امضاهای طلایی و نظارت‌پذیری در مدیریت شهری

شهرداری‌ها در کشور ما جزو بروکراتیک‌ترین نهادهای خدماتی هستند و به دلیل گستردگی ارتباط با مردم، هر نوع کوتاهی در پاسخگویی به مراجعان در این مجموعه سبب نارضایتی گسترده و بروز مشکلات دامنه‌دار خواهد شد.

امضاهای طلایی و نظارت‌پذیری در مدیریت شهری

اصفهان امروز - امیر اکبری | شهرداری‌ها در کشور ما جزو بروکراتیک‌ترین نهادهای خدماتی هستند و به دلیل گستردگی ارتباط با مردم، هر نوع کوتاهی در پاسخگویی به مراجعان در این مجموعه سبب نارضایتی گسترده و بروز مشکلات دامنه‌دار خواهد شد. به همین دلیل کندی و ناکارآمدی فرایندها زمینه بروز فساد، واسطه‌ها و گسترش رشوه را فراهم ساخته بود. در شهرداری اصفهان در سال‌های اخیر ابتدا با دیجیتالی‌شدن پرونده و سوابق و سپس ایجاد روندهای الکترونیکی و سایبری برای انجام خدمات شهر پیمودن مسیری آغاز شد که هدف شیشه‌ای شدن این نهاد خدمت‌رسان را شعار خود قرار داده بود. براین‌اساس و در تازه‌ترین اقدام درخواست آنلاین و صدور الکترونیکی پروانه‌های ساختمانی آغاز شده است.

پیش‌ازاین افزون بر اقدامات لازم برای تکمیل حضوری پرونده، مراحل صدور با کندی پیش می‌رفت و همین موضوع مشکلات جبران‌ناپذیری برای شهروندان و ضرر هنگفتی به شهرداری به دلیل کاهش رونق ساخت‌وساز می‌زد. همچنین پدیده تفسیرهای گوناگون از قوانین و آیین‌نامه‌ها، امضاهای طلایی و توصیه پذیری ادامه می‌یافت. اما با گام برداشتن در راه جدید، اقدامات برگشت‌ناپذیر اجرا و مسیرهای نوین گشوده خواهد شد. کاهش نیاز مردم به مراجعات حضوری، نظارت‌پذیری مردمی و سیستمی برای مشاهده گردشکار پرونده‌ها، الزام وحدت رویه در همه مناطق و حتی کمک به تحلیل و بررسی توجیه اقتصادی پروژه‌ها از جمله نکات مثبت این روند خواهد بود. انتشار عمومی صورت کلی پروژه‌های در دست بررسی یا دارای پروانه، نام مالکان، سازندگان و ناظران هر ساختمان، مجوزهای صادرشده به همراه ارتفاع، شرایط و محدودیت‌ها به رعایت دقیق‌تر ضوابط شهری و همچنین کاهش شکایت و بهبود شرایط محلی منجر خواهد شد. از سوی دیگر تعریف شفاف و بهینه روندها و فرایندها و مشخص‌بودن وظایف و تعهدات متقابل شهروندان و کارکنان شهرداری، کاهش اختلافات و نارضایتی‌ها را به دنبال خواهد داشت. شفافیت روندی روبه‌جلو و برگشت‌ناپذیر است. آشنا شدن مردم با حقوق قانونی خود و تجربه‌کردن روندهای درست و تسهیل ارائه خدمات، توقع شهروندان را برای تکرار تجربه مشابه در همه زمینه‌ها و خدمات دولتی افزایش و آینده را به نفع این خواسته عمومی تغییر خواهد داد. با کاهش قدرت فراقانونی برخی افراد و مسئولان و پاسخگو شدن آنان، تصویر سالم و کارآمدتری از ارتباط واقعی مردم به‌عنوان صاحبان حق و مسئولان به‌عنوان خادمان مردم در چرخه اداری کشور نقش خواهد بست.


ارسال نظر