شنا در آغوش مرگ

مسئول ایستگاه آتش‌نشانی زرین‌شهر گفت: ایستگاه آتش‌نشانی زرین‌شهر در ایام بهار و تابستان در آماده‌باش کامل است.

آب‌تنی و حضور در کنار ساحل رودخانه زاینده رود و دریاچه قایقرانی ذوب آهن در سال‌های گذشته خاطرات بسیار تلخی را در یاد مردم شهرستان لنجان حکاکی کرده است چراکه در سال گذشته ۱۱ نفر جان خود را از دست دادند و طعمه آب رودخانه زاینده رود و دریاچه قایقرانی ذوب آهن شده‌اند .

بر اساس نظرات کارشناسان درباره بسیاری از غرق شدگی‌ها در رودخانه‌ها زاینده رود به دلیل ناآشنایی به رودخانه و شتاب آب و همچنین وجو گودالهای به وجود آمده در دل رودخانه وعمق زیاد آن بوده است و به این دلیل افراد زیادی تاکنون جان خود را از دست داده‌اند .


امسال نیز طی روزهای گذشته از فصل بهار و تابستان براثر ناآگاهی شناگران، بی احتیاطی، عدم آشنایی با فنون شنا و عدم استفاده از حریم امن همچون استخر برای شنا ۴ فقره غرق شدگی در رودخانه ها زاینده رود و دریاچه قایقرانی ذوب آهن حادث شد که ۳ نفر ازغرق شدگان توسط عوامل امدادی از رودخانه و دریاچه قایقرانی بیرون آورده شده و توسط اورژانس به سردخانه منتقل شدند و تنها یک نفر از آنها در روز جمعه ۲۲ تیرماه از مرگ نجات یافت. این در حالی است که هر ساله با گرم شدن هوا تمایل افراد برای شنا و آبتنی افزایش می یابد و با توجه به این که

دریاچه و رودخانه ها حریم امنی برای شنا نیستند همواره توصیه می شود از مکان های ایمن مانند استخر برای شنا استفاده شود چراکه بیشترین آمار غرق شدگی مربوط به رود خانه ها و سدها است که دلیل اصلی آن نیز وجود جریان های شدید، شکافنده و مرگبار امواج رودخانه ها است.

حمیدرضا ترابیان در نشست کارگروه جامعه ایمن شهرستان لنجان اظهار کرد: ایستگاه آتش‌نشانی زرین‌شهر در ایام بهار و تابستان در آماده‌باش کامل است چراکه زرین‌شهر در بستر رودخانه زاینده‌رود و چند دریاچه واقع شده و رودخانه زاینده رود که از دل این شهر می‌گذرد و از ظرفیت‌های ویژه‌ای در حوزه گردشگری به ویژه در فصل بهار و تابستان برخوردار است.


وی افزود: با توجه به استقبال گسترده گردشگران از پارک ساحلی زرین شهر به ویژه در فصل بهار و تابستان و گرمای هوا باعث می‌شود مردم این مناطق تمایل زیادی برای شنا کردن داشته باشند و افرادی که اغلب نیز از قشر جوان هستند به رودخانه زاینده رود رفته و در آن به شنا می‌پردازند از این رو در این ایام تیم هفت نفره غواصی با تجهیزات کامل در این مجموعه تفریحی مستقر شده تا در مواقع نیاز به حادثه دیدگان در رودخانه کمک کنند .

مسئول ایستگاه آتش‌نشانی زرین‌شهر با اشاره به غرق شدن تعدادی از همشهریان و مسافرانی که در سال‌های گذشته برای شنا به رودخانه ورود پیدا کرده‌ بودند، تصریح کرد: هر ساله شاهد بروز حوادث ناگواری برای افرادی که در مسیر رودخانه‌ها در نقاط مختلف شهرستان لنجان شنا می‌کنند هستیم که بیانگر عدم توجه به خطرات شنا در رودخانه‌ها است که برای جلوگیری از بروز حوادث تلخ باید بر آگاهی‌بخشی به مردم و رعایت موارد ایمنی همت کرد .


وی اضافه کرد: رودخانه‌ها همواره دارای عمق‌های مختلفی هستند که برای افرادی که به فنون شنا مسلط نیستند می‌تواند خطر آفرین باشد از طرفی آب رودخانه‌ها دارای شدت حرکت بالایی نیز هستند که همین سرعت حرکت آب نیز بر خطرات شنا در آن می‌افزاید.

ترابیان ادامه داد: کارشناسان نیز معتقدند آشنا نبودن با وضعیت محیطی محل شنا و عدم آشنایی با فنون شنا و حتی برخورد سر افراد با سنگ های کف رودخانه از مهمترین دلایل غرق شدن افراد است .

وی عنوان کرد: به رغم وجود آمار های بالای غرق شدگی و همچنین خطرات احتمالی شنا در رودخانه ها و توصیه های کارشناسان متاسفانه هر ساله شاهد شناکردن افراد در بستر رودخانه ها و دریاچه های طبیعی ومصنوعی هستیم، لذا انتظار می رود در این زمینه از سوی مسئولان امر و خانواده ها فرهنگ سازی بیشتری صورت پذیرد و تنها به چند هشدار بسنده نکرده و این موضوع تا سال آینده و تابستانی دیگر به فراموشی سپرده نشود .


مسئول ایستگاه آتش‌نشانی زرین‌شهر بیان کرد: باید توجه داشت جریان مداوم آب رودها موجب فرسایش دائمی کناره های رودخانه می شود از طرف دیگر، اگر شناگر بخواهد برای خارج شدن از آب رود از این لبه ها بالا بیاید، احتمال فروریختن آنها وجود دارد و فردی که به این ترتیب به داخل آب رودخانه پرتاب شود، دشوار بتواند خود را نجات دهد .

وی خاطرنشان کرد: آب رودخانه معمولاً از آب دریا یا استخر بسیار سردتر است. دمای بسیار پایین آب رودها در برخی فصول سال موضوعی بسیار جدی است که کمتر به آن توجه می شود از سوی دیگر باید توجه داشت آب سرد، ۲۵ درصد سریعتر از هوای سرد گرمای بدن انسان را می گیرد و می تواند کشنده باشد .

ترابیان اذعان کرد: غوطه ور شدن ناگهانی در آب سرد (مثلاً آب با دمای کمتر از ۱۵ درجه سانتیگراد) می تواند موجب بروز شوک سرما (cold shock) در فرد شده که با ایجاد ناتوانی در انقباض عضلانی می تواند موجب اختلال در توانایی شنا کردن فرد شده و با بروز آثار وخیم بر سیستم قلبی، تنفسی و عروق می تواند موجب غرق شدن ناگهانی فرد شود .


وی متذکر شد:باید توجه داشت که شناور ماندن بر روی جریان آب رودخانه نیاز به صرف انرژی زیادی دارد و حتی از شناور شدن بر روی آب دریا نیز می تواند سخت تر باشد لذا بسیاری از شناگران به دلیل دست کم گرفتن قدرت رود و دست بالا گرفتن توانایی خود، در عمل دچار مشکل جدّی شده و به مجرّد از رمق افتادن غرق می شوند .

مسئول ایستگاه آتش‌نشانی زرین‌شهر تاکید کرد: شنا در آبهای طبیعی بسیار دشوارتر از استخر است؛ شناگر زودتر خسته شده و خیلی ناگهانی دچار مشکل می شود از سوی دیگر گل آلود بودن آب اکثر رودها، موجب دید بسیار کم برای شناگران شده و چنانچه فردی دچار مشکل شود و به زیر آب برود، پیدا کردن آن حتی برای ناجیان غریق حرفه ای هم امری دشوار است، همچنین جریانات بسیار قوی آب در لایه های زیرین، ممکن است فردی را که به زیر آب رفته به سرعت ربوده و از محل اولیه دور کنند .

در ادامه مهدی اسماعلیی مسئول ایستگاه آتش‌نشانی چمگردان گفت: نصب علائم هشداردهنده و ایمنی در پارک ساحلی چمگردان به درستی نصب شده است، چراکه ما معتقدیم همان‌طور که تبلیغات گردشگری برای جذب گردشگر انجام می‌شود به همان اندازه باید به ایمنی مکان‌های گردشگری نیز توجه شود .


وی افزود: بهترین راه جلوگیری از حوادث غرق شدگی فرهنگ‌سازی است لذا باید اطلاع‌رسانی بیشتری از طریق رسانه ای جمعی همچون خبرگزاری ها، روزنامه ها و صداوسیما انجام شود و خانواده‌ها نسبت به جوانان هوشیار باشند چراکه جوانان و جوانان در فصل گرما جهت آب‌تنی و تفریح به رودخانه‌ها و دریاچه ها مراجعه می‌کنند ولی متوجه خطر آب نیستند و عمق آب و محیط برایشان ناشناخته است

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار