اصفهان شهری که  دلسوز ندارد

وضعیت تأسف‌آور گنبد مسجد جامع عباسی که تماشایش قلب هر علاقه‌مند به میراث تاریخی ایران و اصفهان را به درد می‌آورد تنها ویترین وضعیت بناهای تاریخی در نصف جهان است.

اصفهان شهری که  دلسوز ندارد

اصفهان امروز- راضیه چنگیز نائین

وضعیت تأسف‌آور گنبد مسجد جامع عباسی که تماشایش قلب هر علاقه‌مند به میراث تاریخی ایران و اصفهان را به درد می‌آورد تنها ویترین وضعیت بناهای تاریخی در نصف جهان است. گنبد 650 ساله امامزاده درب‌ امام تبله کرده و کاشی‌های نفیسش ریخته است، کاشی‌کاری‌هایی که منحصربه‌فرد و در حد یک دانشگاه است فروریخته و رها شده است. این مختصری از وضعیت گنبد امامزاده درب امام یکی از شاخص‌ترین بناهایی است که ردپایی تاریخی تیموریان، قراقویونلو، صفوی و قاجار را در خود دارد اما به این حال‌وروز افتاده است. کارشناسان می‌گویند گنبد امامزاده درب امام به علت نفوذ رطوبت و بارندگی‌ها و عوامل جوی تبله کرده و کاشی‌ها به‌مرور روی سر هم ریخته و شکسته شده‌اند و هرچه دیرتر نسبت به مرمت آن اقدام شود میزان خسارت به این بنای باارزش بیشتر شده و فرصت‌ها از دست می‌رود.
امامزاده درب امام تنها یکی از چندین بنای ارزشمند تاریخی اصفهان است که حال‌وروز خوشی ندارد برای دیدن حال نزار میراث تاریخی اصفهان باید به خیابان کاشانی، محله چهارسوی کوچک برویم جایی که بقعه تاریخی ۴۰۰ سال مقبره شاهزادگان صفوی قرار دارد که تبدیل به انباری شده است.

تصاویر و فیلم‌های زیادی از وضعیت خطرناک این بقعه تاریخی در شبکه‌های اجتماعی و در صفحات دلسوزان اصفهان منتشرشده که از تبدیل‌شدن این بقعه تاریخی به انباری و درخطر بودن سنگ‌قبرهای ارزشمند مرمر با نقوش و خطاطی محمدرضا امامی خوشنویس برجسته عصر صفویه خبر می‌دهد و متولی این بنا که سازمان اوقاف و امور خیریه است به بقعه‌ای به این باارزشی بی‌توجه است.
برای دیدن وضعیت گریه‌آور و تأسف‌بار میراث تاریخی اصفهان نیازی نیست راه دوری بروید کوچه به کوچه و محله به محله این دیار سایت موزه‌ای است که با بی‌توجهی در حال نابودی است. درحالی‌که می‌توان از وجب‌به‌وجب آن برای جذب گردشگر بهره برد و با برنامه‌ریزی درست کسری بودجه‌های سازمان‌هایی که برای مرمت و نگه‌داری این بناها پول را بهانه می‌کنند جبران کرد. حال‌وروز تلخ اصفهان و بناهای تاریخی‌اش حاصل بی‌توجهی مسئولین و متولیان بناهای تاریخی است که ارزش این میراث را نمی‌دانند و روزی به ارزش این میراث پی می‌برند که دیر شده و اصفهان به ویرانه‌ای تبدیل‌شده است. اصفهان سایت موزه‌ای است که نیازمند توجه بیشتر است جواهری که همتایش در جهان نیست؛ ولی دلسوز ندارد.

ارسال نظر