دستمزد رانندگان در اسنپرز و اسنپاکو یکسان است
اسنپرُز و اسنپاکو سرویسهای یکسانی هستند و رقم دریافتی کاربران راننده خانم و آقا در این دو سرویس یکسان است، اما با تخفیف در نظر گرفتهشده، سرویس اسنپرُز برای مسافران خانم ارزانتر تمام میشود.
اسنپرُز و اسنپاکو سرویسهای یکسانی هستند و رقم دریافتی کاربران راننده خانم و آقا در این دو سرویس یکسان است، اما با تخفیف در نظر گرفتهشده، سرویس اسنپرُز برای مسافران خانم ارزانتر تمام میشود.
به گزارش سرویس بازار ایسنا، کمتر کسی امروز با خدمات اسنپ ناآشناست؛ سامانهای که موفق شد به وسیله اینترنت و تلفن همراه هوشمند سهم قابل توجهی از حملونقل عمومی را در سطح شهر در اختیار بگیرد. این سرویس، که با نام کامل سامانه هوشمند حملونقل اسنپ شناخته میشود، عمری ۳ ساله دارد و در این مدت توانسته علاوه بر تسهیل حملونقل مسافرانش، نقش بهسزایی در درآمدزایی کاربران رانندهاش ایفا کند. اما شاید بتوان یکی از نقاط عطف این سامه هوشمند حملونقلی را، راهاندازی سرویسی مختص بانوان (مسافر و راننده) دانست که با نام اسنپرُز فعالیت میکند. احتمالا برای شما هم سوالات و ابهاماتی در رابطه با نحوه خدماترسانی این سرویس وجود دارد که در ادامه به گوشهای از آنها میپردازیم.
چرا اسنپرُز، آیا اسنپاکو کافی نبود؟
اگر برای شما هم این سوال پیش آمده است باید اطلاع دهیم طبق اعلام شرکت اسنپ، درخواستهای بیشماری از سوی مسافران خانم برای راهاندازی سرویسی با امکان انتخاب راننده خانم به شرکت ارسال میشد. طی دورهای، رانندگان خانم در سرویس اسنپاکو فعال بودند ولی مسافران خانم امکان انتخاب راننده خود را نداشتند. در نهایت پس از اتمام امکانسنجی و آمادهسازی زیرساختهای فنی و عملیاتی، سرویس اسنپرُز ایجاد و تمام رانندگان خانم در این سرویس قرار گرفتند. اکنون اسنپرز تنها در شهر تهران فعال است و به گفته علی قاضی، مدیر توسعه شهرهای اسنپ، به زودی این خدمت در دیگر شهرها نیز در دسترس بانوان قرار میگیرد.
اگر مسافر اسنپرُز یک آقا باشد، راننده خانم میتواند سفر را لغو کند؟
یکی از بانوان فعال در این سامانه در پاسخ به این سوال میگوید: «طبق اعلام شرکت، سرویس اسنپرُز تنها مختص بانوان بوده و کاربران راننده به هیچ عنوان اجازه قبول سفرهای آقایان را ندارند. در صورتی که مسافر به هر دلیل آقا بود، کاربر راننده این حق را دارد که سفر را لغو کند.»
چرا قیمت اسنپرُز از اسنپاکو ارزانتر است؟
این فقط سوال شما نیست و ابهامات و حرفوحدیثهای زیادی درباره این وجود دارد که اسنپ برای رانندگان خانم خود ارزش کمتری نسبت به رانندگان آقا قائل شده است. برای پاسخ به این سوال به سراغ فرید شهابی، مدیر بخش تجاری اسنپ رفتیم. او در پاسخ میگوید: «اختلاف قیمتی که در نرخ کرایه سرویسهای اسنپرُز و اسنپاکو وجود دارد به سبب حمایت از کاربران راننده و مسافر خانم در نظر گرفته شده است. در واقع اسنپ به مسافران سرویس اسنپرُز تخفیف میدهد، اما مبلغ این تخفیف از جیب کاربران راننده خانم کم نمیشود و آن را با پرداخت سوبسید به این عزیزان جبران میکند. به بیان دیگر اسنپرُز و اسنپاکو سرویسهای یکسانی هستند و رقم دریافتی کاربران راننده خانم و آقا در این دو سرویس یکسان است، اما با تخفیف در نظر گرفتهشده سرویس اسنپرُز برای مسافران خانم ارزانتر تمام میشود. به این شکل قصد داریم به کاربران راننده خانم کمک کنیم تا درخواستهای سفر بیشتری داشته باشند.»
دلایل وجود سرویس حملونقل مختص بانوان
بسیاری از کارشناسان اقتصادی و اجتماعی بر این باورند که حضور بانوان، به عنوان راننده، در جامعه باعث افزایش امنیت و آرامش خاطر بانوان میشود. حسین باهر، جامعهشناس، در گفتوگویی که با روزنامه شهروند داشته است درباره وجود سرویس اختصاصی برای بانوان میگوید:
«در این صورت مسافران و رانندگان هر دو با آسایش خاطر بیشتری مسیر مورد نظر را طی میکنند. البته باید در نظر داشت که هماکنون نیز رانندگان زن و آقایی هستند که قابل احترامند، رانندگانی که میتوان به آنها اعتماد کرد. به همین جهت نباید افکار را به سوی ناامنی تام سوق داد. برای خود من چندین بار پیش آمده سوار خودروهایی شدهام که رانندگان زن دارد و قابل احترامند.»
سرویس مختص بانوان پدیده نویی در زمینه حملونقل نیست. از آنجایی که بانوان حدود ۵۰ درصد جمعیت جامعه ما را تشکیل میدهند، فعالیت سرویسی برای این جامعه کاربری میتواند نقش بهسزایی در بهبود وضع معیشت زنان سرپرست خانوار و همچنین تسهیل حملونقل بانوان داشته باشد.