میراث فرهنگی عبور مترو از چهارباغ را تائید کرد
تست آخر فاز جدید خط یک مترو با حضور نماینده دانشگاه علم و صنعت بهعنوان امین سازمان میراث فرهنگی و همچنین شهردار اصفهان و اعضای شورای اسلامی شهر انجام شد.
اصفهانامروز: تست آخر فاز جدید خط یک مترو با حضور نماینده دانشگاه علم و صنعت بهعنوان امین سازمان میراث فرهنگی و همچنین شهردار اصفهان و اعضای شورای اسلامی شهر انجام شد. مراسم تست ارتعاشات فاز 3 خط یک مترو اصفهان با حضور شهردار اصفهان، اعضای شورای اسلامی شهر و مدیران و مسئولین قطار شهری و همچنین مدیرکل اداره میراث فرهنگی استان اصفهان و نماینده دانشگاه علم و صنعت برگزار شد. در این مراسم آخرین احتمالات آسیبرسانی حرکت مترو در فاز سوم، از میدان امام حسین(ع) تا ایستگاه سیوسهپل به بناهای تاریخی این منطقه از شهر، مورد نظارت دقیق و بررسی مسئولین اداره کل میراث فرهنگی استان و نماینده دانشگاه علم و صنعت بهعنوان مشاور امین میراث فرهنگی قرار گرفت و از سوی مدیرکل اداره میراث فرهنگی استان اصفهان اعلام شد که اقدامات صورت گرفته از سوی مدیران قطار شهری آسیبرسانی به میراث تاریخی در این نقطه را به حداقل رسانده و قطار شهری میتواند بهزودی فعالیت خود را در فاصله میان این دو ایستگاه آغاز کند. شهردار اصفهان نیز ضمن حضور در این مراسم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز بازرسان ارزیابی میراث و دانشگاه علم و صنعت پایش نهایی
را انجام میدهند و تا قبل از راهاندازی رسمی نتایج ارزیابیها اعلام میشود. مهدی جمالی نژاد همچنین گفت: تاکنون مجموع این ارزیابیها نتایج خوبی به همراه داشته و امروز میتوانیم با خیال راحت خط جدید را افتتاح کنیم.
میراث فرهنگی: جای نگرانی نیست
مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان در همین ارتباط گفت: امروز طی آزمایشهایی پایش فاز سوم خط یک مترو انجام گرفت و مشخص شد که ارتعاشات به حداقل رسیده و جای نگرانی وجود ندارد. فریدون الهیاری در مراسم تست ارتعاشات فاز ۳ خط یک مترو بابیان این مطلب گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری کشور و سازمان قطار شهری تفاهمنامهای را با محوریت استانداری اصفهان در سال ۱۳۹۱ منعقد کردند که بر طبق آن باید تمهیداتی در خصوص پیشبینی مشکلاتی که در خط یک مترو حدفاصل ایستگاه میدان امام حسین(ع) تا سیوسهپل رخ میدهد اندیشیده شود. فریدون الهیاری افزود: بخشی از این کار مربوط به روسازی، بخشی مربوط به ریلگذاری و بخشی دیگر مربوط به فرش پیو بود که در این مسیر ارتعاشات را کاهش بدهد که این کار با نظارت انجام گرفت. منتها نکته دیگری که در آن صورتجلسه مطرح شد بحث پایش و مانیتورینگ همزمان در بهرهبرداری بود که اگر اشکالی در ریلها، سازهها و حرکت قطار به وجود بیاید کنترل شود و پیشگیریهای لازم صورت بگیرد. وی ادامه داد: با توجه به اینکه بحث افتتاح مترو مطرحشده بود، ما اعلام کردیم که باید خیال ما از پایش مانیتورینگ راحت شود و بعد این کار اتفاق بیفتد. مدیرکل اداره میراث فرهنگی استان اصفهان عنوان کرد: خوشبختانه در هفته گذشته جلسهای برگزار شد و مذاکرات خوب و سازندهای در آن صورت گرفت و این عزم را در شهرداری و سازمان قطار شهرداری دیدیم که نگرانیهای دوستان میراث فرهنگی در این خصوص برطرف شود. وی با اشاره به برگزاری مراسم تست ارتعاشات فاز سوم خط یک مترو اظهار کرد: امروز طی آزمایشهایی پایش انجام گرفت و مشخص شد که ارتعاشات به حداقل رسیده و جای نگرانی وجود ندارد و بر اساس صحبتی که با دوستان قطار شهری داشتیم هفته آینده همه سنسورها نصبشده و پایش و مانیتورینگ آغاز خواهند شد و با شروع مانیتورینگ و پایش، بهرهبرداری از مترو جای نگرانی برای دوستان میراث فرهنگی نخواهد داشت. وی در پاسخ به این سوال که آیا میتوان این اطمینان را به همه شهروندان اصفهان بخشید که میزان ارتعاشات فاز سوم خط یک مترو به زیر صفر رسیده عنوان کرد: بله، طبق آنچه ما مشاهده کردیم میزان این ارتعاشات زیر حد مجاز است و به یکسوم رسیده است. اما بالاخره مسئله پایش و مانیتورینگ برای ما اهمیت دارد و دوستان قطار شهری هم این مسئله را مطرح کردهاند که پایش و مانیتورینگ بهصورت کاملاً شفاف هم برای سازمان میراث فرهنگی و همقطار شهری اصفهان روشن باشد و انشاءالله برای شهروندان هم این امکان را فراهم کنند. وی در خصوص نگرانی دیگر نمایندگان میراث درباره منحرف شدن مسیر مترو گفت: بررسیهای ما درباره حرکت مترو از ایستگاه سیوسهپل تا میدان امام حسین(ع) نشان میدهد که پیشبینیهای لازم صورت گرفته و جای نگرانی نیست.
نظارت دانشگاه علم و صنعت برساخت فاز 3 مترو
نماینده دانشگاه علم و صنعت و مشاور امین سازمان میراث فرهنگی نیز گفت: دانشگاه علم و صنعت بهعنوان ناظر بر کلیه مراحل طراحی و ساخت و اجرا و پس از اجرا وظیفه نظارت را بر عهده گرفت تا این مراحل را بهعنوان نماینده میراث فرهنگی کنترل و نتایج را مورد ارزیابی قرار دهد. محمدحسن اسماعیلی با بیان اینکه در ابتدای فعالیت چالشهایی با میراث فرهنگی به وجود آمد گفت: پیرو این موضوع سازمان میراث فرهنگی جهانی یونسکو، ایکوموس و سازمان میراث فرهنگی کشور با قطار شهری اصفهان جلساتی برگزار و مقرر شد تمهیداتی را تعبیه کنند و در اصل با ارائه مطالب فنی احداث خط مترو را در دستور کار قرار بدهند. وی اظهار داشت: با توجه به تجربیاتی که در دنیا وجود داشت این مسئله از لحاظ فنی شدنی بود و دانشگاه علم و صنعت بهعنوان ناظر بر کلیه مراحل طراحی و ساخت و اجرا و پس از اجرا این وظیفه را بر عهده گرفت تا این مراحل را بهعنوان نماینده میراث فرهنگی کنترل و نتایج را مورد ارزیابی قرار دهد. وی افزود: در قسمت روسازی و قسمت میانی که شامل ریل و تراورزها و خط ریلی است سیستم کاهنده ارتعاشاتی زیر ریل برای اولین بار در کشور با سوابق اجرایی بسیار در دنیا و با نظارت دانشگاه علم و صنعت تعبیه و اجرایی شد. وی با بیان این مطلب گفت: در قسمت خط روسازی شکل سیستم خط از این مخزن کاملاً متفاوت است و لایههای ارتجاعی سبزرنگ که روی خط مشاهده میشوند به همراه یک سیستم تعریقی به ریل متصل شده است. وی همچنین ابراز کرد: کل مجموعه سیستم بتونی روسازی بر روی یک ضایعه ارتجاعی شناور است که قابلمشاهده نیست و زیرخط ریلی است. نماینده دانشگاه علم و صنعت افزود: مجموعهی این سیستم طراحی شد و دانشگاه علم و صنعت نظارت را در همه مراحل اجرا بر عهده داشت و کلیه گزارشها در قالب زبان انگلیسی و فارسی به سازمان ایکوموس و سازمان میراث فرهنگی جهانی ارائه شد و نتایج مورد ارزیابی قرار گرفت و ارتعاشات ضبط شد. اسماعیلی با اشاره به این مطلب که آیا سیستم روسازی در اثر زمان ممکن است فرسوده و دچار لرزش شود گفت: همزمان با این سیستم قرار شد که یک سیستم پایش دائمی ارتعاشات ایجاد شود. وی در ادامه افزود: سیستم مانیتورینگ بر روی سه سازه تاریخی سیوسهپل، مدرسه چهارباغ و سردر خیمهگاه که جزء مکانهایی است که قرار بود در اصل حفاظت شوند نصب و تستهایی که بهمنظور جانمایی و تعیین مشخصات فنی سیستم پایش دائم انجام میشود را انجام میدهد. وی یادآور شد: همکارانی در حال حاضر در مدرسه چهارباغ مستقر هستند و سنسورها را نصبکرده و همزمان با حرکت با قطار میزان لرزش و تغییرات ایجادشده را ثبت میکنند. مشاور امین سازمان میراث فرهنگی گفت: در گام بعدی در کنار خط، ارتعاشات نیز ثبت میشوند و نتیجهی این تست امروز مشخصکننده تعبیه و جانمایی محل سنسورها است که در آینده میتوانیم سیستم پایش را بر روی ابنیه تاریخی مستقر کنیم. وی تصریح کرد: سیستم پایش به این معنا است که آنلاین میتوانید وضعیت بناهای تاریخی را مشاهده کنید که به چه شکل است و دیگر هیچ ابهام و پرسشی پیش نمیآید زیرا بهصورت آنلاین نتایج مشاهده میشوند و این دادهها ریپورت میشوند و دارای سطح کاربری است و مدیران ارشد سازمان میراث فرهنگی میتوانند دادهها را مشاهده کنند و دادهها آماده برای تحویل کنترل و پایش هستند.
میراث فرهنگی: جای نگرانی نیست
مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان در همین ارتباط گفت: امروز طی آزمایشهایی پایش فاز سوم خط یک مترو انجام گرفت و مشخص شد که ارتعاشات به حداقل رسیده و جای نگرانی وجود ندارد. فریدون الهیاری در مراسم تست ارتعاشات فاز ۳ خط یک مترو بابیان این مطلب گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری کشور و سازمان قطار شهری تفاهمنامهای را با محوریت استانداری اصفهان در سال ۱۳۹۱ منعقد کردند که بر طبق آن باید تمهیداتی در خصوص پیشبینی مشکلاتی که در خط یک مترو حدفاصل ایستگاه میدان امام حسین(ع) تا سیوسهپل رخ میدهد اندیشیده شود. فریدون الهیاری افزود: بخشی از این کار مربوط به روسازی، بخشی مربوط به ریلگذاری و بخشی دیگر مربوط به فرش پیو بود که در این مسیر ارتعاشات را کاهش بدهد که این کار با نظارت انجام گرفت. منتها نکته دیگری که در آن صورتجلسه مطرح شد بحث پایش و مانیتورینگ همزمان در بهرهبرداری بود که اگر اشکالی در ریلها، سازهها و حرکت قطار به وجود بیاید کنترل شود و پیشگیریهای لازم صورت بگیرد. وی ادامه داد: با توجه به اینکه بحث افتتاح مترو مطرحشده بود، ما اعلام کردیم که باید خیال ما از پایش مانیتورینگ راحت شود و بعد این کار اتفاق بیفتد. مدیرکل اداره میراث فرهنگی استان اصفهان عنوان کرد: خوشبختانه در هفته گذشته جلسهای برگزار شد و مذاکرات خوب و سازندهای در آن صورت گرفت و این عزم را در شهرداری و سازمان قطار شهرداری دیدیم که نگرانیهای دوستان میراث فرهنگی در این خصوص برطرف شود. وی با اشاره به برگزاری مراسم تست ارتعاشات فاز سوم خط یک مترو اظهار کرد: امروز طی آزمایشهایی پایش انجام گرفت و مشخص شد که ارتعاشات به حداقل رسیده و جای نگرانی وجود ندارد و بر اساس صحبتی که با دوستان قطار شهری داشتیم هفته آینده همه سنسورها نصبشده و پایش و مانیتورینگ آغاز خواهند شد و با شروع مانیتورینگ و پایش، بهرهبرداری از مترو جای نگرانی برای دوستان میراث فرهنگی نخواهد داشت. وی در پاسخ به این سوال که آیا میتوان این اطمینان را به همه شهروندان اصفهان بخشید که میزان ارتعاشات فاز سوم خط یک مترو به زیر صفر رسیده عنوان کرد: بله، طبق آنچه ما مشاهده کردیم میزان این ارتعاشات زیر حد مجاز است و به یکسوم رسیده است. اما بالاخره مسئله پایش و مانیتورینگ برای ما اهمیت دارد و دوستان قطار شهری هم این مسئله را مطرح کردهاند که پایش و مانیتورینگ بهصورت کاملاً شفاف هم برای سازمان میراث فرهنگی و همقطار شهری اصفهان روشن باشد و انشاءالله برای شهروندان هم این امکان را فراهم کنند. وی در خصوص نگرانی دیگر نمایندگان میراث درباره منحرف شدن مسیر مترو گفت: بررسیهای ما درباره حرکت مترو از ایستگاه سیوسهپل تا میدان امام حسین(ع) نشان میدهد که پیشبینیهای لازم صورت گرفته و جای نگرانی نیست.
نظارت دانشگاه علم و صنعت برساخت فاز 3 مترو
نماینده دانشگاه علم و صنعت و مشاور امین سازمان میراث فرهنگی نیز گفت: دانشگاه علم و صنعت بهعنوان ناظر بر کلیه مراحل طراحی و ساخت و اجرا و پس از اجرا وظیفه نظارت را بر عهده گرفت تا این مراحل را بهعنوان نماینده میراث فرهنگی کنترل و نتایج را مورد ارزیابی قرار دهد. محمدحسن اسماعیلی با بیان اینکه در ابتدای فعالیت چالشهایی با میراث فرهنگی به وجود آمد گفت: پیرو این موضوع سازمان میراث فرهنگی جهانی یونسکو، ایکوموس و سازمان میراث فرهنگی کشور با قطار شهری اصفهان جلساتی برگزار و مقرر شد تمهیداتی را تعبیه کنند و در اصل با ارائه مطالب فنی احداث خط مترو را در دستور کار قرار بدهند. وی اظهار داشت: با توجه به تجربیاتی که در دنیا وجود داشت این مسئله از لحاظ فنی شدنی بود و دانشگاه علم و صنعت بهعنوان ناظر بر کلیه مراحل طراحی و ساخت و اجرا و پس از اجرا این وظیفه را بر عهده گرفت تا این مراحل را بهعنوان نماینده میراث فرهنگی کنترل و نتایج را مورد ارزیابی قرار دهد. وی افزود: در قسمت روسازی و قسمت میانی که شامل ریل و تراورزها و خط ریلی است سیستم کاهنده ارتعاشاتی زیر ریل برای اولین بار در کشور با سوابق اجرایی بسیار در دنیا و با نظارت دانشگاه علم و صنعت تعبیه و اجرایی شد. وی با بیان این مطلب گفت: در قسمت خط روسازی شکل سیستم خط از این مخزن کاملاً متفاوت است و لایههای ارتجاعی سبزرنگ که روی خط مشاهده میشوند به همراه یک سیستم تعریقی به ریل متصل شده است. وی همچنین ابراز کرد: کل مجموعه سیستم بتونی روسازی بر روی یک ضایعه ارتجاعی شناور است که قابلمشاهده نیست و زیرخط ریلی است. نماینده دانشگاه علم و صنعت افزود: مجموعهی این سیستم طراحی شد و دانشگاه علم و صنعت نظارت را در همه مراحل اجرا بر عهده داشت و کلیه گزارشها در قالب زبان انگلیسی و فارسی به سازمان ایکوموس و سازمان میراث فرهنگی جهانی ارائه شد و نتایج مورد ارزیابی قرار گرفت و ارتعاشات ضبط شد. اسماعیلی با اشاره به این مطلب که آیا سیستم روسازی در اثر زمان ممکن است فرسوده و دچار لرزش شود گفت: همزمان با این سیستم قرار شد که یک سیستم پایش دائمی ارتعاشات ایجاد شود. وی در ادامه افزود: سیستم مانیتورینگ بر روی سه سازه تاریخی سیوسهپل، مدرسه چهارباغ و سردر خیمهگاه که جزء مکانهایی است که قرار بود در اصل حفاظت شوند نصب و تستهایی که بهمنظور جانمایی و تعیین مشخصات فنی سیستم پایش دائم انجام میشود را انجام میدهد. وی یادآور شد: همکارانی در حال حاضر در مدرسه چهارباغ مستقر هستند و سنسورها را نصبکرده و همزمان با حرکت با قطار میزان لرزش و تغییرات ایجادشده را ثبت میکنند. مشاور امین سازمان میراث فرهنگی گفت: در گام بعدی در کنار خط، ارتعاشات نیز ثبت میشوند و نتیجهی این تست امروز مشخصکننده تعبیه و جانمایی محل سنسورها است که در آینده میتوانیم سیستم پایش را بر روی ابنیه تاریخی مستقر کنیم. وی تصریح کرد: سیستم پایش به این معنا است که آنلاین میتوانید وضعیت بناهای تاریخی را مشاهده کنید که به چه شکل است و دیگر هیچ ابهام و پرسشی پیش نمیآید زیرا بهصورت آنلاین نتایج مشاهده میشوند و این دادهها ریپورت میشوند و دارای سطح کاربری است و مدیران ارشد سازمان میراث فرهنگی میتوانند دادهها را مشاهده کنند و دادهها آماده برای تحویل کنترل و پایش هستند.