صنعت فرش، نیازمند نگاه ویژه مسئولان

هر ساله فرارسیدن روز ملی فرش، بهانه خوبی است تا به اهمیت و جایگاه والای «فرش» به عنوان یکی از آثار هنری و باارزش کشور پرداخته شود، صنعت فرش ایران (دستباف و ماشینی) دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی است

صنعت فرش، نیازمند نگاه ویژه مسئولان

هر ساله فرارسیدن روز ملی فرش، بهانه خوبی است تا به اهمیت و جایگاه والای «فرش» به عنوان یکی از آثار هنری و باارزش کشور پرداخته شود، صنعت فرش ایران (دستباف و ماشینی) دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی است که در صورت استفاده درست و دقیق از این ظرفیت‌ها می‌توان ضمن ایجاد اشتغال برای بخش زیادی از جمعیت جویای کار، زمینه افزایش صادرات و ارزآوری مناسب برای کشور را فراهم کرد. صنعت فرش از مهم‌ترین صنایع کشور به شمار می‌رود. این صنعت در اشتغال، رشد اقتصادی، پویایی تولید، توسعه صادرات و بسیاری موارد دیگر نقش‌آفرین است. عمده‌ترین مشکلات موجود در صنعت فرش به حوزه صادرات این محصول مرتبط است و مشکلات دیگری چون: واسطه‌گری و افزایش قیمت مواد اولیه تولید داخل، نرخ تورم تولیدکننده، تحریم‌های اقتصادی، افزایش قیمت مواد اولیه، تأخیر در تخصیص ارز به ثبت سفارش‌های قبلی، مناسبات سیاسی ایران با سایر کشورها، مهاجرت طراحان، مالیات بر ارزش‌افزوده، نیز در مسیر صنعت تولید فرش قرار دارد.

صنعت فرش ایران (دستباف و ماشینی) دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی است

صنعت فرش ایران

این صنعت یکی از زنجیره‌های مهم صنعت نساجی است و سال‌ها از عمر آن در کشور می‌گذرد و یکی از صنایع سودده و با ارزش‌افزوده بالا در کشور است که نقش مهمی نیز در صادرات غیرنفتی می‌تواند داشته باشد. هرچند که در طول چند دهه فعالیت خود، فرازوفرودهای زیادی را پشت سر گذاشته است.

صنعت فرش از جمله صنایعی است که می‌توانند مشاغل پیشینی و پسینی زیادی همراه خود داشته و باعث افزایش اشتغال شوند بنابراین شناسایی مشکلات مربوطه و ارائه راه‌کارهای عملی از یک‌سو و به کارگیری راه‌کارهای ارائه شده توسط صاحبان این حرفه از سوی دیگر، می‌تواند به ایجاد آینده‌ای روشن‌تر هم به لحاظ کیفیت و هم به لحاظ کمیت در این صنعت بیانجامد. تمامی واحدهای تولیدی فرش، گنجایش کار با تمام ظرفیت خود را دارند و تنها در این صورت اشتغال ایجاد می‌شود، اما این اتفاق به شرطی خواهد افتاد که مازاد تولید صادر شود، چراکه بازار داخل به ‌تنهایی کشش این حجم از تولید را ندارد. لذا دولت باید زمینه را برای صادرات فرش فراهم کند، در غیر این صورت رقابت تولیدکنندگان در عین کمبود نقدینگی موجب تعطیلی پشت سرهم واحدهای تولیدی خواهد شد. توجه مسئولان مربوطه و ارائه راه‌حل مناسب برای برون ‌رفت از وضعیت تأسف‌بار فعلی می‌تواند بار دیگر صنعت فرش را سرپا کند و این صنعت را به وضعیتی که شایسته آن است برساند. برخی راهکارها برای رفع مشکلات صنعت فرش شامل: تأمین ارز مورد نیاز واحدهای تولیدی، تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، افزایش سقف تسهیلات سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، معافیت واحدهای تولیدی از پرداخت ارزش‌افزوده، تعیین زمان سه سال برای بازپرداخت تسهیلات سرمایه در گردش، فراهم کردن شرایط تقسیط تعهدات و بخشش جرائم مالیاتی، ساماندهی وضعیت عرضه و تقاضای مواد اولیه در بورس کالا، اجرایی شدن مصوبات دولت و تسهیل روند موانع تولید، افزایش رایزنی‌ها اقتصادی در کشورهای هدف صادراتی، ایجاد وحدت رویه بین دستگاه‌های مسئول جهت هم‌افزایی اقدامات و برنامه‌های اتخاذ شده جهت حمایت از تولید، همکاری بانک مرکزی و گمرک کشور برای ترخیص مواد اولیه است. واحدهای صنعت فرش به خصوص واحدهای بزرگ باید با هدف افزایش صادرات این صنعت به سمت فعالیت‌های خلاقانه هدایت شوند و در این راه از دانش‌آموختگان نخبه دانشگاهی بهره گرفته شود. مسئولین دولتی با بهره‌گیری از نخبگان دانشگاهی و سایر مراکز علمی در زمینه خودکفایی به کمک صنعت فرش شتافته و با توجه به نیاز این صنعت پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌هایی را که در این مسیر قرار دارند را مورد حمایت قرار دهند و با اعطای امتیازات ویژه به سوی گام‌های دانش‌بنیان در زمینه خودکفایی مواد اولیه گام مؤثری برداشته شود.

ارسال نظر