باریکتر از مو
محرم بهسرعت میگذرد تا خود را به صفر و اربعین حسینی برساند. اگرچه مردانی بزرگ در کنار اهلبیت کربلا بودند که در پیروزی نهضت اسلامی قطرهای از اقیانوس معرفت باشند
باریکترازمو
اصفهان امروز - حسن روانشید |محرم بهسرعت میگذرد تا خود را به صفر و اربعین حسینی برساند. اگرچه مردانی بزرگ در کنار اهلبیت کربلا بودند که در پیروزی نهضت اسلامی قطرهای از اقیانوس معرفت باشند اما پس از حسین «ع» نوبت زینب «س» بود تا این نهال را آبیاری کند و قصر یزید در دمشق را با سخنان کوبنده و مستند خود به لرزه درآورد. آری که بهجز ابوالفضل العباس و حر بن ریاحی بودند کسانی چون زینب «س» که توانستند انقلابی عظیم بهمنظور جاوید ماندن اسلام بپا کنند زیرا خواهر امام با آستین صورت خود را در وقت ورود به محفل یزیدیان پوشیده نگه داشت و کاری کارستان کرد تا با ندای حقطلبی فضا برای انتقام مختار ثقفیها باز شود و به خونخواهی شهدای کربلا همت گمارند. نقش زنان برجسته تاریخ را در جایجای کره زمین میتوان یافت اما آنچه در نهضت کربلا و پیامدهای برجسته آن از
حضور زنان خبر میدهد تا امروز که سلالههای آنها لباس مادران رزمندگان دفاع مقدس و مدافعان حرم را به تن کردهاند، ادامه دارد. سرگذشت دیگری است که تاریخ بشر نمونههای آن را کمتر به خود دیده است. راستی چرا باید سرمایههای اینچنین را بهجای ارتقا و رشد دادن تخریب کنیم؟ چرا درحالیکه میتوان این جواهرات بیبدیل را به مادران فداکار و همسران تبدیل کرد به صحنههای تبلیغات روانه میسازیم؟! بهرهبرداری از ابزار زن در تبلیغات و آگراندیسمان کردن محصولات گوناگون بحث تازهای نیست و تاریخی فراوانی دارد که به دوران تمایل صنعتی شدن بشر برمیگردد. بند 62 مجموعه ضوابط تولید آگهیهای رادیویی و تلویزیونی چنین میگوید که نباید حسب تغییرات عامیانه رفتارهایی مانند غیبت کردن و صحبت کردن طولانی با تلفن را به زنان نسبت داد و به تصویر کشید. همچنین بر اساس آییننامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان استفاده ابزاری از زنان، مردان و کودکان که نقش اصلی را در معرفی کالا و خدمات ایفا میکنند، ممنوع است؛ اما این استفادههای ابزاری بخصوص از زنان در تبلیغات و آگهیهای بازرگانی تازگی ندارد که هنوز هم موضوع این بهرهبرداری بهمنظور
فروش بیشتر کالا در کشورهای غربی همچنان پربحث میباشد. در دهه ۷۰ جامعه طرفدار حقوق زنان ضمن برگزاری میتینگها و نشستهای اعتراضی پیرامون تبلیغاتی که از نقش جنسیتی زنان در آنها استفاده میشد شعاری با عنوان «این تبلیغ شما را چه پنداشته است؟» را عنوان کرد که هنوز هم کلیشههای قالبی آن در آگهیهای تجاری وجود دارد، اما از نگاه دیگر اگر آگهیدهندگان قانع شوند که تصاویر متفاوت از زنان به افزایش درآمد آنها کمک میکند به آنسو میروند تا چهرهپردازیهایشان متفاوتتر باشد! ایران هم در دهه چهل، چهارنعل به اینسو تاخت تا تصاویری از زنان را در کنار کالاهایی که نیازمند به تبلیغات متفاوت داشت جای دهد. نمایش از چهرهها شروع شد و همچنان ادامه یافت تا با پیروزی انقلاب اسلامی به یکباره نگاه به زن از کالایی به ارزشی تغییر یافته تا جایگاه خود را پس از قرنها بازیابی کند. سالهای دفاع مقدس بهترین دوران برای زنان ایران بود که نشان دادند ارزشی کمتر از مردان سلحشور ندارند و در ضمن رعایت عفاف و حجاب همچنان نگهدار پشت جبههها باشند؛ اما پس از پایان جنگ بار دیگر شیوههای کهنه نو شد تا دوباره آگهیهای بازرگانی را از سر بگیرند و با
وجود قانون ممنوعیت استفاده ابزاری از زنان و کودکان، ضمن استفاده از شیوههای نو و تازه به زدن ترفند نگاه گذرا بهخصوص آگهیها در فضای مجازی و غیررسمی به سوءاستفاده بپردازند. غافل از اینکه کسب این درآمدها تبعات گستردهای در حوزههای فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی دارد همانگونه که در کتاب «فرهنگ مطالعات ارتباطی و رسانهای نوشته واتسون و هیل» گفته شده است: «واقعیت این است که تبلیغات فروش تصورات، رؤیاها و شیوههای آرمانی زندگی را نیز در برمیگیرد و اینگونه است که قدرتهای بزرگ سیاسی و اقتصادی تلاش دارند از طریق تبلیغات عادتها و رفتارهای ملتها را تغییر بدهند و بهطور نامحسوس فرهنگ خود را بر آنان تحمیل کنند.» امروز بعضی از تبلیغات داخلی سعی دارند ضمن دور زدن قوانین منع ورود و حضور زنان به اینگونه مسائل اما بهانحاءمختلف از آنها استفاده کنند و در بعضی موارد قانون را همپوشانی نمایند البته همانگونه که گفته شد اکثر این آگهیها، خاص فضاهای مجازی است و همچنان به کار خود ادامه میدهند بدون اینکه توجهی به دستاوردهای تاریخی ماههایی که در آن نهفته است داشته باشند که هرکدام برای خود باریکترازمو هستند.
ادامه دارد