در سفر وزیر امور اقتصادی و دارایی به اصفهان انجام شد

افتتاح طرح توسعه گمرک اختصاصی فولاد مبارکه

آئین افتتاح طرح توسعه گمرک اختصاصی فولاد مبارکه اصفهان به‌عنوان بزرگ‌ترین و مجهزترین گمرک اختصاصی کشور روز گذشته با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد.

افتتاح طرح توسعه گمرک اختصاصی فولاد مبارکه

آئین افتتاح طرح توسعه گمرک اختصاصی فولاد مبارکه اصفهان به‌عنوان بزرگ‌ترین و مجهزترین گمرک اختصاصی کشور روز گذشته با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد.

سید احسان خاندوزی در این مراسم با اشاره به اینکه فولاد مبارکه به‌عنوان پنجمین صادرکننده بزرگ، بیستمین شرکت واردکننده کشور است، گفت: بیش از یک میلیارد دلار گردش تجاری فولاد مبارکه است که با انجام خدمات در حوزه صنعت فولاد و دستور کارهای راهبردی حاکمیت، نمونه و پیشرو بوده و الگوی تسهیلگری در حوزه صنعت کشور است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: به جهت ارتباط رویداد امروز با سایر رویدادهای حوزه گمرکی و تجارت خارجی و حتی سایر رویدادهایی که در وزارت اقتصاد دنبال کردیم، یک صدای مشترک و آهنگ واحد است.

خاندوزی خاطرنشان کرد: مسیر فولاد مبارکه بر اساس گزارشی که مدیرعامل شرکت در بازدید از نورد گرم ۲ داشت، ادامه دارد، اما تا اینجای کار این صنعت مصداق خوبی برای دوری از خام فروشی و حرکت کردن به سمت اقتصاد پیچیده و اقتصاد نفتی آسیب‌پذیر است تا به سمت اقتصاد تولیدی و صادرات غیرنفتی هرچقدر پیچیده‌تر با فناوری بالاتر و رقابت‌پذیر حرکت کنیم.

او در خصوص چرایی توسعه گمرک اختصاصی فولاد مبارکه ابراز کرد: فولاد مبارکه پنجمین صادرکننده بزرگ و بیستمین شرکت در فهرست واردکنندگان کشور است، همچنین این شرکت سالانه بیش از یک میلیارد دلار گردش تجاری دارد و خدمات آن در صنعت فولاد و تأثیرات آن در دستور کارهای راهبردی دیگر حاکمیت، نمونه و پیشرو بوده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: فولاد مبارکه به لحاظ اقتصادی کمک تسهیل گرانه‌ای برای استان و کشور است و امیدواریم این مسیر برای سایر صنایع نیز در صورت همت خودشان ایجاد شود.

همه اقدامات در جهت تسهیل تجارت و کاهش هزینه‌های تولید صورت گرفته است

خاندوزی در ادامه افزود: همه اقدامات صورت گرفته ازجمله درگاه ملی مجوزهای کسب‌وکار، موضوع تسهیلگری در انبارهای سازمان اموال تملیکی و سرعت استرداد کالاهای متروکه، کاهش تعداد بخش‌نامه‌های حوزه تجاری، کاهش مدت‌زمان تشریفات امور گمرکی و پروژه‌هایی مانند توسعه گمرک اختصاصی همه در راستای این است که تولید و تجارت رسمی در کشور سهل، کم‌هزینه، روان، جذاب و بدون مانع و فساد انجام شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: در چنین شرایطی حتماً منابع کشور اعم از منابع مالی، سرمایه‌های انسانی و مدیریتی ترجیح می‌دهند وارد فعالیت تولیدی شوند و در حوزه‌های غیرمولد اقتصاد حرکت نکنند، بنابراین تسهیلی که صورت گرفت ادامه زنجیره مسیر گذشته است که به نظر می‌رسد، اگر بخواهیم فرمایش رهبر معظم انقلاب در مورد سال‌های مکرر شعار تولیدی را محقق کنیم، شاهد زنجیره بی‌شماری از این رضایتمندی‌ها برای تولیدکنندگان و دعوت عملی و نه بیانیه خواندن و خطابه گفتن در صداوسیما و منبر و… خواهیم بود، به‌ویژه در تولیدی که مجتمع فولاد مبارکه یکی از مصادیق زنجیره ارزش کامل، تراز و نمونه کشور است.

به بار نشستن سرمایه‌گذاری هزار میلیارد تومانی فولاد مبارکه در طرح توسعه گمرگ اختصاصی

مدیرعامل فولاد مبارکه نیز در این مراسم از آغاز به کار گمرک اختصاصی فولاد مبارکه با سرمایه‌گذاری قریب به یک هزار میلیارد تومان خبر داد و ادامه داد: در کشور ما صنایع با مشکلات عدیده‌ای از قبیل تحریم‌ها و محدودیت‌های شدید منابع انرژی، گاز و برق و مشکلاتی در حوزه‌های ارزی و صادرات مواجه است و همه این‌ها به این منتج شده است که در صنعت فولاد با رشد خوبی که صنعت فولاد داشته است ضریب بهره‌برداری به ۶۵ درصد در کل کشور برسد اما در فولاد مبارکه به لطف خداوند متعال توانسته‌ایم ضریب بهره‌برداری صددرصد برسیم.

 محمد یاسر طیب نیا گفت: این در حالی است که علی‌رغم اینکه در سال ۱۳۹۹ افزایش محدودیت‌های انرژی روند نزولی تولید در این مجموعه را موجب شده بود؛ اما با اراده‌ای که در دولت جدید و در این مجموعه شکل گرفت و این اراده بر آن استوار گشت که باید از ظرفیت موجود حداکثر استفاده را داشته باشیم در ادامه با حاکم شدن این نگاه بر روند نزولی تولید در فولاد مبارکه به روند صعودی تبدیل شد. اتفاقی که در حوزه تولید و توسعه‌های کل مجموعه‌های زیرگروه فولاد مبارکه نیز شکل گرفت.

طیب نیا تصریح کرد: نگاه استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها همان نگاهی است که در بازدید ریاست محترم جمهور شهید مورد تعریف و تمجید ایشان واقع شد و ایشان تأکید کردند که این نگاه باید در کل شرکت‌ها و مجموعه‌های صنعتی دیگر کشور به‌عنوان الگو بکار گرفته شود. نگاهی که بر خودکفایی و خود تأمینی استوارشده است.

او افزود: در سایه سیاست خودباوری و خودکفایی که در کل مجموعه فولاد مبارکه به وجود آمده است، شاهد هستیم شرکتی که همه قطعات و تجهیزات آن با استفاده از تکنولوژی‌های وارداتی بناشده بود، امروز بیش از ۹۰ درصد قطعات و تجهیزات آن داخلی سازی شده است به‌نحوی‌که ماسال گذشته ۸۸ درصد خریدهای فولاد مبارکه را از محل داخل کشور تأمین نموده‌ایم.

انجام طرح‌های بهینه‌سازی خطوط تولید به دست کارشناسان داخلی

طیب نیا بیان کرد: از سوی دیگر فولاد مبارکه در مواقعی بدون حضور کارشناسان داخلی نمی‌توانست ساده‌ترین تعمیرات خود را انجام دهد؛ اما با اتکا به دانش متخصصان داخلی، اساسی‌ترین تعمیرات خطوط تولید خود را به دست کارشناسان داخلی انجام می‌دهد.

مدیرعامل فولاد مبارکه به اجرای ابرپروژه‌هایی نظیر پروژه نورد گرم ۲، تکمیل فازهای دوم و سوم نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی اشاره کرد و گفت: طرح‌های بهینه‌سازی خطوط تولید به دست کارشناسان داخلی در حال انجام است.

او با بیان اینکه صنعت فولاد و ازجمله فولاد مبارکه با محدودیت‌های بزرگی در زمینه‌های آب برق و گاز مواجه است، گفت: اگرچه فولاد مبارکه به‌طورکلی صنعت فولاد از صنایع پرمصرف است؛ اما با اجرای سیاست خود تأمینی بسیاری از نیازهای خود را از محل ظرفیت‌های داخلی در حال تأمین کردن است. به‌طوری‌که فولاد مبارکه سال گذشته به لحاظ ایجاد ارزش‌افزوده بین ۱۰۰ شرکت برتر کشور رتبه دوم را به دست آورد و سال قبل از آن نیز رتبه یک را به دست آورده بود.

فولاد مبارکه بالاترین میزان ارزش‌افزوده را رقم‌زده است

مدیرعامل فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: امروز این شرکت بالاترین میزان ایجاد ارزش‌افزوده را در کشور در حال رقم زدن است به‌طوری‌که با استخراج سنگ آن از معادن در زنجیره کاملی از خطوط تولید خود محصولاتی بعضاً با بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ برابر ارزش‌افزوده تولید می‌کند حتی با تولید محصولات خاص و ویژه‌ای نظیر استینلس استیل توانسته است تا بیش از هزار برابر ارزش‌افزوده بالاتر از ماده اولیه در داخل کشور ایجاد نماید.

طیب نیا گفت: فولاد مبارکه سال گذشته با صادرات بالغ‌بر یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تن محصول، رتبه اول در حوزه صادرات محصولات غیرنفتی را به خود اختصاص داد این در حالی است که امروز این شرکت سهم ۶.۵ درصدی در GDP بخش صنعت و ۱.۵ درصد در جی GDP کل کشور دارد همچنین فولاد مبارکه سال گذشته به میزان ۵۰ هزار میلیارد تومان سود بین سهامداران خود توزیع کرد و در اقصی نقاط کشور نیز ۳۱ هزار میلیارد تومان طرح‌های توسعه این صنعت را در دست اجرا دارد همچنین ۱۳ هزار میلیارد تومان مالیات به دولت پرداخت کرده است.

او در همین زمینه افزود: همه این‌ها مزایا و منافعی است که به‌واسطه وجود فولاد مبارکه برای کشور به‌مثابه واقعی آیه شریفه قرآن که آهن را مایه برقراری قسط و منافعی برای مردم معرفی نموده است ایجادشده است؛ لذا معتقدیم چنانچه از این صنعت حمایت شود به برکت آن می‌توان به آن قسط و عدلی که در قرآن از آن نام‌برده شده است هرچه بیشتر نزدیک شویم.

 


 

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار