شهر،بی رونق است
شهر بیرونق است بیرونقتر از همیشه ،بازارها راکد و مردم در تلاش برای درآمدی که فقط بتوانند با آن اقلام اساسی معیشت خود را تأمین نمایند.
شهر بیرونق است بیرونقتر از همیشه ،بازارها راکد و مردم در تلاش برای درآمدی که فقط بتوانند با آن اقلام اساسی معیشت خود را تأمین نمایند.
اگر تا سال گذشته هم خرید نوروزی کمرنگی انجام میگرفت. انگار که امسال این نوع ازخریدها از سبد هزینههای اغلب افراد جامعه بهکلی حذفشده باشد.
خرید نوروزی از پوشاک تا اقلامی مانند آجیل و شیرینی که هرکدام جایگاهی را داشته اما به نظر میرسد امسال ،حوزه پوشاک باوجود تورم خوراکی ها در حاشیه بیشتری قرارگرفته بهطوریکه گفته میشود در ۴۰ سال گذشته چنین رکودی در این بازار،سابقه نداشته است.
یک بازار ۱۰ میلیارد دلاری در پوشاک ایران که با در نظرگیری میانگینهای جهانی مصرف سرانه حدود ۱۵۰ دلار در سال برای هر شخص اما این عدد در کشورما به کمترین میزان خود رسیده است، وحالا هم در بزرگترین بازار فروش پوشاک که همواره مقارن با بازار شب عید و بازار اسفند بوده است با یک حال وهوای عجیبی روبرو هستیم.
بنا به گفته فعالان این حوزه دلیل اصلی کسادی بازارپوشاک ، تورم بسیار زیادی است که چند سال پی درپی ادامه داشته است. بررسی فروشگاههای اینترنتی حاکی از آن است که هزینه خرید پوشاک در آستانه نوروز ۱۴۰۴ با یک رشد چشمگیر، برای یک خانواده چهار نفره در کمترین و سادهترین حالت 10 تا 12 میلیون تومان ،تمام می شود.
ازطرفی با وجود تورم بالای اقلام خوراکی و مسکن، بیشترین درآمد خانوار به این بخشها اختصاص و درنتیجه اکثر جمعیت کشور، مجبور به کم کردن سهم کالاهایی مانند پوشاک هستند.
با گذری دربازارهای اصفهان هم ،این رکود کاملاً واضح است.درصورتیکه فروشندگان سعی برآن دارند با استفاده از تخفیفات ویژه بخشی از کالاهای خود را که در طول سال بدون مشتری بودهاند عرضه کنند و با فروش بیشتر،سودی را در این روزهای پایان سال نصیب خودنمایند.
حتی فروشگاههایی که عرضهکننده پوشاک برند هستند دراین ایام پایان سال با شکستن قیمت ،سعی در تشویق مردم به خرید دارند.
اما باوجوداین تخفیفها ، هنوز هم نرخها به دلیل تأثیرپذیری از افزایش هزینهها بهخصوص باوجود گرانی نرخ ارز ، با کاهش قابلتوجهی همراه نشده وبه عبارتی باقدرت مالی مردم فاصله دارد.
موضوعی که نشان میدهد با نقدینگی اندک در دست مردم،تخفیفات هم ناکارآمد است.
و قابلتأمل آنکه اگر مردم خریدی هم انجام میدهند به وارداتیها متمایل هستند. پوشاکی که این روزها خیلی زیاد هم در فروشگاههای شهر مشاهده میشود. برخی برند وگران قیمت وبخشی نیز ارزان وبی کیفیت که ظاهراً خریداران بیشتر به سمتوسوی ارزانترها میروند.
ونتیجه آن سودآوری برای واسطهها و درنهایت کشورهای مبدأ است وزمانی فاجعه است که واحدهای تولیدی داخل، باوجوداین نوع از پوشاک خارجی وبی میلی مصرف کننده به تولیدات گران داخلی که ناشی از هزینهها است بیکار، ورشکسته یا تعطیل میشوند.
طبق آمار رسمی در حال حاضر در حوزه صنعت پوشاک حداقل ۱۲۰ هزار واحد صنفی تولیدی در سراسر کشور مشغول به فعالیت هستند که با تداوم روند کنونی بسیاری از آنها ناچار به تعطیلی همیشگی خواهند شد .در این میان کسبوکارها واحدهای کوچکتر آسیبپذیری بیشتری داشته و بهطورجدی تر در معرض تعطیلی و ورشکستگی قرار دارند.
حالآنکه بسیاری از فعالان و صاحبان این مشاغل با هزینه های بسیار ،سنگینی روبرو و باگذشت یک سال بیرونق ، امیدوار به تحرکی در این بازار اسفندماه بوده که متأسفانه شواهد چیز دیگری را نشان میدهد.
آشفتهبازار ارزی برسرجای خود ، گرانی قیمتها همچنان ادامه دار و بیرمقی بازار شب عید هم عیان است.