فقر خبرنگاران علم در شهرستان بیشتر حس می شود
ضرورت حضور خبرنگاران علم
با گسترش مراکز تولید و مصرف علم از دانشگاه ها به دیگر مراکز، جامعه، رسانه ها و مراکز تولید علم و دانش، به خبرنگاران حوزه علم و دانش بیش از پیش نیازمند هستند
ضرورت تربیت و اشتغال به کار خبرنگاران تخصصی، شاید در زمانی که وضع معیشتی بسیاری از خبرنگاران خوب نیست و پشتوانه های رسمی و قانونی برای حمایت، رشد و بالندگی افراد در این میدان، متناسب با آنها وجود ندارد نوعی کمال گرایی انتزاعی و فرض فانتزی محسوب شود. جدای از وضعیت خبرنگاران برای بهتر شدن سطح کیفی کارهای ارائه شده در رسانه ها، نیازمند خبرنگاران تخصصی هستیم. خبرنگارانی که در یک حوزه خودشان یا کارشناس متبحر باشند و یا بتوانند متون برتر را شناسایی کنند و در کمترین زمان مورد نیاز، یک دیالوگ و گفتگوی تخصصی برقرار کنند و نتیجه کاری با شاخص های معتبر ارائه دهند. در میان خبرنگاران تخصصی حوزه های مختلف، جا دارد از فقر خبرنگاران حوزه علم و دانش به خصوص در شهرستان ها و رسانه های شهرستانی سخن گفت. امروزه عموم جامعه، رسانه ها و مراکز تولید علم و دانش، به خبرنگاران حوزه علم و دانش بیش از پیش نیازمند هستند. با گسترش مراکز تولید و مصرف علم از دانشگاه ها به دیگر مراکز، این خبرنگاران حوزه علم و دانش هستند که در جریان استفاده بیشتر و بهتر مردم و مصرف کنندگان از دانش دانشگاهیان، اتفاقات خوبی را رقم می¬زنند. به نوعی آن¬ها تبدیل به تسهیلگران و مروجان تولیدات دانش دانشگاهی برای دیگر مراکز می¬شوند. با وجود گسترش مراکز دانشی در سراسر ایران و غیر از تهران و همچنین وجود پایگاه های خبری و رسانه های چاپی و برخط در جغرافیای مختلف، نمی توان از حضور خبرنگاران علم و دانش فقط در مرکز و یا با رسانه های بزرگ، سخن گفت. البته خبرنگار علم تنها با خبرهای تازه علوم صنعتی و به خصوص الکترونیک و دنیای دیجیتال در ارتباط نیست. خبرنگاران حوزه علم و دانش، خبرنگاران همه دستاوردهای علمی و دانشی بشر هستند و بی شک باید در این حوزه هم باز تخصصی نگاه شود. یعنی رسانه ها نیازمند خبرنگاران حوزه علم و دانش با گرایش های مختلف هستند. حضور این افراد به بالندگی جامعه و دانایی محور بودن جامعه کمک می کند. فضاهای خاکستری و سرشار از غبار توسط اهالی خرافات و همچنین تولیدکنندگان شبه علم، توسط این عزیزان به فضای روشن، آرام و مبتنی بر علم تبدیل خواهد شد. رسانه ها باید اهمیت حضور این افراد را درک کنند و همچنین جامعه باید حمایت های درست خود را از خبرنگاران حوزه علم و دانش داشته باشد تا جوانان متخصص رشته های مختلف، تمایل به همکاری با رسانه ها و حضور در آن را داشته باشند. البته خبرنگاران حوزه علم و دانش در کنار رسانه های رایج می توانند تولیدکنندگان محتوا برای بسیاری از مجموعه های دیگر هم باشند. برای پیدا کردن مخاطب، هر مجموعه و سازمانی ناچار به تولید محتوای با کیفیت و ارائه آن به بهترین شیوه است. افراد توانمندی که با تولید محتوا برای کالا یا اندیشه ای فعال هستند فرصت های خوب و متفاوت را پیش رو دارند و با گسترش فضای مجازی، تولید محتوا در این بخش اهمیت بیشتر و بیشتری پیدا می کنند. گسترش و تنوع کالاها و اندیشه ها به تولید کنندگان محتوایی نیاز دارد که متخصص و کارشناس آن حوزه باشند. خبرنگاران حوزه علم و دانش همچنین در بازنشر محتوای تولید شده دانشگاهی در فرم¬های غیر دانشگاهی بازوی خوب و جدی دانشگاه ها محسوب می شوند.