رسانه‌ها بدون اعمال سلیقه نسبت به اقدامات فرهنگی پیرامون عفاف و حجاب اقدام کنند

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: رسانه‌های جمعی از قبیل صداوسیما و نهادهای فرهنگی بدون تردید و بدون اعمال سلیقه نسبت به اقدامات فرهنگی پیرامون عفاف و حجاب اقدام کنند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: رسانه‌های جمعی از قبیل صداوسیما و نهادهای فرهنگی بدون تردید و بدون اعمال سلیقه نسبت به اقدامات فرهنگی پیرامون عفاف و حجاب اقدام کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قطبی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان به‌مناسبت فرارسیدن 21 تیر روز عفاف و حجاب اظهار داشت: امروزه علاوه بر کارکرد پوشش و ایمنی جسم، لباس، به مثابه هنر و رسانه محیطی، نقش تعیین‌کننده‌ای دارد در دهه‌های اخیر مراکز علمی و هنری بسیاری در دنیا کوشیده‌اند از این رسانه برای انتشار و ترویج آرمان‌ها و ارزش‌های خود بهره بگیرند.
وی با بیان اینکه در اسلام به مقوله عفاف و حجاب توجه ویژه‌ای شده است، افزود: در آیات کریمه قرآن و سیره و سنّت حضرات معصومین (ع) به طور دقیق و جامع به این موضوع پرداخته شده، آیه مشهور «وَ لِباسُ التَّقوَی ذلِکَ خَیر» بارها و بارها ترجمه و تفسیر شده است.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه در اصفهان ادامه داد: البته به نظر می‌رسد در ترجمه این آیه نسبت به بخش اولیه آیه، در ترجمه‌ها نوعی انصراف کلامی صورت می‌پذیرد و لباس التّقوی را به خویشتن داری و ایمان قوی تعبیر می‌کنند درحالی که به نظر می‌رسد منظور از لباس التّقوی، لباسی است که وِقایت و شأنیّت انسان را حفظ و تأمین می‌کند.
وی با بیان اینکه تقوی صفتی برای لباس است نه اینکه لباس ویژگی خاصی برای تقوی باشد، تصریح کرد: براین اساس پیام آیه چنین است، «لباسی که مایه حفظ و حراست انسان بشود بهتر است»، بنابراین می‌توان گفت قرآن به یک نوع لباس اشاره دارد که دارای صفت تقوی است که آن لباسی است که غایت و کارکردش حفظ حریم‌ها و حرمت‌ها باشد و جامعه را از غلطیدن به سمت فحشا و گناه نگه داشته و محفوظ بدارد.
قطبی گفت: با قبول این فرض می‌توان گفت ملاک تقوایی‌بودن لباس، یک ملاک اجتماعی و براساس کارکردها و تاثیرات اجتماعی لباس است و نه صرفاً معیارهای فقهی اولیه برای لباس، چراکه معیارهای فقهی نیز تشخیص آن‌ها به عرف سپرده شده و بنابر تشخیص فهم اجتماعی است که می‌توان مشروع یا نامشروع بودن یک لباس را به‌دست آورد.
وی خاطر نشان کرد: مطابق آنچه گفته شد باید حاکمیت اسلامی با به کارگیری خرد جمعی و از طریق نخبگان فرهنگی و اجتماعی، در هر دوره از حیات اجتماعی و فرهنگی، نسبت به تعیین ملاک‌ها و معیارهای لباس تقوا اقدام کند و محصول این خرد جمعی و اندیشه نخبگانی به صورت نظام واره قانونی در سطح جامعه مورد وفاق قرار گیرد.
رئیس میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی کشور اظهار داشت: این امر سبب می‌شود سلیقه‌های فردی و تشخیص‌های انفرادی در سطح جامعه سبب حرکت‌های غیر منطقی نشود، همچنین آحاد جامعه بتوانند با مراجعه به نظام واره و الگوهای مضبوط و تعیین شده، حد و حدود لوازم شرعی لباس را به دست بیاورند و نیز نهادهای متولی امر به معروف و نهی از منکر و فرهنگی و انتظامی نیز بتوانند در قالب رعایت حدود تعیین شده مطابق نظام واره لباس تقوی اقدام کنند.
وی بیان کرد: همچنین بسته به اقتضای فرهنگی و اجتماعی جوامع و خرده فرهنگ‌ها و حتی با توجه به فصول سال و مشاغل مختلف می‌توان انعطاف در نظام‌واره را اعمال کرد و الگوهای مناسب را پیشنهاد داد.
قطبی با بیان اینکه علاوه بر همه این فواید، رسانه‌های جمعی از قبیل صداوسیما و نهادهای فرهنگی نیز بدون تردید و بدون اعمال سلیقه می‌توانند نسبت به اقدامات فرهنگی پیرامون عفاف و حجاب اقدام کنند، تأکید کرد: این الگو سبب می‌شود لباس به مثابه رسانه فرهنگی و ارزشی در سطح جامعه به عنوان تابلوی فرهنگی به صورت سیار، ارزش‌های انسانی را به جامعه منتقل کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار