ذوبآهن 100 هزار تن ریل در اختیار وزارت راه قرار میدهد
امروزه با توجه به نیاز به حملونقل سریع، تولید ریل در کشورهای پیشرفته از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا هر کشوری که بخواهد صادرات خود را توسعه دهد، در درجه اول باید زیرساختهای آن را فراهم کند و ریل اصلیترین نیاز حوزه صادرات هر کشوری محسوب میشود. در ایران نیز با توجه به افزایش استفاده از خطوط مترو و همچنین نیاز به حملونقل برای صادرات کالا به سایر کشورها، استفاده از ریل بسیار بیشتر از گذشته موردتوجه قرارگرفته است.
مهناز احمدی - اصفهان امروز : امروزه با توجه به نیاز به حملونقل سریع، تولید ریل در کشورهای پیشرفته از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا هر کشوری که بخواهد صادرات خود را توسعه دهد، در درجه اول باید زیرساختهای آن را فراهم کند و ریل اصلیترین نیاز حوزه صادرات هر کشوری محسوب میشود. در ایران نیز با توجه به افزایش استفاده از خطوط مترو و همچنین نیاز به حملونقل برای صادرات کالا به سایر کشورها، استفاده از ریل بسیار بیشتر از گذشته موردتوجه قرارگرفته است.
درگذشته خطوط ریلی کوتاهی در کشور ما مورداستفاده قرار میگرفتند و این خطوط توسط کارخانجات داخلی یا از طریق واردات ریل از دیگر کشورهای تولیدکننده تأمین میشدند؛ اما بهمرورزمان با شدت گرفتن نیاز به ریل، تولید آن در داخل کشور امری بسیار ضروری به نظر میرسید؛ چراکه ایران با داشتن کارخانه عظیم ریل سازی و وجود مواد کافی برای ساخت آن، خود میتوانست نیاز داخلی را تأمین کرده و بهطورکلی از واردات بینیاز شود. هرچند که صنعت تولید ریل نیاز به فناوری خاصی ندارد و مواد اولیه ساخت آن نیز در کشور موجود است، اما مسئله ساخت تولید ریل ملی توسط بزرگترین شرکت تولیدکننده ریل کشور شرکت ذوبآهن اصفهان، به دلایل مختلف چند سال به طول انجامید و بالاخره پس از افتوخیزهای بسیار در مهرماه سال 95، اولین قرارداد خرید ریل ملی بین راهآهن جمهوری اسلامی و ذوبآهن اصفهان منعقد شد.
تحویل 40 هزار تن ریل به راهآهن تا پایان سال جاری توسط ذوبآهن
معاون بازاریابی و فروش ذوبآهن اصفهان در خصوص تأخیر تحویل ریل ملی گفت: قرارداد ذوبآهن با شرکت راهآهن بهصورت ارزی بود که آن را به ریالی تبدیل کردهایم. احسان دشتیانه اذعان داشت: همچنین در ضمانتنامهها هم مشکلاتی داشتیم که برای حل آن احتیاج به زمان بود. وی با اشاره به اینکه در ماه جاری بازرسان راهآهن به ذوبآهن آمده و روند تولید ریل ملی آغاز خواهد شد، ادامه داد: البته پیشازاین نیز ذوبآهن بهصورت آزمایشی 3 هزار تن ریل برای مصارف داخلی خود تولید کرده بود. معاون بازاریابی و فروش ذوبآهن اصفهان با تأکید بر اینکه تا پایان سال جاری 40 هزار تن ریل موردنیاز راهآهن را تحویل خواهیم داد، تصریح کرد: قرار است 40 هزار تن ریل نیز برای شرکت ساخت و توسعه زیربنایی تولید کنیم. درمجموع باید گفت ذوبآهن تا پایان امسال 100 هزار تن ریل تولید و در اختیار وزارت راه قرار خواهد داد. دشتیانه تصریح کرد:از دولت درخواست میکنیم در قراردادهای بعدی بودجه نقدی را برای وزارت راه در نظر بگیرد تا خرید ریلها بهصورت نقدی انجام شود. در حال حاضر ما برای گشایش فاینانس داخلی با مشکلات متعددی روبهرو هستیم که در این رابطه نیز باید اقدامات لازم انجام شود.
كيفيت بالاي محصولات ذوبآهن با قدمت٥٠ ساله
وی افزود: ذوبآهن اصفهان سرمایهگذاری سنگيني براي پروژه توليد ريل انجام داده و راهآهن جمهوری اسلامی ایران و ساير مصرفکنندگان ريل در كشور هم از خطوط نورد ريل و آزمایشگاههای مدرن متصل به آنکه همگي بر اساس استانداردهای روز دنيا و تكنولوژي آلمان می باشد، بازدید نمودهاند و میتوانند اين موارد را تائید كنند. دشتیانه اظهار داشت: يكي از عمدهترین دلايل نام معتبر ذوبآهن اصفهان كيفيت بالاي محصولات اين شركت با قدمت٥٠ ساله است و همين نگاه سختگیرانه كيفي و توجه ويژه به مسئولیتهای اجتماعي، ورود محصولات این شرکت به بازار باکیفیتی كمتر از عالي را امکانپذیر نمیداند. بهطورقطع اگر مشابه آنچه دماي نزديك به ٥٧ درجهای خوزستان بر سر برخي ریلهای وارداتي آورد و مشکلاتی برای حملونقل ریلی ایجاد نمود، براي محصولات ذوبآهن رقم بخورد براي اين شركت قابلقبول نيست لذا ذوبآهن اصفهان توليد بالاتر از سطح استاندارد را سرلوحه كار خود قرار داده است. وی گفت: در حال حاضر، خوشبختانه تولید ریل 46E2 يا اصطلاحاً U33 بهطور كامل عملياتي و آماده توليد انبوه میباشد و درصورتیکه مصرفکننده بتواند تأمین مالي را مهيا نمايد، هیچگونه مشكلي برای تولید این محصول وجود ندارد.
امكان توليد ريل با اوراق وجود ندارد
شایانذکر است اولین قرارداد فروش ریل ملی (27 مهرماه 95) با حضور مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل ذوبآهن اصفهان جهت تحویل 40 هزار تن ریل u33 امضا شد. در خصوص ريل 60E1 و 54E1 يا همان UIC60 و UIC54 توليد آزمايشي با موفقيت كامل انجام و ملزومات توليد انبوه در دست اقدام است اما مطمئناً تا تحويل ٤٠ هزار تن ريل قرارداد نخست انجام نشود مراحل بعد عملياتي نخواهد شد. معاون بازاریابی و فروش ذوبآهن اصفهان در خصوص این شایعه که تولید تیرآهن بالپهن جذابیت بیشتری نسبت به ریل برای ذوبآهن اصفهان دارد، گفت: نورد ٦٥٠ ذوبآهن از توانايى توليد ٤٠٠ هزار تن ریل و انواع تیرآهنهای بالپهن و بال نيم پهن در سايزهاي مختلف برخوردار است. همچنين مصارف مربوط به تیرآهنهای سنگين هم محدود و اصلاً امكان توليد صرف اين كالا درنورد ٦٥٠ به دلیل محدوديت بازار وجود ندارد درنتیجه اين تحليل كه به دلیل جذابيت توليد تيرآهن، ذوبآهن اقدام به توليد ريل نمیکند، اطلاعاتی نادرست براي توجيه واردت است.
درخواستهای صادراتي عملياتي خواهد شد
دشتیانه افزود: درواقع مشكل اصلي شركت توسعه زیرساخت و راهآهن جمهوري اسلامی براي خريد ريل از ذوبآهن مسئله امكان واردات با فاينانس و عدم توانايى در پرداخت نقدي به ذوبآهن می باشد و اعلام میکنند كه دولت براي اجراي پروژههای ريلي بهجای بودجه نقدي اوراق در اختيار قرار میدهد. درحالیکه امكان توليد ريل با اوراق وجود ندارد. وی در پایان گفت: هرچند تلاش ذوبآهن اصفهان بر تأمین نياز داخلي است و بهویژه تأمین نياز شرکتهای دولتي كه بر توسعه زیرساختهای ملي تمركز نمودهاند اما بااینوجود و بهطورقطع درصورتیکه عدم توافق، برنامهریزی براي اجابت درخواستهای متفرقه داخلي و درخواستهای صادراتي عملياتي خواهد شد.
درگذشته خطوط ریلی کوتاهی در کشور ما مورداستفاده قرار میگرفتند و این خطوط توسط کارخانجات داخلی یا از طریق واردات ریل از دیگر کشورهای تولیدکننده تأمین میشدند؛ اما بهمرورزمان با شدت گرفتن نیاز به ریل، تولید آن در داخل کشور امری بسیار ضروری به نظر میرسید؛ چراکه ایران با داشتن کارخانه عظیم ریل سازی و وجود مواد کافی برای ساخت آن، خود میتوانست نیاز داخلی را تأمین کرده و بهطورکلی از واردات بینیاز شود. هرچند که صنعت تولید ریل نیاز به فناوری خاصی ندارد و مواد اولیه ساخت آن نیز در کشور موجود است، اما مسئله ساخت تولید ریل ملی توسط بزرگترین شرکت تولیدکننده ریل کشور شرکت ذوبآهن اصفهان، به دلایل مختلف چند سال به طول انجامید و بالاخره پس از افتوخیزهای بسیار در مهرماه سال 95، اولین قرارداد خرید ریل ملی بین راهآهن جمهوری اسلامی و ذوبآهن اصفهان منعقد شد.
تحویل 40 هزار تن ریل به راهآهن تا پایان سال جاری توسط ذوبآهن
معاون بازاریابی و فروش ذوبآهن اصفهان در خصوص تأخیر تحویل ریل ملی گفت: قرارداد ذوبآهن با شرکت راهآهن بهصورت ارزی بود که آن را به ریالی تبدیل کردهایم. احسان دشتیانه اذعان داشت: همچنین در ضمانتنامهها هم مشکلاتی داشتیم که برای حل آن احتیاج به زمان بود. وی با اشاره به اینکه در ماه جاری بازرسان راهآهن به ذوبآهن آمده و روند تولید ریل ملی آغاز خواهد شد، ادامه داد: البته پیشازاین نیز ذوبآهن بهصورت آزمایشی 3 هزار تن ریل برای مصارف داخلی خود تولید کرده بود. معاون بازاریابی و فروش ذوبآهن اصفهان با تأکید بر اینکه تا پایان سال جاری 40 هزار تن ریل موردنیاز راهآهن را تحویل خواهیم داد، تصریح کرد: قرار است 40 هزار تن ریل نیز برای شرکت ساخت و توسعه زیربنایی تولید کنیم. درمجموع باید گفت ذوبآهن تا پایان امسال 100 هزار تن ریل تولید و در اختیار وزارت راه قرار خواهد داد. دشتیانه تصریح کرد:از دولت درخواست میکنیم در قراردادهای بعدی بودجه نقدی را برای وزارت راه در نظر بگیرد تا خرید ریلها بهصورت نقدی انجام شود. در حال حاضر ما برای گشایش فاینانس داخلی با مشکلات متعددی روبهرو هستیم که در این رابطه نیز باید اقدامات لازم انجام شود.
كيفيت بالاي محصولات ذوبآهن با قدمت٥٠ ساله
وی افزود: ذوبآهن اصفهان سرمایهگذاری سنگيني براي پروژه توليد ريل انجام داده و راهآهن جمهوری اسلامی ایران و ساير مصرفکنندگان ريل در كشور هم از خطوط نورد ريل و آزمایشگاههای مدرن متصل به آنکه همگي بر اساس استانداردهای روز دنيا و تكنولوژي آلمان می باشد، بازدید نمودهاند و میتوانند اين موارد را تائید كنند. دشتیانه اظهار داشت: يكي از عمدهترین دلايل نام معتبر ذوبآهن اصفهان كيفيت بالاي محصولات اين شركت با قدمت٥٠ ساله است و همين نگاه سختگیرانه كيفي و توجه ويژه به مسئولیتهای اجتماعي، ورود محصولات این شرکت به بازار باکیفیتی كمتر از عالي را امکانپذیر نمیداند. بهطورقطع اگر مشابه آنچه دماي نزديك به ٥٧ درجهای خوزستان بر سر برخي ریلهای وارداتي آورد و مشکلاتی برای حملونقل ریلی ایجاد نمود، براي محصولات ذوبآهن رقم بخورد براي اين شركت قابلقبول نيست لذا ذوبآهن اصفهان توليد بالاتر از سطح استاندارد را سرلوحه كار خود قرار داده است. وی گفت: در حال حاضر، خوشبختانه تولید ریل 46E2 يا اصطلاحاً U33 بهطور كامل عملياتي و آماده توليد انبوه میباشد و درصورتیکه مصرفکننده بتواند تأمین مالي را مهيا نمايد، هیچگونه مشكلي برای تولید این محصول وجود ندارد.
امكان توليد ريل با اوراق وجود ندارد
شایانذکر است اولین قرارداد فروش ریل ملی (27 مهرماه 95) با حضور مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل ذوبآهن اصفهان جهت تحویل 40 هزار تن ریل u33 امضا شد. در خصوص ريل 60E1 و 54E1 يا همان UIC60 و UIC54 توليد آزمايشي با موفقيت كامل انجام و ملزومات توليد انبوه در دست اقدام است اما مطمئناً تا تحويل ٤٠ هزار تن ريل قرارداد نخست انجام نشود مراحل بعد عملياتي نخواهد شد. معاون بازاریابی و فروش ذوبآهن اصفهان در خصوص این شایعه که تولید تیرآهن بالپهن جذابیت بیشتری نسبت به ریل برای ذوبآهن اصفهان دارد، گفت: نورد ٦٥٠ ذوبآهن از توانايى توليد ٤٠٠ هزار تن ریل و انواع تیرآهنهای بالپهن و بال نيم پهن در سايزهاي مختلف برخوردار است. همچنين مصارف مربوط به تیرآهنهای سنگين هم محدود و اصلاً امكان توليد صرف اين كالا درنورد ٦٥٠ به دلیل محدوديت بازار وجود ندارد درنتیجه اين تحليل كه به دلیل جذابيت توليد تيرآهن، ذوبآهن اقدام به توليد ريل نمیکند، اطلاعاتی نادرست براي توجيه واردت است.
درخواستهای صادراتي عملياتي خواهد شد
دشتیانه افزود: درواقع مشكل اصلي شركت توسعه زیرساخت و راهآهن جمهوري اسلامی براي خريد ريل از ذوبآهن مسئله امكان واردات با فاينانس و عدم توانايى در پرداخت نقدي به ذوبآهن می باشد و اعلام میکنند كه دولت براي اجراي پروژههای ريلي بهجای بودجه نقدي اوراق در اختيار قرار میدهد. درحالیکه امكان توليد ريل با اوراق وجود ندارد. وی در پایان گفت: هرچند تلاش ذوبآهن اصفهان بر تأمین نياز داخلي است و بهویژه تأمین نياز شرکتهای دولتي كه بر توسعه زیرساختهای ملي تمركز نمودهاند اما بااینوجود و بهطورقطع درصورتیکه عدم توافق، برنامهریزی براي اجابت درخواستهای متفرقه داخلي و درخواستهای صادراتي عملياتي خواهد شد.