استانداردهای کاغذی  برای خودروهای وطنی

بارهاوبارها مسئولان کشور در سطوح مختلف به‌ضرورت بحث کیفیت تولیدات داخلی در راستای بهبود و تسهیل زندگی مردم تأکید کرده‌اند، مسئله‌ای که به نظر می‌رسد در حوزه خودرو و خودروسازان داخلی چندان توجهی به آن نمی‌شود.

استانداردهای کاغذی  برای خودروهای وطنی


بارهاوبارها مسئولان کشور در سطوح مختلف به‌ضرورت بحث کیفیت تولیدات داخلی در راستای بهبود و تسهیل زندگی مردم تأکید کرده‌اند، مسئله‌ای که به نظر می‌رسد در حوزه خودرو و خودروسازان داخلی چندان توجهی به آن نمی‌شود. در سال‌های اخیر کیفیت خودروها افت قابل‌توجهی داشته‌اند، به‌ویژه در 8 سال گذشته محصولی باکیفیت مناسب که در ارزیابی‌ها بتواند نظر مردم را جلب کند، تولید نشده است. بی‌کیفیتی خودروها از آن دست مواردی است که موجب اعتراض شدید مردم و مسئولان بوده است تا جایی که رئیس سازمان ملی استاندارد چندی پیش با بیان اینکه کف استانداردها برای خودروسازان تدوین شده؛ اما از اجرای همین حداقل‌ها هم با بهانه‌های مختلف سر باز می‌زنند از رعایت‌نکردن حداقل‌ها در استانداردسازی خودروهای تولید داخل خبر داد. خبردادن‌هایی که دردی از مردم دوا نمی‌کند جز حذف تولید یکی دو خودرو بی‌کیفیت گاه‌وبیگاه که هزاران هزار نمونه آن در جاده‌ها در حال تردد است و سود لازم را برای تولیدکنندگانش به همراه داشته است. در هفته استاندارد به سر می‌بریم و به این مناسبت یک سؤال اساسی مطرح است که چه قدرت یا قدرت‌هایی می‌توانند چنین حاشیه امنی برای خودروسازان فراهم کنند که عملا استانداردهای اجباری تدوین شده را رعایت نکنند و همچنان به فعالیت خود ادامه دهند؟ اعلام اینکه «خودروها استاندارد لازم را ندارند» بدون هیچ حرکت دیگری اثرگذار برای مردمی که هر روز با هر شرایطی که شرکت‌های خودروساز داخلی به دنبال خرید این خودروهای بی‌کیفیت باقیمت‌های نجومی اعلام می‌کنند چه جایگاه و فایده‌ای می‌تواند داشته باشد؟ استانداردهای 85 گانه در کشور ما برای خودرو در مقایسه با سایر کشورها چندان زیاد، زمان‌بر و سختگیرانه به نظر نمی‌رسد که رعایت آنها پشت‌گوش انداخته می‌شود. بازار خودرو که انحصار چند شرکت خودروساز داخلی است وضعیت ایمنی مردم در جاده‌ها را بی‌اهمیت جلوه می‌دهند این در حالی است که صحبت‌های نیم‌بندی در مورد واردات خودرو به میان آمده است؛ اگر قرار باشد برای ورود خودرو به کشور تنها به کلام و تذکر و ارائه کاغذی استانداردها اکتفا شود و در عمل شاهد اتفاق خاصی نباشیم مطمئنا سرنوشت خوبی در انتظار جاده‌ها و ایمنی مردم نخواهد بود.

ارسال نظر