معاون خرید فولاد مبارکه در گفت‌وگوی ویژه خبری سیمای مرکز اصفهان مطرح کرد؛

همکاری فولاد مبارکه با ۶۸۰ شرکت دانش‌بنیان و ۸۶ میلیون یورو صرفه‌جویی از محل بومی‌سازی

مصطفی عطایی‌پور، معاون خرید فولاد مبارکه، در برنامه زنده گفت‌وگوی ویژه خبری سیمای مرکز اصفهان گفت: تولید و ساخت داخل قطعات، تجهیزات و مواد اولیه در فولاد مبارکه از سال ۹۲ تاکنون حدود ۸۶ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی به همراه داشته است.

به گزارش خبرنگار فولاد، مصطفی عطایی‌پور، معاون خرید فولاد مبارکه، در این برنامه اظهار کرد: در ۲۳ دی‌ماه ۱۳۷۱ که فولاد مبارکه به بهره‌برداری رسید، همه قطعات، تجهیزات و حتی پیچ و مهره این کارخانه خرید از خارج بود و ساخت داخل نداشتیم. از سال ۷۲ تا ۸۰ نیز ساخت داخل به‌صورت سنتی دنبال شد و قطعات طبق نمونه انجام می‌شد که این قطعات کیفیت و عمر لازم را نداشت.

وی با بیان اینکه از دهه ۸۰ بستر بسیار خوبی برای ساخت داخل با تشکیل مدیریت ساخت ایجاد شد، افزود: مدیریت ساخت دارای سه بخش مدیریت برنامه‌ریزی ساخت، مهندسی معکوس و کنترل کیفیت ساخت قطعات یدکی بود. برنامه‌ریزی ساخت، قطعات را شناسایی و در قالب درخواست کار به مهندسی معکوس ارائه می‌داد و مهندسی معکوس نیز این قطعات را تبدیل به نقشه‌های مهندسی و استانداردها می‌کرد و کنترل کیفیت ساخت قطعات یدکی بازرسی حین ساخت را بر شرکت‌های سازنده را انجام می‌داد و می‌توان گفت بازرسی قدم‌به‌قدم انجام می‌شد تا کیفیت قطعات حفظ شود و عمر آن‌ها افزایش یابد.

معاون خرید فولاد مبارکه با بیان اینکه با روند مدیریت‌شده فولاد مبارکه در حوزه ساخت، شرکت‌های سازنده نیز بر آن شدند تا دفاتر فنی و مهندسی را راه‌اندازی کنند که این امر زمینه‌ساز اشتغال‌زایی بسیار خوبی در بین شرکت‌های داخلی شد، ادامه داد: بیشتر کسانی که در این رشته‌ها و تمام مقاطع تحصیلی فارغ‌التحصیل شده بودند، جذب شرکت‌های داخلی شدند و امروز برای ۹۰ تا ۹۵ درصد از قطعات مکانیکی موردنیاز، امکان داخلی‌سازی داریم.

همکاری فولاد مبارکه با ۶۸۰ شرکت دانش‌بنیان ثبت‌شده

وی اضافه کرد: تولید ۹۰ تا ۹۵ درصد از قطعات، تجهیزات و مواد اولیه فولاد مبارکه در واقع عاملی مهم برای اشتغال‌زایی و عدم خروج ارز از کشور است؛ ضمن اینکه شرکت‌های همکار نیز توسعه می‌یابند و امروز شرکت‌هایی را داریم که با حدود ۵۰۰ تا ۸۰۰ نفر نیرو با ما همکاری می‌کنند.

عطایی‌پور با بیان اینکه با تغییر رویکرد از ساخت سنتی به ساخت مدرن، حجم وسیعی از ماشین‌های CNC توسط فولاد مبارکه خریداری شد، افزود: ما از تولید قطعات نمونه به سمت تولید نقشه رفتیم که خطای کمتری برای تولید داشت. رفته‌رفته پیشرفت کردیم تا جایی که امروز تولیدکننده تکنولوژی هستیم و این کار را با شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار قرار دادیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۶۸۰ شرکت دانش‌بنیان ثبت‌شده با شرکت فولاد مبارکه همکاری دارند، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ فولاد مبارکه ۵ هزار میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان در شرکت‌های دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری داشته است.

معاون خرید فولاد مبارکه تأکید کرد: با توجه به سه دوره تحریم فولاد مبارکه چنانچه طی سه سال گذشته به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان نمی‌رفتیم، خط تولید با مشکل روبه‌رو می‌شد؛ برای مثال، پودر قالب و قالب ریخته‌گری را که یکی از نیازهای اصلی ما بود و روغن‌های ویژه خط تولید، سگمنت‌ها، گیربکس‌های خاص و… را تولید کردیم.

وی با بیان اینکه به هدف رسیدن یک موضوع و حفظ آن موضوعی مهم‌تر است، تصریح کرد: ما در حال حاضر با شرکت‌های دانش‌بنیان به‌خوبی همکاری داریم، اما از سویی برنامه‌های توسعه را داریم؛ بنابراین در دوره‌ای خاص، ما به قطعات ویژه‌ای نیاز داریم و شرکت‌های دانش‌بنیان امکان تولید آن را به دلیل محدود بودن نیاز ندارند و ما مجبوریم از خرید خارج استفاده کنیم؛ اما برای حل این مشکل نیز فولاد مبارکه و شرکت‌های زیرمجموعه‌اش در شرکت‌های دانش‌بنیان مشارکت داشته و شرکت پشتیبانی توسعه فناوری و نوآوری را راه‌اندازی کرده‌؛ بنابراین در کنار حمایت از دانش‌بنیان‌ها به‌منظور توسعه آن‌ها نیز مشارکت کرده است.

عطایی‌پور در خصوص روش همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین نخبگان دارای ایده برای شرکت فولاد مبارکه ابراز کرد: فعالان و علاقه‌مندان در این زمینه می‌توانند با مراجعه به سایت فولاد مبارکه در بخش برنامه‌ریزی خرید وارد شوند و آنجا درخواست خود و زمینه همکاری را ثبت کنند. این درخواست مورد بررسی قرار می‌گیرد. سپس از افراد دعوت می‌شود و در کمیته‌های خاص ارزیابی فنی ایده‌ها انجام می‌شود.

وی گفت: از سویی نیز امکان تعامل در نمایشگاه‌ها وجود دارد؛ ضمن اینکه سامانه بومی‌سازی نیز در فولاد مبارکه ایجاد شده و نیازهای فولاد مبارکه به قطعات و تجهیزات اعلام شده و نخبگان می‌توانند از این ظرفیت نیز استفاده کنند.

یکی از برنامه‌های در دستور کار ما برندسازی است

معاون خرید فولاد مبارکه در خصوص صادرات تکنولوژی در فولاد مبارکه نیز افزود: یکی از برنامه‌های در دستور کار ما برندسازی است. در بخش نسوز کشور به این نقطه رسیدیم که می‌توانیم صادرات داشته باشیم. همچنین در بخش قطعات و تجهیزات نیز امکان صادرات را داریم.

گردش مالی ۵۰ هزار میلیارد تومانی ساخت داخلی قطعات و تجهیزات فولاد مبارکه

وی با تأکید بر اینکه اگر شرکت‌های دانش‌بنیان نبود و استفاده به‌موقع از آن‌ها نمی‌شد، حتماً فولاد مبارکه با مشکل روبه‌رو بود، تصریح کرد: حدود ۵۰ درصد از قطعات موردنیاز فولاد مبارکه در استان اصفهان و ۴۰ درصد در شهر اصفهان تولید می‌شود. این تولیدات حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد که ظرفیت خوبی برای استفاده جوانان و نخبگان است.

فولاد مبارکه با همه دانشگاه‌ها ارتباط دارد

عطایی‌پور در خصوص ارتباط فولاد مبارکه با دانشگاه‌ها نیز گفت: می‌توان گفت فولاد مبارکه با همه دانشگاه‌ها ارتباط دارد که بخشی از این ارتباط به تولید قطعات و تجهیزات برمی‌گردد و بخشی به مسائل دانشی و نرم‌افزاری. در این زمینه قراردادهای بسیار خوبی با دانشگاه‌های صنعتی و اصفهان داریم.

وی با بیان اینکه واحد تکنولوژی فولاد مبارکه این ارتباط با دانشگاه‌ها را ایجاد می‌کند، ادامه داد: در بخش تحقیق و توسعه هم از اساتید و دانشجویان برای بازدید از فولاد مبارکه دعوت می‌کنند و هم مسئولان فولاد مبارکه به دانشگاه‌ها می‌روند؛ ضمن اینکه ارتباط با دانشگاه‌های مشهد، تبریز، تهران و دیگر استان‌ها را آغاز کرده‌ایم.

معاون خرید فولاد مبارکه با بیان اینکه به ثمر رسیدن تولید یک قطعه توسط نخبگان و دانشجویان داخل کشور بسیار لذت‌بخش است، گفت: از سال ۹۲ تاکنون در فولاد مبارکه حدود ۸۶ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی در زمینه استفاده از ظرفیت‌های تولید داخل داشته‌ایم.

وی ضمن قدردانی از مدیریت‌های گذشته و فعلی فولاد مبارکه تصریح کرد: طی سه سال گذشته در حوزه ارتباط با دانش‌بنیان‌ها کارنامه بسیار خوبی داشتیم و امیدواریم در همه نقاط کشور با همت و تلاش تک‌تک ایرانیان جهش تولید را رقم بزنیم.

عطایی‌پور در خصوص نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در جهش تولید نیز افزود: به دلیل اینکه این شرکت‌ها تولید قطعات خاص و تحریمی را دنبال می‌کنند، از جایگاه ویژه‌ای در این زمینه برخوردارند.

 

ارسال نظر