بیش از ۲ میلیون مسافر اصفهان از کجا دیدن کردند؟

در نوروز سال ۱۴۰۳ بیش از دو میلیون نفر در فرهنگ و تاریخ اصفهان غرق شده و از زیبایی‌های این شهر بازدید کرده‌اند. این شهر، پس از مشهد، به عنوان پربازدیدترین مقصد کشور در ایام نوروز شناخته شده است.

بیش از ۲ میلیون مسافر اصفهان از کجا دیدن کردند؟

با گنبدهای فیروزه‌ای خود، اصفهان در سایه‌ی تاریخ و فرهنگ خود، در روز های دیگر سال نیز، بازدیدکنندگانی از سراسر جهان را به خود جلب می‌کند. اما کدام جاهای دیدنی اصفهان مسافران بیشتری را جذب می‌کند؟ و کدام مکان‌ها در این شهر، میزبان پربازدیدترین گردشگران نوروزی بودند؟ در ادامه، به بررسی عمیق‌تر علایق مردم در بازدید از این شهر فرهنگی خواهیم پرداخت.

پر بازدید ترین اماکن گردشگری اصفهان در نوروز

اصفهان با گستردگی زیاد در اماکن تاریخی و تفریحی، تعداد بی شماری گردشگر را به خود جلب می کند. در این میان مراکز گردشگری مهمی هستند که همه ساله با بازدید بیشتری همراه اند. در ادامه به معرفی این اماکن خواهیم پرداخت.

میدان نقش جهان

در صدر بازدید از مکان های گردشگری و جاذبه های توریستی مجموعه جهانی میدان نقش جهان با بیشترین آمار گردشگر علاقه مندان به آثار تاریخی و فرهنگی بسیاری را به سمت خود کشاند. این مجموعه با داشتن آثار گوناگونی در ضلع های مختلف خود نظیر عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله، مسجد جامع عباسی و سر در قیصریه جذابیت زیادی برای مخاطبان خود داشته است. وجود بازار های سنتی و آثار مختلف هنری در این میدان باعث شده تا بیشتر مسافران گذری از این شهر که ۲۴ ساعت در اصفهان اقامت داشته اند نیز سری به این میدان متعلق به دوران صفوی بزنند.

مجموعه موزه و کاخ چهلستون

پس از میدان امام کاخ چهلستون با ۵۵ هزار گردشگر در رتبه دوم بازدید نوروزی قرار گرفته است. این کاخ که از مجموعه مختلف موزه و سرای اصلی تشکیل شده با نقاشی های دیدنی و آینه کاری زیبا چشمان زیادی از گردشگران را به خود خیره کرده است.

کاخ چهلستون اصفهان

جریان حیاتی زاینده رود

بدون شک بازگشت آب به رود زاینده رود را نمی شود در جذب گردشگران برای اصفهان در نظر نگرفت. پل های تاریخی سی و سه پل و پل خواجو که زیباییشان با باز شدن آب زاینده رود چند برابر شده خود دلیل مهمی برای جذاب گردشگر و رونق گردشگری شهر اصفهان در نوروز ۱۴۰۳ بوده است. هرچند که جامعه آماری بازدید از این بنا ها گسترده است و در طول شبانه روز ادامه دارد می توان گفت حدود ۱ میلیون نفر از بازدیدکنندگان نوروزی اصفهان حداقل یک بار از این دو پل تاریخی بر روی زاینده رود دیدن کرده اند.

مجموعه پارک ناژوان

پس از دو جاذبه تاریخی اصفهان مجموعه تفریحی ناژوان بیشترین آمار بازدید را به خود اختصاص داده است. این مجموعه که در حاشیه زاینده رود قرار دارد با داشتن جاذبه های تفریحی گوناگون نظیر تله سیژ، آکواریوم سرپوشیده، باغ پرندگان، شهربازی و... بازدیدکنندگان زیادی را به خود جلب کرده است. آکواریوم ناژوان با بیش از ۴۰ هزار بازدید مهم ترین جاذبه این پارک از نظر گردشگران نوروزی به حساب می آید.

باغ گلها

در ادامه بازدید از مکان های گردشگری اصفهان به باغ گلهای این شهر می رسیم. جایی که با بیش از ۲۰ هزار بازدید در رتبه بعدی قرار گرفته است. وجود گل های زیاد و فضای گسترده و کافه ها این مجموعه را در نظر گردشگران نوروزی به مقصدی مناسب برای بازدید تبدیل کرده است.

باغ گلها اصفهان

خانه ها و عمارت های تاریخی

اصفهان، با بیش از ۲۲۰۰ خانهٔ تاریخی، که ۱۸۰۰ عدد از آن‌ها به عنوان عمارت‌های ملی و ۷ عدد به عنوان میراث جهانی ثبت شده‌اند، یکی از جاذبه‌های اصلی برای گردشگرهایی است که در ایام نوروز از این شهر بازدید می‌کنند.

روش های سفر گردشگران نوروزی

اصفهان با قرار گرفتن در مرکز کشور یکی از پر تردد ترین استان های کشور برای رسیدن به مقاصد گوناگون در شمال و جنوب ایران به حساب می آید.

سفر با قطار به اصفهان

سهم قطار مسافربری اصفهان در نوروز ۱۴۰۳ حدود ۷۴ هزار نفر برآورد شده است. از این آمار حدود ۳۸ هزار مسافر برای بازدید از این شهر و ۳۶ هزار مسافر هم از این استان خارج شده اند.

سفر جاده ای به اصفهان

محور های مواصلاتی اصفهان در نوروز ۱۴۰۳ روز های شلوغ و پر رفت و آمدی را تجربه کرده اند. این استان مقصد بسیاری از گردشگران نوروزی بوده و همچنین به عنوان یک استان گذری برای تردد به سمت شمال و جنوب کشور به حساب می آمده. از میان مسافران گذری از استان اصفهان حدود ۲۰۰ هزار نفر در این استان ۲۴ ساعت اقامت داشته اند. در این سفر ها اما با سهم ۴۰ درصدی بزرگراه های اصفهان در آمار تصادفات منجر به فوت این استان را در کنار استان های کرمان، خوزستان و خراسان رضوی را حادثه خیز ترین استان ها از نظر تردد معرفی کرده اند.

سفر با هواپیما به اصفهان

فرودگاه بین المللی شهید بهشتی در نوروز ۱۴۰۳ روز های شلوغی را تجربه کرد. در میان انواع سفر به اصفهان سفر به وسیله هواپیما ایمن ترین نوع سفر به حساب می آید. بلیط هواپیما اصفهان نیز با افزایش پرواز ها به مقصد این استان با آسانی بیشتر نسبت به بقیه استان ها خریداری و تهیه می شد. همچنین سفر به این استان با هواپیما سریع ترین روش سفر نیز به ثبت رسید.

جمع بندی

اصفهان با پتانسیل بالای گردشگری هر ساله به عنوان مهم ترین مقصد نوروزی برای گردشگران ایرانی معرفی می شود. با آمدن فصل بهار و مساعد شدن آب و هوا و همچنین سرسبز شدن این استان زیبا جذب گردشگران به این استان بیشتر نیز خواهد شد. در نوروز امسال بالغ بر ۴ میلیون بلیط در اماکن مختلف تفریحی و گردشگری و تاریخی به فروش رسید و از بازدید اماکن عمومی و تاریخی اطلاعات دقیقی در دست نیست. تجربه شما از سفر به اصفهان چه بوده با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار