تجربه سیل و تنش در آب آشامیدنی اصفهان

مونسون آمد و اصفهان بارش ویژه‌ای دشت نکرد. گذشته از خسارت‌های جانی و مالی به وجود آمده بر اثر سیل در برخی استان‌ها، نباید فراموش کرد که بارش‌های اخیر، خاک تفتیده کشور ما را رنگ زندگی بخشید.

تجربه سیل و تنش در آب آشامیدنی اصفهان

اصفهان امروز - امیر اکبری |مونسون آمد و اصفهان بارش ویژه‌ای دشت نکرد. گذشته از خسارت‌های جانی و مالی به وجود آمده بر اثر سیل در برخی استان‌ها، نباید فراموش کرد که بارش‌های اخیر، خاک تفتیده کشور ما را رنگ زندگی بخشید. سال‌ها بود چنینْ باران‌هایی آن هم در فصل تابستان در کشور ثبت نشده بود. در بسیاری ایستگاه‌های هواشناسی، در این چند روز معادل یک سال نرمال بارش ثبت شده است. این شرایط می‌تواند اندکی امیدواری حیات را به دشت‌های خشک، منابع آب زیرزمینی و پهنه‌های آبی کشور بازگرداند. به همین دلیل در کنار آنکه به دلیل بی‌تدبیری داغدار ازبین‌رفتن هم‌میهنان هستیم، به این نکته هم توجه داریم که این بارش‌ها که نعمت بی‌حساب الهی هستند و سهل و گشاده دستانه به آسمان و زمین ایران هدیه شدند؛ لذا از همین زمان و با تجربه چندین باره مواجه شدن با شرایط خاص، باید ظرف چند ماه تمهیدات لازم برای روبرو شدن با موارد مشابه را داشته باشیم و همچنین از نظر آبخیزداری و مدیریت رواناب‌ها به صورتی عمل کنیم که این منابع پیش‌بینی نشده به بهترین شکل ذخیره و به‌صورت بهینه مصرف شوند.

محدوده شهر اصفهان نیز گرچه تا این لحظه از این خوان گسترده نصیب چندانی نبرده، اما بار دیگر زنگ خطر مهمی برای پایداری شهری به صدا در آمد. اصفهان سال‌ها است که در کنار مشکل خشکی زاینده‌رود، با موضوع تامین آب شرب از یک منبع در تصفیه‌خانه بابا شیخ علی روبرو است. چاه‌های فلمن که یکی دیگر از منابع موازی آب شرب اصفهان بودند، به دلیل خشک‌شدن رودخانه فاقد بازدهی لازم هستند.

ویدئو ارسالی شهروند خبرنگار محمد کریمی از سیل در چادگان

در چنین شرایطی وجود یک تصفیه‌خانه برای تامین آب آشامیدنی کلان‌شهر اصفهان، ‌ده‌ها شهر و صدها روستای اصفهان یک خطر بزرگ به شمار می‌رود. هر بار با تنش‌هایی مانند گل‌آلود شدن آب ورودی به دلیل سیل، وجود مواردی مانند سوخت و گازوئیل در آب و اتفاقات پیش‌بینی نشده دیگر، تامین آب با تنش روبرو می‌شود. در این سال‌ها بارها بر لزوم راه‌اندازی اضطراری سامانه دوم آب‌رسانی اصفهان تاکید شده و به‌وجودآمدن شرایط خاص مانند بارش‌های اخیر این بحث را داغ کرده است.

به نظر می‌رسد این بار بدون ازدست‌دادن زمان باید برای این موضوع مهم چاره کرد. با این اقدام تکرار بارش‌های مشابه حداقل در زمینه آب شرب نگرانی ایجاد نمی‌کند و از حضور این نعمت استقبال خواهیم کرد.

ارسال نظر