عذاب «مشق شبِ» دانش آموزان ادامه دارد
چند سالی است سند تحول بنیادین تلاش می کند کفه سنگین آموزش را با کفه تربیت متعادلتر کند. طرح حذف مشق شب برای دانش آموزان ابتدایی نیز در همین راستاست.
چند سالی است سند تحول بنیادین تلاش می کند کفه سنگین آموزش را با کفه تربیت متعادلتر کند. طرح حذف مشق شب برای دانش آموزان ابتدایی نیز در همین راستاست.
وزیر آموزشوپرورش در یک سال گذشته بارها به سنگینی کتابهای درسی و کمکدرسی دانشآموزان ابتدایی اشاره کرده و از تریبونهای مختلف درباره حذف آزمونهای زائد از دوره ابتدایی، حذف کتابهای کمکدرسی این مقطع، حذف رقابتهای فردی و جایگزینی آن با رقابتهای گروهی و آموزش مهارت زندگی به دانشآموزان دوره ابتدایی سخن گفته است.
گامهایی نیز در این زمینه برداشته شده است که سال گذشته نمونه آن در قالب حذف پیکهای نوروزی بروز کرد و امسال هم مشق شب دوره اول ابتدایی حذف شده و هم در این مقطع هفتهای دو ساعت از کلاس درس کاسته شده تا دانشآموزان بر حسب برنامهریزی مدرسه به کسب مهارت مشغول شوند.
حذف مشق شب برای تعدادی خاص
خانم رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزرات آموزش و پرورش درباره حذف مشق شب دانشآموزان ابتدایی گفته است: برای اجرای این طرح یک معیار مشخص کردیم که براساس آن جمعیت دانشآموزان در کلاس درس باید بالای 14 نفر و زیر 25 نفر و شرایط مدرسه به گونهای باشد که فضای لازم را داشته باشد که بچهها مجبور نشوند کتابهای درسی را با خود ببرند همچنین مدارس غیردولتی هم شامل این طرح میشوند.
وی ادامه داد: در طرح حذف مشق شب، دانشآموز به جای آنکه در منزل رونویسی انجام دهد و تکرار و تمرین داشته باشد، این کار را در مدرسه انجام میدهد و در خارج از مدرسه فعالیت عملی که برای زندگیضروری است، انجام خواهد داد. سعی کردیم در سراسر کشور در مناطق مختلف، طرح اجرا و برای بچهها این امکان فراهم شود که تکالیفشان را در کلاس درس انجام دهند و معلم با نظارت به آنها بازخورد دهد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش میگوید:در نظامهای پیشرو، دانشآموزان تکالیف خود را در مدرسه انجام میدهند و این کار فواید بسیاری دارد چون روشهای خانوادهها با مدرسه متفاوت است و گاه سر تکلیف شب با دانشآموز درگیر میشوند.
همچنین محدود کردن کتابهای کمکآموزشی و ورود مؤسسات خصوصی به مدارس ابتدایی باعث میشود بهتر به سمت اجرای این طرح برویم چون قبلاً در کنار کتاب درسی، کتاب کمکدرسی به دانشآموز میدادند که باید آن را هم حل میکرد و هماکنون در تمام مدارس دولتی و غیردولتی ارائه کتابهای کمک آموزشی ممنوع است.
حکیمزاده با تاکید بر اینکه اولویت تخصیص منابع با دوره ابتدایی است که شامل منابع مالی و انسانی است، گفت: فردی که در دوره ابتدایی تدریس میکند باید آموزشهای لازم را دریافت و روحیه او متناسب با دانشآموزان دبستانی باشد همچنین سن و سال معلم باید متناسب با بچهها و اگر نهادهای قانونگذار مانند مجلس و سازمان امور اداری و استخدامی در کنار آموزشوپرورش قرار بگیرند دستیابی به چنین شرایط مطلوبی امکانپذیر است.
وی بیان کرد: تغییر در نگرش و رویکردها را آغاز کردهایم و از معلمان خواستهایم این پیام را به بچهها بدهند که تمام آنها شایسته احترام هستند و معلم نگاه مهربان خود را بین تمام بچهها تقسیم کنند، این مسأله روح بچهها را از درون شاد میکند حتی اگر روی نیمکتی نشسته باشند که فرسوده است اما اگر به جنبههای ظاهری نگاه کنیم در شرایطی که معلم مهربان نباشد و با تبعیض نگاه کند کودک دچار افسردگی میشود.
منبع: روزنامه صبح نو