این عرصه چه در بین عامه مردم، طلا از ارزش و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. 

طحانیان افزود: به خاطر همین ارزش‌گذاری‌ها، صنعت طلا جایگاه ویژه‌ای در کشور پیدا کرده است. اصفهان نیز به عنوان قطب اصلی صنعت طلا در کشور مطرح است. برگزاری چنین نمایشگاهی در اصفهان به خاطر اینکه مخاطب عام دارد ارزش بالایی خواهد داشت. 

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان ادامه داد: بعد از فراز و  نشیب‌های زیادی که در چند ماه اخیر برای برگزاری این نمایشگاه داشتیم خدا را شکر از روز سه شنبه این نمایشگاه افتتاح شد. 

طحانیان با اشاره به تحریم‌هایی که برای صنایع به ویژه صنعت طلا در سال‌های گذشته ایجاد شده است، افزود: خوشبختانه صنعت طلای کشور  در این سال‌ها عقب نمانده است و در حوزه ماشین‌آلات و تکنولوژی توانسته پیشرفت‌های خوبی داشته باشد و با توجه به رونمایی از دستگاه‌های جدید که در این نمایشگاه انجام شد می‌توان گفت در زمینه دستیابی به علم روز در این صنعت رشد چشمگیری را شاهد هستیم. 

برگزاری رویدادهای تخصصی در نمایشگاه 

او افزود: نمایشگاه طلا در اصفهان را می‌توان نقطه عطفی برای این صنعت دانست. از مجموع مشارکت‌کنندگان، 80 درصد آنان از استان اصفهان و بقیه از سایر استان‌ها هستند. 

 مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان  گفت: در طول 4 روز برگزاری این نمایشگاه، 9 رویداد تخصصی برگزار خواهد شد. به جرئت می‌توان نمایشگاه طلا و جواهر اصفهان را نامبر وان کشور دانست، زیرا شهر اصفهان قطب صنعت طلا در کشور است و تولید و حضور حداکثر ماشین‌آلات و تجهیزات صنعت طلا در این استان موجب می‌شود که بخش ماشین‌آلات در این نمایشگاه بسیار قوی باشد. همچنین به دلیل کثرت تعداد تولیدکنندگان طلا و مصنوعات فلزات گرانبها از اصفهان در کشور حجم بازدیدکننده تخصصی در این نمایشگاه سنگینی می‌کند. 

طحانیان اظهارکرد: نمایشگاه طلا و فلزات گرانبها اصفهان جز قدیمی‌هاست و همواره وزنه حضور مسئولان و افراد سیاسی رده بالا هم در بازدید آن قوی بوده است همچنین میز کشوری صادرات طلا هم به میزبانی شهر اصفهان همزمان با نمایشگاه طلا در چند دوره اخیر برگزار شده و همزمانی این دو رویداد تاثیر برگزاری این میز را دوچندان کرده است. 

او با اشاره به اینکه در برگزاری هر نمایشگاه یک سری هدفگذاری‌های خاص انجام می‌شود ابراز امیدواری کرد که در این نمایشگاه بتوانیم به آن اهداف برسیم و برگزاری نمایشگاه طلا هم در خصوص ارتقای برندینگ نمایشگاه بین‌المللی اصفهان به ما کمک کند. 

حضور 5 هیئت خارجی در نمایشگاه طلای امسال

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان با اشاره به حضور 5 هیئت خارجی از کشورهای ارمنستان، پاکستان، روسیه، افغانستان و چین در این نمایشگاه، گفت: با تمام مشکلاتی که وجود داشت سعی کردیم تا تسهیلات ویژه‌ای برای حضور هیئت‌های خارجی در نمایشگاه اصفهان در نظر بگیریم. مشکلات اساسی در خصوص برگزاری نمایشگاه با حضور هیئت‌های خارجی داریم. به جز تحریم‌ها می‌توان به مسائل مربوط به ورود و خروج ماشین آلات، خطوط هوایی و محدودیت‌های پروازی در فرودگاه اصفهان، مشکلات مربوط به هماهنگی‌های گمرگی و... می‌توان اشاره کرد که سعی کردیم در این سال‌ها و در هر نمایشگاهی بخشی از آنها را برطرف کنیم؛ اما واقعیت این است که برای برگزاری یک نمایشگاه به تعامل و همکاری همه سازمان‌ها و دستگاه‌های مسئول نیاز داریم تا فرصتی مناسب به منظور بازاریابی بین‌المللی ایجاد شود. امید می‌رود که با ایجاد فضای مناسب و ارائه فرصت‌های بیشتر، به رونق و پیشرفت این صنعت کمک کنیم و نقش خود را در بهبود فضای کسب و کار ایفا کنیم. طحانیان ادامه داد: نمایشگاه بین المللی اصفهان به عنوان یک برگزارکننده تسهیل‌‌کننده شرایط حضور هیئت‌های خارجی در نمایشگاه‌های مختلف است. تسهیلاتی همچون ارائه هتلینگ، سیستم ایاب و ذهاب و. . را فراهم می‌کنیم اما بخشی از موضوع هم به وزارت خارجه، استانداری و سایر دستگاه‌ها برمی‌گردد که باید شرایط بهتری را برای آنها ایجاد کرد. 

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان  گفت: نمایشگاه طلا و جواهرات، به‌ویژه در این دوران که رقابت و نوآوری بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته است، بستری را فراهم می‌کند که بتوان نگاه چند لایه و عمیقی به این صنعت داشت. این رویدادها نه تنها به ارتقای دانش و آگاهی علاقه‌مندان و سیاستگذاران کمک می‌کنند، بلکه باعث تحریک و بازتولید ایده‌ها و دیدگاه‌های جدید در میان آن‌ها می‌شوند. این فرآیند می‌تواند گروه‌های بیشتری را با کارکردهای کمتر شناخته شده و مغفول مانده در این صنعت آشنا سازد و بدین ترتیب تنوع و پویایی بیشتری به این حوزه ببخشد. 

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار