خط ویژه اتوبوس برای دانش آموزان اصفهان
پیشبینی میشود با آغاز سال تحصیلی جدید صد هزار نفر در روز از مترو استفاده کنند
در آخرین هفته از تابستان قرار داریم و جنبوجوش شهر برای استقبال از مهر و بازگشایی مدارس به اوج خود میرسد. در این راستا از جمله مواردی که با آغاز سال تحصیلی موردتوجه خانواده و دستگاههای اجرایی قرار دارد، سیستم حملونقل عمومی شهر است که در ساعات آغازین صبح و هنگام ظهر با ازدحام قابلتوجهی از دانشآموزان مواجه میشود. اهمیت این موضوع تا جایی است که روز گذشته موضوع نشست سهشنبهها با رسانه پاسخگویی در مسیر امید به تشریح فعالیت بخش حملونقل ستاد مهر شهرداری اصفهان و با شعار «یک شهر مهر» اختصاص داشت. در این نشست معاون حملونقل ترافیکی شهرداری اصفهان به افزایش 200 درصدی حجم سفرهای شهری در آغاز سال تحصیلی اشاره کرد و گفت: برنامهریزیها بهگونهای است که برای مهر ترافیک روانتری داشته باشیم. به این منظور جلسات ستاد مهر از تیرماه آغاز میشود که با هماهنگی همه نهادهای مربوطه همراه است و اقدامات زیرساختی از جمله خطکشیهای مدارس حاشیه خیابان و ایمنسازی آنها انجام میشود. این در حالی است که تا 15 مهرماه اقداماتی مانند حفاریهای بزرگ و تردد خودروهای سنگین را نخواهیم داشت و برخی از این اقدامها در ساعات شب انجام میشود. علیرضا صلواتی افزود: 3 گشت بازرسی اتوبوسرانی و 3 گشت تاکسیرانی و 3 گشت کالا بار و با حضور پلیس راهور در سطح شهر کار نظارت بر عملکرد حوزههای مربوط را در دو نوبت صبح و بعدازظهر به مدت 20 روز بر عهده دارند تا بهاینترتیب ترافیک روانتری را شاهد باشیم. این گشتها کار خود را از 28 شهریورماه آغاز کرده و تا 18 مهرماه فعالیت آنها برقرار است.
8 هزار خودرو در خدمت تردد دانشآموزان اصفهان
ازآنجاییکه بخش اعظم تردد دانشآموزان بویژه در مقطع ابتدایی توسط سرویسهای مدارس انجام میشود، ساماندهی این سیستم و نظارت بر کیفیت آن از اهمیت بالایی برخوردار است. در این راستا مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان با اشاره به خدمات سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان در آستانه سال تحصیلی جدید گفت: امسال بیش از ۷۲ هزار دانشآموز با استفاده از هشت هزار خودرو در قالب ۵۱ شرکت حملونقل دانشآموزی راهی مدرسه میشوند. هادی منوچهری با اشاره به فعالیت اکیپهای بازرسی سرویسهای دانشآموزی اظهار کرد: در سال تحصیلی جدید ۱۳۰ نفر بازرس در قالب ۷۵ اکیپ بهصورت سیار در سطح شهر تردد کرده و نحوه فعالیت سرویسهای مدارس را نظارت و بازرسی خواهند کرد. همچنین تمام رانندگان سرویسهای دانشآموزی دارای گواهینامه رانندگی، گواهی سلامت، کارت شهری و سایر مجوزهای لازم هستند؛ اما بعضی از والدین اصرار دارند که راننده سرویس فرزند آنها خانم باشد درحالی که تفاوتی بین رانندگان خانم و آقا وجود ندارد و تمام رانندگان مجوزهای لازم را دارا هستند. در حال حاضر ۵۰ درصد رانندگان ناوگان خانم و ۵۰ درصد از آقایان هستند و بر اساس هماهنگی انجام شده لباس فرم رانندگان آقا متحدالشکل شده و برای بانوان نیز یک فرم مشخص طراحی شده است. این در حالی است که سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ میزان شکایت والدین از فعالیت سرویسهای مدارس ۴۰ درصد کاهشیافته که امیدواریم امسال نیز شاهد کاهش آمار شکایات باشیم. مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان تأکید کرد: تلفن رسیدگی به شکایات در مورد نحوه فعالیت تاکسیها بویژه سرویس مدارس شماره تلفن ۳۵۶۸۸۱۰۰ است. او افزود: با توجه به اینکه از امسال استفاده از گواهینامه پایه سه بهجای پایه دو برای متقاضیان سرویس مدارس بلامانع اعلامشده است، کسری خودرو و راننده در بخش سرویس مدارس رفع میشود. همچنین بر اساس لایحه ارائهشده در مورد افزایش نرخ کرایه سرویس مدارس پیشبینی میشود شاهد افزایش ۲۰درصدی نرخ باشیم، البته هنوز مباحث مربوط به مصوبه کارگروه ماده ۱۸ قطعی نشده و در انتظار تصویب شورای شهر هستیم. او با اشاره به وضعیت بیمه رانندگان تاکسی اظهار کرد: تا سال ۹۴ دولت ۵۰ درصد حق بیمه رانندگان را پرداخت میکرد، اما از آن سال تأمین اجتماعی ثبتنام بیمه رانندگان را متوقف کرد زیرا ۲۰۰ هزار نفر از ثبتنام کنندگان راننده واقعی نبودند؛ در این راستا دولت مصمم به حذف این افراد و جایگزینی رانندگان واقعی برای بهرهمندی از بیمه شده است. منوچهری در مورد وضعیت تاکسیهای اینترنتی تصریح کرد: مطابق ماده ۹ قانون حملونقل، همچنین توافق وزارت صنعت، معدن و وزارت کشور فعالیتهای تاکسیهای اینترنتی از ابتدای مهرماه سال جاری تحت نظارت شهرداری انجام خواهد شد. بر این اساس تمامی رانندگان فعال در تاکسیهای اینترنتی مستلزم شرایطی که رانندگان ناوگان تاکسیرانی دارند از جمله حداقل سن ۲۳ سال، داشتن سوء پیشینه، داشتن کارت سلامت و گواهینامه رانندگی میشوند. توافق وزارت صنعت و معدن با وزارت کشور در مورد ساماندهی فعالیت تاکسیهای اینترنتی رضایت مردم را در پی خواهد داشت. او با بیان اینکه ۳۵ درصد از ناوگان تاکسیرانی اصفهان فرسوده است، گفت: برای نوسازی تاکسیها دولت باید تسهیلات ارزانقیمت به رانندگان ارائه کند. طبق طرحی که به شورای اسلامی شهر ارسال میشود مقررشده برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی اصفهان از تسهیلات ارزانقیمت استفاده شود؛ در این راستا مذاکرات اولیه با خودروساز نیز انجام شده و سعی میکنیم امسال ۵۰۰ تا هزار دستگاه تاکسی را نوسازی کنیم. او با اشاره به فعالیت چهار دستگاه ون ویژه استفاده افراد توانخواه شهر گفت: در حال حاضر برای جابهجایی معلولان در شهر چهار دستگاه ون مناسبسازی شده و مورداستفاده مدارس استثنایی، مراکز نابینایان و معلولان قرار گرفته است.
خط یک مترو به چهار رام جدید تجهیز میشود
در ادامه مدیرعامل شرکت مترو منطقه اصفهان از کاهش سرفاصلههای قطار شهری خبر داد و گفت: در حال حاضر خط یک مترو اصفهان با ۱۲ رام، از ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه صبح تا ۲۱ و ۳۰ دقیقه شب در حال جابهجایی مسافران بوده و سرفاصله زمانی رامهای آن ۱۱ دقیقه است.
علیرضا فاتحی تأکید کرد: با افزایش چهار رام شهری در خط یک مترو، درصدد کاهش سرفاصله زمانی حرکت این وسیله ایمن و پاک هستیم. او با بیان اینکه در حال حاضر روزانه ۷۰ هزار نفر مسافر با استفاده از مترو جابهجا میشوند، گفت: پیشبینی میشود با آغاز سال تحصیلی جدید و افزایش ترددها، این آمار به صد هزار نفر در روز افزایش یابد. تمام امکانات و تجهیزات برای سرویسدهی هرچه بهتر به شهروندان به ویژه دانشآموزان و دانشجویان در مترو مهیا شده است. او با اشاره به هزینههای نگهداری مترو در اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر شهرداری ماهانه سه ونیم میلیارد تومان برای هزینههای جاری مترو هزینه میکند از این رو انتظار میرود شهروندان برای کاهش ترافیک، هزینهها و کمک به کاهش آلودگی هوا برای انجام سفرهای درونشهری خود از این وسیله پاک استفاده کند. مدیرعامل شرکت مترو منطقه اصفهان با بیان اینکه خط دو مترو اصفهان با سرعت و پیشرفتی قابلتوجه در حال ساخت است، گفت: با راهاندازی خطوط دو و سه مترو همچنین تکمیل شبکه حملونقل ریلی شهر، بیشک استقبال شهروندان از این امکان افزایش پیدا خواهد کرد.
کاهش مصرف سوخت اتوبوسها با اقدامهای زیستمحیطی
در این نشست مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه از بهرهبرداری ۶۰ دستگاه اتوبوس بازسازیشده این شرکت در روز سیام شهریورماه سال جاری همزمان با بازگشایی مدارس خبر داد. قدرت افتخاری اظهار کرد: بازسازی ۶۰ دستگاه اتوبوس با صرف هزینهای بیش از ۱۰ میلیارد تومان انجام شده است. او با اشاره به شرایط سخت موجود برای خرید اتوبوسهای نو تصریح کرد: با توجه به شرایط تحریم کارخانههای تولید اتوبوس نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند. با اعتبارات خوبی که در قالب اوراق مشارکت جذب شده، امسال بتوانیم در راستای خرید اتوبوسهای نو گامهای ارزشمندی برداریم. او با بیان اینکه تعدادی از اتوبوسهای گازسوز متوقفشده در پایانههای شرکت واحد اتوبوسرانی با اقدامات صورت گرفته به چرخه حملونقل بازگشته است، افزود: در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید دو پایانه بزرگ پاسداران و صفه بهمنظور توسعه و افزایش بهرهوری خطوط اتوبوسرانی همچنین تسهیل ارتباط بین خطوط اتوبوسرانی و قطار شهری مورد بهرهبرداری قرار میگیرد. همچنین صدور کارت منحصربهفرد دانشآموزی پروژه دیگری است که امسال در دستور کار شرکت واحد اتوبوسرانی قرار گرفته و امیدواریم با اجرای پروژه AVL و AFC تمام اقشار جامعه به ویژه دانشآموزان از تخفیفهای ویژه اتوبوسرانی بهرهمند شوند. افزایش تعداد خطوط سرویس ویژه دانشآموزان مستلزم ارائه اطلاعات موردنیاز از سوی آموزشوپرورش است. از ابتدای مهرماه امسال یک خط ویژه سرویس دانشآموزی در محدوده خانه اصفهان و ملک شهر با توجه به تعدد مراکز آموزشی و مدارس در این منطقه، راهاندازی خواهد شد و از کریدور مشخص نسبت به جابهجایی دانشآموزان اقدام خواهد کرد. او با بیان اینکه تزیین اتوبوسهای شرکت واحد اتوبوسرانی به نماد ویژه و شعار ستاد مهر در آستانه آغاز سال تحصیلی انجام میشود، تصریح کرد: اقدامات زیستمحیطی برای کاهش مصرف سوخت اتوبوسها انجام شده که نمونه بارز آن استفاده از فیلتر ترابولد برای کاهش مصرف روغن بر روی ۴۰۰ دستگاه اتوبوس است که با این اقدام میزان مصرف روغن اتوبوسها به یک چهارم کاهش مییابد. افتخاری با اشاره به توزیع عادلانه اتوبوسهای جدید و قدیمی در خطوط مختلف اتوبوسرانی شهر اصفهان تأکید کرد: با برنامهریزیهای انجام شده شهروندان در هر مسیر و خطی میتوانند نظارهگر اتوبوسهای جدید و فرسوده باشند و توزیع عادلانه این اتوبوسها بهخوبی انجام و مدیریتشده است البته صد درصد نمیتوان گفت که توزیع عادلانه صورت گرفته است. در آینده تجهیزات سختافزاری و نرمافزاری سیستم جمعآوری خودکار کرایه (AFC) و سیستم مکانیاب خودکار وسایل نقلیه (AVL) در اتوبوسرانی اصفهان نصب و راهاندازی میشود که از قابلیتهای آن هوشمند شدن کارتهای حملونقل است و اینکه قابلیت شارژ کارتها از طریق روشهای مختلف فراهم خواهد شد. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه عنوان کرد: تا ۹ ماه آینده کارتهای بلیت الکترونیکی ویژه گروههای مختلف شهروندان صادر خواهد شد که البته این کارتها با کارتهای منزلت شهروندی بسیار متفاوت خواهد بود. او با اشاره به صدور کارتهای تخفیفدار برای دانشآموزان در آینده نزدیک گفت: صدور کارتهای منحصربهفرد دانشآموزان در دستور کار شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان قرار گرفته که این کارتها شناسهدار، عکسدار و دارای کد برای دانشآموزان خواهد بود. افتخاری درباره ارائه کارتهای رایگان برای معلولان و سایر افراد توانخواه شهر گفت: ابتدا باید بودجه و اعتبارات موردنیاز آن تأمین و سپس اقدام لازم انجام شود. دولت در بند دو قانون حمایت از معلولان تخصیص اعتبار لازم را موردتوجه قرار داده، اما متأسفانه این قانون به طور کامل اجرا نشده است. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه با بیان اینکه در حال حاضر اتوبوسرانی اصفهان حدود ۴۵ میلیارد تومان از دولت طلب دارد، گفت: بر اساس قوانین دولت باید یکسوم قیمت تمامشده بلیت را به اتوبوسرانی پرداخت کند، اما این اقدام انجامنشده و قطعا اگر دولت به تعهدات خود عمل میکرد شرکت واحد اتوبوسرانی طبق قانون میتوانست بسیاری از خدمات را به افراد توانخواه جامعه ارائه کند. در حال حاضر نه تنها اصفهان بلکه هشت کلانشهر دیگر کشور هنوز موفق به دریافت مطالبات خود از دولت نشدهاند. افتخاری اظهار کرد: در شهر اصفهان برای نخستین بار در کشور یک اتوبوس ویژه معلولان تجهیز و راهاندازی شده و مورداستفاده این قشر قرار گرفته است. او با اشاره به حادثهای که برای یکی از روشندلان شهر در مسیر بی-آر-تی اتفاق افتاد، تصریح کرد: وقتی حادثهای اتفاق میافتد تمام دلایل در یکزمان و مکان مشخص جمع شده و به حادثه تبدیل میشود و قطعا دور از انصاف و قضاوت است که در رابطه با حادثه تنها راننده را مقصر بدانیم. نقض ایستگاه، قصور راننده و نبود فرهنگسازی لازم برای اقشار جامعه اعم از راهبر و شهروندان همچنین نحوه تعامل آنها با افراد توانخواه از دلایل مهم وقوع این اتفاق است. با توجه به اینکه آینهبغل اتوبوسهای شهر خارج از بدنه اتوبوس قرار گرفته باید اتوبوس در فاصله ۳۰ سانتی با سکو متوقف شود که این موضوع نیاز بهدقت مسافران هنگام سوار و پیاده شدن از اتوبوس دارد؛ مرحوم جواد ایزدی روشندل فوتشده از اتوبوس پیاده شده و پای خود را روی زمین بین سکو و اتوبوس قرار داده و به زمین خورده است. باوجود هوشیاری او در لحظه تصادف و سرعت عمل همکاران و اورژانس در اعزام وی به بیمارستان چند ساعت بعد دربازکن را وداع گفت. روزانه بیش از صد هزار نفر از شهروندان از خدمات ارائهشده در سامانههای تندرو اتوبوسرانی اصفهان استفاده میکنند که تعدادی از این افراد که روشندل و توانخواه هستند از این رو ضرورت دارد زیرساختهای لازم و امکانات موردنیاز برای استفاده این قشر از وسایل حملونقل عمومی فراهم و آموزشهای لازم به شهروندان جهت راهنمایی و کمک به این قشر در شرایط نامناسب و خطرناک انجام شود.