ضد آفتاب بر علیه آفتاب

با گرمای هوا یکی از ضروری ترین وسیله برای هر فردی اســـتفاده از ضد آفتاب است. اما برای اینکه بدانیم ضرورت به کارگیری از آن تا چه حد است و چه نوعی از ضد آفتاب برای ما مناسب است و به طور کلی توضیحات در این رابطه؛ نظر دكتر الهه بهزادفر، دارنده گواهی تخصص زيبايی از كشور آلمان و عضو انجمن جراجان زيبايی امريكا را جویا شدیم که مطالعه آن را توصیه می‌کنیم.

با گرمای هوا یکی از ضروری ترین وسیله برای هر فردی اســـتفاده از ضد آفتاب است. اما برای اینکه بدانیم ضرورت به کارگیری از آن تا چه حد است و چه نوعی از ضد آفتاب برای ما مناسب است و به طور کلی توضیحات در این رابطه؛ نظر دكتر الهه بهزادفر، دارنده گواهی تخصص زيبايی از كشور آلمان و عضو انجمن جراجان زيبايی امريكا را جویا شدیم که مطالعه آن را توصیه می‌کنیم.

1-چگونگی پیشگیری از اشعه مضر آفتاب با ضد‌آفتاب
ضد آفتاب ها برای بلوک کردن اشعه UVA و UVB حاوی مواد شیمیایی هستند که اشعه را جذب می کنند.ضد آفتاب های فیزیکی حاوی اکسید تتانیوم و اکسید روی هستند که اشعه UVA و UVB را منعکس می کنند و برای افرادی که نسبت به مواد شیمیایی حساسیت دارند، مناسب هستند.

2-ضرورت مصرف ضدآفتاب برای همه
تماس زیاد با آفتاب می تواند به طور حاد باعث آفتاب سوختگی به صورت قرمزی و تورم و درد بکند و در دراز مدت اثراتی مثل چین و چروک، کک و مک، لک های صــورت و همچنین شلی پوست و گشادشدگی عروق پوستی را به همراه داشته باشد. همچنین سرطان های پوستی از عوارض جدی و مهم تماس طولانی با آفتاب است. به همین دلیل ضد آفتاب برای جلوگيری از ايجاد سرطان های پوستی و پيری زودرس پوست لازم است که در همه افراد استفاده شود. جالب است بدانيد که حدود 80 درصد از آفتابی که در طول عمر دريافت می کنيم، مربوط به زير هيجده سالگی است و اين مسئله بر لزوم استفاده از ضد آفتاب در کودکان و نوجوانان را تاکيد می کند.

3-روش صحيح مصرف ضدآفتاب
خیلی از افراد زمان بیرون رفتن ضد آفتاب به صورت شان می زنند و بعد با همان یک بار استفاده روز را طی می‌کنند در حالی که بايد نيم ساعت قبل از خروج از خانه و سپس هر دو ساعت ضد آفتاب تکرار شود.ضمنا بد نیست بدانید ضد آفتاب های خارجی مزيتی بر انواع ايرانی در تکرار کمتر يا روش استفاده متفاوت ندارند و باید دقت داشت که بیشترین آسیب نور آفتاب در ساعات بین 10 صبح تا 4 بعدازظهر است و محافظت در این ساعات از روز بسیار مهم است.

4-معنای عدد نوشته شده روی ضدآفتاب‌‌(SPF)
بر روی ضد آفتاب ها عددی نوشته شده که بيانگر فاکتور محافظتی آن است، اين عدد هر چه بيشتر باشد بهتر است ولی رابطه آن به صورت خطی نيست. به اين معنا که فاکتور محافظتی برابر 30 حدود نود و هفت درصد از اشعه آفتاب را جذب می کند و هر چه از اين عدد بالاتر برويم، قيمت ضد آفتاب گران‌تر می شود ولی حداکثر 3 درصد به فاکتور محافظتی افزوده خواهد شد.

5-حداقل فاکتورمحافظتی برای ضدآفتاب
از نظر تئوری SPF =30 کافی است ولی از آنجا که مقالات نشان داده که اکثر افرادی که از ضد آفتاب استفاده می کنند، 25-50 درصد مقدار لازم را به موضع می مالند و اين نکته که اکثر افراد آن را به طور يکنواخت پخش نمی کنند، لازم است که ضد آفتاب بين 30-50 داشته باشد.

6-میزان استفاده از ضدآفتاب
مقدار ضد آفتاب لازم دو ميلی گرم بر هر سانتيمتر مربع است. با اين حساب بايد هر بار يک بند انگشت از ضد آفتاب را به همه صورت بماليم و اگر روزی سه بار به صورت‌مان ضد آفتاب بزنيم، يک ضد آفتاب 50 ميلی ليتری بايد در مدت يک ماه تمام شود.نکته مهم اينکه در صورتی که کمتر از مقدار گفته شده ضد آفتاب را بزنيم، فاکتور محافظتی آن شديدا کاهش پیدا می کند.

7-ضدآفتاب مناسب برای هر فرد
بعد از فاکتور حفاظتی مهم ترين مسئله اين است که پوست شما چرب است يا نه. در صورتی که پوست شما چرب باشد يا آکنه بزند، شما بايد از ضد آفتاب فاقد چربی استفاده کنيد. اگر پوست شما خشک است، ضد آفتاب هايی که دارای مرطوب کننده باشد، در بازار موجود است. برای کوچک‌ترها هم بايد از ضد آفتاب مخصوص استفاده کرد.

8-سایر توصیه‌ها برای محافظت دربرابر آفتاب
توصیه شده که بیشتر اوقات کاری در سایه به سر برده شود و از گرفتن حمام آفتاب خودداری شود.
از کلاه های لبه دار با لبه حداقل هفت سانتیمتر و عینک های آفتابی هم استفاده شود.
لباس ها باید پوشانندگی کافی داشته باشند.
پوشش لباس های تیره و ضخیم بیشتر از لباس های سفید و نازک است. به خاطر اینکه مقداری از اشعه از ابر هم عبور می کند، حتی در هوای ابری هم باید از ضد آفتاب استفاده شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار