سود فولادمبارکه از قرارداد احتمالی نیسان و ایرانخودرو
ایرانخودرو با نیسان موتور قرارداد همکاری منعقد میکند و این قرارداد میتواند منجر به حمایت از بازار فولاد داخلی شود.
ایرانخودرو با نیسان موتور قرارداد همکاری منعقد میکند و این قرارداد میتواند منجر به حمایت از بازار فولاد داخلی شود. ایرانخودرو بهعنوان یکی از اصلیترین خودروسازان ایران، در حال مذاکره با نیسان موتور درزمینه ماشینهای باقیمت پایین در کشور است. این همکاری نهتنها به تقویت بخش خودرو داخلی کمک خواهد کرد بلکه سبب تقویت بخش فولاد ایران بهویژه مقاطع تخت هم خواهد شد. به گفته مدیرعامل ایرانخودرو، انتظار میرود این قرارداد در ماه مارس ۲۰۱۸ به امضا برسد. این توافقنامه، تولید خودروهای داتسون باقیمت مناسب را در ایران به ارمغان میآورد و ایرانخودرو نیز اجازه خروج برخی مدلهای قدیمی خود را صادر کرده و آنها را از رده خارج میکند. گفته میشود، نیسان به دنبال برنامهریزی برای عرضه چند هزار خودرو در سال است و درنتیجه این قرارداد جدید میتواند سبب توسعه و گسترش بازار خودرویی این تولیدکننده در ایران باشد. صنعت خودرو در ایران بزرگترین صنعت غیرنفتی کشور است که تولید ناخالص داخلی آن ۱۰ درصد است. ایران قصد دارد با شرکتهای ژاپنی در زمینه بهروزآوری فناوری و فناوریها همکاری کنند و پیشازاین سعی داشت با هوندا، تویوتا و میتسوبیشی همکاری کند. با این اقدام، صنعت فولاد داخلی کشور از توسعه بخش خودرویی بیبهره نمیماند چون بخشی از مواد اولیه برای تولید خودرو داتسون بهصورت محلی عرضه و تأمین میشود. به گزارش متال اکسپرت، انتظار میرود شرکت فولادمبارکه که بزرگترین تولیدکننده مقاطع تخت کشور است، از این قرارداد بیشترین سود را ببرد. بهطور ویژه فولادمبارکه در چهارماهه اول سال ۹۶ بیش از ۶۴ درصد صادرات خود را کاهش داده و بر تأمین نیاز داخلی تمرکز کرده است. مصرف داخلی مقاطع تخت در ایران در مدت مشابه چهارماهه 3/4 میلیون تن بود که حدود ۲۴ درصد بیشتر از چهار ماهه اول سال ۹۵ بوده است و تولید نیز ۱۴ درصد رشد داشته و به 7/3 میلیون تن رسیده است.