ضرورت شبکه‌سازی و توسعه سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها

مسعود گلشیرازی، رئیس اتاق نهم بازرگانی و عضو «تشکل تولید و تجارت» در نشست خبری بیان داشت: اعتقاد داریم اقتصاد باید در دست بخش خصوصی باشد چون اقتصاد مقوله‌ای بین نسلی است ضمن اینکه بخش خصوصی می‌تواند در کنار دولت قرار گرفته و با هم این بحران‌ها و مسیر صعب‌العبور را طی کنند. چون بخش خصوصی تجربه و توان چگونگی عبور از مسیر دشوار و رسیدن به مقصد مطلوب را به‌خوبی می‌داند.

ضرورت شبکه‌سازی و توسعه سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها

مسعود گلشیرازی، رئیس اتاق نهم بازرگانی و عضو «تشکل تولید و تجارت» در نشست خبری بیان داشت: اعتقاد داریم اقتصاد باید در دست بخش خصوصی باشد چون اقتصاد مقوله‌ای بین نسلی است ضمن اینکه بخش خصوصی می‌تواند در کنار دولت قرار گرفته و با هم این بحران‌ها و مسیر صعب‌العبور را طی کنند. چون بخش خصوصی تجربه و توان چگونگی عبور از مسیر دشوار و رسیدن به مقصد مطلوب را به‌خوبی می‌داند.
گلشیرازی در تشریح دلایل صرف هزینه در پروژه انتقال آب از دریای عمان به اصفهان، با تائید اینکه این آب صرف آبیاری فضای سبز این دو مجموعه بزرگ صنعتی اصفهان می‌شود، گفت: درست آبی که از دریای عمان می‌آید در حد آبیاری فضای سبز فولاد و ذوب‌آهن است؛ اما باید این نکته را هم در نظر داشته باشیم که بیست و چند سال است صبر کرده‌ایم اما از بالادست در رودخانه آب جاری نمی‌شود و با همه دادوفریادهایی که داشتیم آب به اصفهان نرسید؛ بنابراین ما اقتصادی‌ها به این جمع‌بندی رسیدیم که آب را از این مسیر به اصفهان بیاوریم. چون متوجه شدیم موضوع آب زاینده‌رود به یک مسئله سیاسی- اجتماعی تبدیل شده است و باید اصحاب سیاست و جامعه آن را حل کنند.
او افزود: امروز اصفهان از کم آبی در رنج است پس ایرادی نمی‌بینیم که آب گران را آورده و به صنایع می‌دهیم. ضمن اینکه باید توجه داشت وزارت نیرو به تازگی مبلغ بیش از 45 هزار تومان را در مزایده برای پساب قیمت‌گذاری کرده است. زمانی هم که در پروژه اس اس، پروژه انتقال آب درآمد، این قیمت همین عدد بود، ازاین‌رو در سرمایه‌گذاری نمی‌توانیم گذشته را ببینیم بلکه باید به نگاه رو به نگاه داشته باشیم.
رئیس سابق اتاق بازرگانی اصفهان اظهار کرد: نخست اینکه فولاد مبارکه نیازش را با مدیریت آب و خرید انشعاب انتقال آب رفع کرد؛ اما یک برنامه بنیادی در اصفهان مصوب شد که بیان می‌دارد صنایع باید آب موردنیازشان را از شبکه انتقال آب تأمین کنند؛ یعنی آبی که در حال برداشت آن هستند باید برای شرب استفاده شود و آبی که جاری می‌شود برای جامعه استفاده شود. درواقع این یک فکر و تدبیر عملیاتی خوب به شمار می‌رود.


لزوم تولید ده درصد انرژی صنایع از منابع تجدیدپذیر


در ادامه گلشیرازی به اقداماتی که در مورد حمایت از صنعت سبز انجام شده است بیان داشت: اما در اتاق بازرگانی با نگاه به نبود زیرساخت‌هایی مانند آب، خاک و هوا، یک کمیته انرژی تجدیدپذیر ذیل شورای گفتگو تشکیل دادیم که توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر را در دستور کار قرار داد.
او افزود: موضوعی که امروز در قانون هم آمده است و بیان می‌دارد شرکت‌هایی که بالای دو میلیارد وات مصرف برق دارند الزاماً باید 10 درصد تولید خود را از انرژی‌های تجدید پذیر دریافت کنند. اگر هم این کار را انجام ندهند قیمت برقشان صعودی خواهد شد. اتاق بازرگانی اصفهان نیز این کار را از 2 سال پیش شروع کرد.
گلشیرازی تصریح کرد: ضمن اینکه قطار پرسرعت اصفهان تهران نیز شریانی از اقتصاد پایدار ماست و ما مطالبه گر جدی آن هستیم که به‌زودی عملیاتی شود چون عاملی برای جلوگیری از مهاجرت است.
او افزود: به‌این‌ترتیب نیروی متخصص و گردش مالی در اصفهان قرار دارد اما آلایندگی خارج از شهر خواهد بود. در تحقق این امر و ابزاری که نیاز دارد نیز باید عنوان کرد نخست در محدوده شعاع 100 کیلومتری خط انتقال آبی که می‌رسد، شهرک‌های صنعتی، گلخانه‌ای و مسکونی ایجاد شود و در ادامه مهاجران همان‌جا بمانند اما متخصصان از شهر به آنجا رفت‌وآمد کنند. این مدل نیاز به گفتمان دارد و تعاملی با دولت است که باید مطالبه‌ای اجتماعی و در پی آن عملیاتی شود.
گلشیرازی با بیان اینکه میزان اثرگذاری اتاق بازرگانی در تحقق این مسئله به افرادی بستگی دارد که پشت میز آن نشسته‌اند، گفت: آمار ستاد تسهیل نشان می‌دهد حدود 12000 هزار پرونده در سال به 7000 هزار عدد رسیده است و این خود کفایت می‌کند.


منفعل بودن در این شرایط اقتصادی نتیجه ندارد


او افزود: وقتی شاخص محیط کسب‌وکار بهبود پیدا کند آمار آن در تعداد پرونده‌ای که به ستاد تسهیل فرستاده می‌شود قابل‌مشاهده و اندازه‌گیری است. به‌این‌ترتیب که تعداد پرونده کاهش پیدا کرده و شاخص نیز بهبود پیدا می‌کند. این نشان‌دهنده تعامل است.
رئیس سابق اتاق بازرگانی اصفهان بیان داشت: کاندید شدن 60 عضو اتاق بازرگانی برای انتخابات هیأت مدیره این نهاد نشان از مسئولیت‌پذیری آن‌ها دارد. چرا که پذیرفتن سکان‌داری بخش خصوصی در دوران پرالتهاب کنونی شهامت بسیار زیادی می‌خواهد آن‌هم در شرایطی که نمی‌توان آنچه در آینده رخ می‌دهد را پیش‌بینی کنیم.
گلشیرازی افزود: احساس مسئولیت فعالان اقتصادی شروعی برای خروج از وضعیت اقتصادی سخت امروز است؛ منفعل بودن سرانجامی ندارد و درصورتی‌که احساس مسئولیت داشته باشیم با مشارکت در کار تیمی قطعاً نتیجه مطلوب را به دست می‌آوریم.
او تأکید کرد: در شرایطی که تحریم‌های ناجوانمردانه مردم را آزار می‌دهد فعالان اقتصادی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و در اتاق آینده مشارکت می‌کنند تا گره‌ای را باز کنند و راه را برای زندگی مردم تسهیل کنند.
او ادامه داد: در مشارکت‌خواهی که از تمام اعضای اتاق نهم داشتیم 75 سیستم و ساختار ایجاد شد که تا حدودی توانست اهداف تعیین شده را محقق کند. آنچه امروز بخش خصوصی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند حفظ شرایط موجود و حفظ بقا است و حفظ شرایط موجود نیز مشارکت را می‌طلبد چرا که راهی جز حرکت به سمت جلو نداریم.


اهمیت کار تیمی در فعالیت اعضای منتخب اتاق دهم


گلشیرازی در مورد روندی اتاق بازرگانی در دور نهم، گفت: بهبود شاخص محیط کسب‌وکار روندی بود که در دور نهم اتاق انجام شد و برنامه‌ای بود تا از طریق مذاکره با ارکان حاکمیت در تسهیل شاخص محیط کسب‌وکار محقق شود. در کنار آن معتقد بوده و هستیم که شبکه‌سازی بین اعضا و توجه به توسعه سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و حوزه مسئولیت اجتماعی به‌عنوان یک اصل نباید فراموش شود.
گلشیرازی با تأکید به اینکه باید توجه داشته باشیم در عصر هوشمند حرکت لازم و ضروری است اذعان کرد: قبل از اینکه آینده تجاری دچار چالش جدی باید موضوعات مهم را موردتوجه قرار دهیم و در این مسیر توجه ‌به تورم موجود که منجر به افزایش قیمت تمام شده در بنگاه‌های اقتصادی و از سوی دیگر باعث محدودیت منابع برای مصرف‌کنندگان شده است را فراموش نکنیم. ضرورت دارد واحدهای اقتصادی برای برون‌رفت از این مسیر توسعه بازارهای خود را هدف قرار دهند تا مصرف‌کننده بتواند فشار اقتصادی را با مدیریت قیمت‌ها سپری کند.
او با بیان اینکه این مهم رسالت دیگری است که بر دوش فعالین اقتصادی قرار دارد، گفت: در اتاق دهم باید با ایجاد تیم‌های تخصصی این مسیر را طی شود. در اتاق نهم تلاش شد سیستم طراحی و استراتژی و هدف را مشخص شود. اکنون نیازمند افرادی هستیم تا در این سیستم هدف را محقق کرده و ترکیب را متناسب با تحقق هدف تعیین کنند.
گلشیرازی همچنین بیان داشت: نیروی موردنیاز هیأت مدیره جدید اتاق بازرگانی کسانی هستند که به کار تیمی معتقد و مسلط بوده و هدف‌گذاری داشته باشند. این در حالی است که توجه به اصل جوان‌گرایی برای ایجاد امید در وضعیت اقتصادی بخش خصوصی ضروری است.


مشکل زاینده‌رود باید به دست سیاسیون حل شود


مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان و عضو تشکل تولید و تجارت نیز بیان داشت: نخست باید اشاره داشت که ما سیاسی نیستیم بلکه عمل‌گرا هستیم. ضمن اینکه ما نیز معتقدیم انتقال آب از دریا بهترین راه برای حل مشکل اصفهان نیست و راه‌های خیلی بهتر با حجم آب بالاتر و ارزان‌تر وجود دارد.
سید یاسر طیب نیا افزود: درست است که ما باید آب را شیرین کنیم و در مسیری به طول 1100 کیلومتر هم آن را منتقل کنیم؛ اما اینکه چرا چنین اقدامی را انجام می‌دهیم به این دلیل است که پیشنهادهایی قبلی و بهتری که داده‌ایم پذیرفته و عملیاتی نشد که البته اختیارش هم در دست ما نیست. این مسائل باید در بستر مسائلی اجتماعی و منطقه‌ای بین نمایندگان مجلس، مسئولان استان‌ها و سیاسیون حل شود. پس به این نتیجه رسیدیم نباید بیکار بنشینیم و حداقل مشکل بخش صنعت را خودمان حل کنیم. درواقع تصمیم گرفتیم اگر نمی‌توانیم برای زاینده‌رود کاری انجام دهیم پس دست‌کم باری هم روی آن نباشیم.
طیب نیا تصریح کرد: تائید می‌کنیم که فضای سبز ما وسیع و به مساحت 1500 هکتار است اما امروز نگاهمان برای نگهداری و آبیاری آن تغییر داده‌ایم. به‌این‌ترتیب که در حال تغییر گونه‌های گیاهی هستیم که با گونه‌های بی‌نیاز به آب جایگزین شوند. این در حالی است که در حال حاضر نیز آبیاری فضای سبز ما به‌صورت قطره‌ای انجام می‌شود.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در مورد پروژه انتقال آب دریای عمان به اصفهان، بیان داشت: چه کسی می‌گوید این کار نتیجه نمی‌دهد؟ از اتفاق اگر امروز کل صنعت استان 60 میلیون مترمکعب آب نیاز دارد. آبی که برنامه‌ریزی شده است انتقال یابد در فاز نخست که پنج سال است، 200 میلیون مترمکعب بوده و در فاز دومش که 10 سال خواهد بود 400 میلیون مترمکعب است. پس درمجموع معتقدیم اگر این آب متناسب با ارزش و سرمایه‌گذاری با نگاه متفاوتمان باشد قطعاً ارزش انتقال را دارد.

ارسال نظر