لزوم شفاف‌سازی و استفاده از خرد جمعی در اتاق بازرگانی

یک عضو «ائتلاف نو» با شعار «اتاق سه‌هزارنفری» با اشاره به اینکه این ائتلاف در دوره جدید اتاق بازرگانی قصد دارد تا از ظرفیت جوانان به‌منظور پیشبرد اهداف اتاق بهره ببرد.

لزوم شفاف‌سازی و استفاده از خرد جمعی در اتاق بازرگانی

یک عضو «ائتلاف نو» با شعار «اتاق سه‌هزارنفری» با اشاره به اینکه این ائتلاف در دوره جدید اتاق بازرگانی قصد دارد تا از ظرفیت جوانان به‌منظور پیشبرد اهداف اتاق بهره ببرد، اظهار کرد: امروزه نقش جوانان در جوامع رشد کرده و متفاوت شده است و باید در هر عرصه‌ای از ظرفیت جوانان برای رشد و توسعه در امور استفاده کرد. در دوره هشتم اتاق بازرگانی استان اصفهان توجه ویژه‌ای به جوانان شد و در دوره جدید نیز باید به جوانان میدان داده شود.
امیر کشانی با تأکید بر اینکه گروه ائتلاف اتاق سه‌هزارنفری دارای اعضای جوان است و میانگین سنی آن کاهش یافته است، گفت: امروز بیش از یک‌سوم از اعضای اتاق بازرگانی از جوانان هستند و به همین منظور باید برنامه جانشین پروری را اتاق بازرگانی اجرا کنیم.
کشانی خاطرنشان کرد: «آموزش»، «توسعه تجارت» و «چانه‌زنی با دولت» سه محور اساسی فعالیت‌ها در دوره بعدی اتاق بازرگانی است. امروزه اتاق بازرگانی تنها نهادی است که امکان ارتباطات بین‌المللی بدون دخالت دولت را دارد، اما در سال‌های گذشته به این مورد توجه‌ آن‌چنانی نشده است و در دوره آتی باید به توسعه صادرات توجه کرد تا میزان ارزآوری برای استان با رشد چشم‌گیری همراه شود.
به گفته این فعال اقتصادی، برگزاری جلسات سه‌هزارنفری‌ هیئت نمایندگان، مشارکت‌ اعضاء در رأی‌دهی‌ برای‌ تصمیم‌های‌ اساسی، تأسیس‌ دفاتر صادراتی‌ در کشورهای‌ هدف صادراتی‌ استان، ایجاد شورای بزرگان، طراحی‌ و راه‌اندازی‌ مرکز توسعه‌ صادرات ویژه بنگاه‌های‌ اقتصادی‌ کوچک‌ و متوسط‌، حضور تجار و صنعتگران اصفهان در نمایشگاه‌های‌ مطرح کشورهای‌ هدف تجاری، معرفی‌ بسته‌های‌ اطلاعاتی‌ فرصت‌های‌ تجاری‌ کشورهای‌ هدف، همراهی‌ و تسهیلگری‌ تشکل‌ها در راستای‌ رشد صادرات تخصصی‌ و سایر اقدامات از جمله برنامه‌هایی است که در اتاق بازرگانی آینده انجام خواهد شد.


تهیه برنامه جامع برای اتاق بازرگانی


امیر کشانی در خصوص تدوین برنامه جامع، متحد و استراتژیک برای دوره جدید اتاق بازرگانی گفت: یک برنامه جامع در ائتلاف سه هزار نفری تهیه شده است که این برنامه در قالب بررسی یک‌ساله از وضعیت اتاق‌های بازرگانی کشورهای پیشرفته دنیا به دست آمده است.
وی ادامه داد: در این برنامه تدوین شده قرار است تمامی اعضا برای اجرا و تدوین برنامه‌ها مشارکت فعال داشته باشند و از تمامی ایده‌ها و برنامه‌های پیشنهادی توسط اعضا استقبال خواهد شد. در این مدل مشارکتی همه اعضا با همکاری یکدیگر برای برطرف کردن مشکلات و توسعه اقتصاد تلاش خواهند کرد.
این فعال صنعتی اظهار کرد: در حال حاضر اتاق‌های بازرگانی سه محور اصلی را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده‌اند. اولین آن بحث آموزش است. در اتاق بازرگانی وین اتریش سالانه 32 هزار دوره آموزشی برگزار می‌شود. تعهدی که در این برنامه جامع داریم این است که برای جوانان آموزش‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف اقتصادی برگزار کنیم و این آموزش‌ها را در شهرستان‌ها نیز توسعه دهیم تا بدین‌وسیله کارآفرینان و صادرکنندگان جوان تربیت شوند.
وی تصریح کرد: در مرحله دوم سعی داریم تا توسعه تجارت را که یکی از محور‌های اساسی در اتاق‌های جهان است را در اتاق بازرگانی اصفهان عملیاتی کنیم. به همین منظور میزهای مشترک اقتصادی را در شهرستان‌های مختلف استان ایجاد خواهیم کرد.
این کارآفرین و صنعتگر اضافه کرد: در مرحله سوم مقوله چانه‌زنی با دولت است. ارتباط با دولت برای ارائه مطالبات اقتصادی و تلاش در جهت رفع آن‌ها از اولویت‌های اصلی در دوره جدید است و در این راستا مطالبات فعالان اقتصادی شهرستان‌ها را به‌طورجدی پیگیری می‌کنیم. همچنین در حوزه بازرگانی توجه داشته‌ایم تا در این مرحله نیز توسعه داشته باشیم.
ائتلاف نو برنامه‌های شاخصی برای توسعه صادرات دارد
علی صفرنوراله، کارآفرین برتر، فعال اقتصادی برتر، مؤلف کتاب و کاندیدای دهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به این موضوع که باید در دوره آینده اتاق بازرگانی توجه ویژه‌ای به صادرات داشت، گفت: از اساسی‌ترین کارها در اتاق بازرگانی توجه به مبحث صادرات است که اعضای ائتلاف اتاق سه‌هزارنفری برای توسعه آن برنامه‌های شاخصی در نظر گرفته‌اند تا بتوانند با مشارکت تمامی اعضا آن برنامه‌ها را انجام دهند.
وی در خصوص تشکیل اتاق‌های بازرگانی شهرستانی بیان کرد: هر شهرستانی که بیش از ۱۵۰ کارت بازرگانی داشته باشند نیاز به تشکیل اتاق بازرگانی دارد. در دوره بعد حتماً پیگیری می‌کنیم که در شهرستان‌های فاقد اتاق، یک اتاق بازرگانی در شأن آن شهرستان ایجاد شود.
صفرنوراله در ارتباط با انگیزه حضور در انتخابات اتاق بازرگانی گفت: بنده به‌نوعی نماینده شرکت‌های کوچک و متوسط هستم. توانمندسازی بنگاه‌های کوچک و متوسط (SME) از طریق پيگيري براي رفع قوانین مزاحم و توسعه صادرات یکی از اقداماتی است که در دوره بعد انجام خواهد شد.
وی در خصوص اهمیت شفافیت در اتاق بازرگانی گفت در دوره آینده اعضای هیئت نمایندگان متعهد شده‌اند هر سه ماه یک‌بار گزارش مالی ارائه دهند تا همه اعضا از مخارج و هزینه‌های اتاق اطلاع پیدا کنند. هم‌چنین اعضای هیئت نمایندگان باید مطالبه‌گری را در اولویت کار خود قرار دهند و بسیاری از مشکلات را از طریق مطالبه‌گری با دولت رفع کنند.
صفر نوراله تصریح کرد: امروزه جذب سرمایه خارجی جنبه سیاسی به خود گرفته است و تا مسائل سیاسی برطرف نشود سرمایه‌گذاری خارجی در کشور به وجود نخواهد آمد. البته برخی از کشورها می‌توانند در کشور سرمایه‌گذاری کنند که البته برخی از خود تحریمی‌ها سبب شده تا این کار انجام نشود. اتاق بازرگانی در زمینه جذب سرمایه خارجی باید تسهیل‌گر و مطالبه‌گر باشد امروزه اگر بخواهیم مشکلات اساسی جامعه از جمله بیکاری و... را رفع کنیم باید به سمت جذب سرمایه‌های خارجی برویم.
وی با تأکید بر اینکه شعار اصلی ائتلاف اتاق سه‌هزارنفری جانشین پروری است، بیان کرد: ما باید با حضور جوانان یک اتاق فناور داشته باشیم تا بتوانیم کارها را به نحو شایسته انجام دهیم. اعضای هیئت نمایندگان اگر نتوانند ذهنیت فعالان اقتصادی را به سمت دانش‌پروری تغییر دهند در کار خود موفق نبوده‌اند. اعتقاد داریم جوانان فناور، جوانان کارآفرین، دانش‌بنیان و دغدغه‌مند باید جانشینان مناسبی برای حوزه فعالیت در بخش صنعت شوند.


لزوم شفاف‌سازی در اتاق بازرگانی اصفهان


کارآفرین نمونه و عضو ائتلاف اتاق سه‌هزارنفری در خصوص شفاف‌سازی مسائل در اتاق بازرگانی گفت: امروزه باید شفاف بودن محور برنامه‌ها قرار گیرد و در دوره آینده شفاف‌سازی مسائل مختلف باید در دستور کار هیئت نمایندگان جدید اتاق بازرگانی قرار گیرد.
محمدرضا برکتین با اشاره به این موضوع که لازم است تا نقشه راه علمی و برنامه‌ریزی شده با بهره‌گیری از خرد جمعی برای پیشبرد اهداف اقتصادی استان داشته باشیم، اظهار داشت: این موضوع تخصصی است و باید همکاری مدیران ملی و افرادی را داشته باشیم که بدانند با چه ظرافتی می‌توان در اقتصاد دولتی، فعالیت کرد و موفق بود.
تحقیق و توسعه؛ عامل اصلی توسعه اقتصاد
یک فعال اقتصادی و عضو ائتلاف اتاق سه‌هزارنفری با اشاره به اینکه اصفهان بزرگ‌ترین قطب تولید شیر کشور است، گفت: رشد اصفهان در صنعت کشاورزی به خاطر بهره‌گیری از ظرفیت جوانان بوده است. ما در مجموعه تولیدی خود از توان علمی جوانان بهره گرفته‌ایم و اعضای اتاق نیز باید در دوره بعدی این موضوع را از اولویت‌های اصلی خود قرار دهند.
محمدجعفر فوده تصریح کرد: امروزه باید به جوانان اعتماد کنیم و نیروهای جوان تحصیل‌کرده را جذب کردیم. تحقیق و توسعه نقش مهمی در توسعه اقتصاد دارد و ما نیز اگر به فکر توسعه هستیم باید به مبحث تحقیق و توسعه توجه ویژه داشته باشیم. ارائه خدمات مشاوره هدفمند در بخش‌هاي مختلف توسط مشاورين متعهد و متخصص بدون دريافت وجه و با رعايت امانت‌داری باید در اولویت فعالیت‌های بعدی اتاق بازرگانی قرار گیرد.


ارائه آموزش‌های تخصصی از اولویت‌های اتاق بازرگانی


سید محمد مرتضوی، کارآفرین و فعال اقتصادی برتر و کاندیدای دهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی اصفهان اظهار کرد: ضروری است ارتباطات بین‌الملل فعالان اقتصادی عضو اتاق بازرگانی روزبه‌روز گسترش یابد و در این بخش اتاق وظایف زیادی بر عهده دارد، افزایش مراودات به گسترش صادرات می‌انجامد و این موارد کمک می‌کند که درآمدهای فعالان اقتصادی نیز رشد خوبی داشته باشد.
این عضو «ائتلاف نو» با بیان اینکه بیش از 80 درصد واحدهای صنعتی و تولیدی استان، در بخش کوچک و متوسط قرار می‌گیرند، تصریح کرد: ارائه آموزش‌های تخصصی به فعالان اقتصادی از اولویت‌های اتاق بازرگانی است و باید به این مقوله توجه ویژه‌ای شود. امروز استان اصفهان دارای ظرفیت‌های عظیمی در بخش صنعت، معدن، تجارت و کشاورزی است و فعالان اقتصادی بزرگ و سرشناسی به کشور معرفی کرده است اما گاهی از این ظرفیت‌های مهم غفلت می‌شود درحالی‌که نباید این‌گونه باشد.
کارآفرین برتر استان اصفهان اضافه کرد: اصفهان بیش از 9 هزار واحد صنعتی دارد درحالی‌که از این تعداد تنها 1200 واحد کارت بازرگانی دارند که جای تعجب دارد، باید شرایطی فراهم شود که تمامی این واحدها بتوانند از شرایط و امکانات بهره‌مند شوند و به توسعه کسب‌وکار و صادرات خود بیندیشند.
وی اظهار کرد: در طول سالیان اخیر همواره نرخ ارز تصاعدی بوده و مشکلاتی همچون تحریم‌ها نیز وجود داشته است اما فعالان اقتصادی با تمام توان پای کار ایستاده‌اند و تلاش کردند به بهترین نحو فعالیت کنند. امروز واحدهای کوچک و متوسط در سطح استان اصفهان می‌توانند تحولاتی بزرگی در سطح کشور ایجاد کنند اما نیاز به حمایت و پشتیبانی دارند و در اینجا نقش اتاق بازرگانی بسیار مهم و حساس است. اتاق بازرگانی باید به تمام واحدهای صنعتی و تولیدی استان اعم از بزرگ و کوچک توجه کند و تلاش کند مشکلات را کاهش دهد.


ارسال نظر