85 درصد طلاق‌های گلپایگان توافقی است

معضل طلاق یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌های اجتماعی است که برای جامعه ضررهای فراوانی را به همراه دارد و در حوزه اقتصاد و اجتماع، آثار مخربی را برجای می‌گذارد. عمده‌ترین دلایل بروز طلاق بین خانواده‌ها به بیکاری، اعتیاد، خشونت و فقر منوط می‌شود. آسیب‌های اجتماعی ناشی از طلاق سبب شده تا دولت‌ها، دانشگاه‌ها، بهزیستی و خلاصه تمام نهادهایی که می‌توانند در کاهش بروز طلاق و آسیب‌های ناشی از آن خدمت‌رسانی کنند، وارد عمل شوند تا شاید با طرح و برنامه‌های کاربردی از پس این بخت بزرگ اجتماعی برآیند.

سمیه مسرور-اصفهان امروز: معضل طلاق یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌های اجتماعی است که برای جامعه ضررهای فراوانی را به همراه دارد و در حوزه اقتصاد و اجتماع، آثار مخربی را برجای می‌گذارد. عمده‌ترین دلایل بروز طلاق بین خانواده‌ها به بیکاری، اعتیاد، خشونت و فقر منوط می‌شود. آسیب‌های اجتماعی ناشی از طلاق سبب شده تا دولت‌ها، دانشگاه‌ها، بهزیستی و خلاصه تمام نهادهایی که می‌توانند در کاهش بروز طلاق و آسیب‌های ناشی از آن خدمت‌رسانی کنند، وارد عمل شوند تا شاید با طرح و برنامه‌های کاربردی از پس این بخت بزرگ اجتماعی برآیند. در همین راستا جلسه‌ای پیرامون مسائل طلاق در دفتر امام‌جمعه گلپایگان با حضور مسئولان این شهرستان برگزار شد.

اختلاف نسلی

معاون فرهنگی دانشگاه غیرانتفاعی پیام گلپایگان گفت: در حال حاضر مانند گذشته والدین با فرزندان خود اختلاف سنی ندارند، بلکه اختلاف نسلی دارند. جعفر بزرگ پیمان در جلسه‌ای که پیرامون مسائل طلاق در دفتر امام‌جمعه گلپایگان برگزار شد، اظهار کرد: جلسات مختلفی در فرمانداری شهرستان تشکیل می‌شود که در آن‌ها درباره طلاق صحبت می‌شود. به تعداد طلاق‌هایی که رخ می‌دهد علت وجود دارد ضمن اینکه در دنیای امروز که همچون یک دهکده جهانی است اختلافات فرهنگی تأثیر پررنگی در طلاق‌ها ندارد.

طلاق توافقی

یکی از معضلات طلاق که به‌تازگی به‌طور فراگیری جامعه را در برگرفته، طلاق توافقی است. این نمونه از جدایی، مهر تأییدی بر شکسته شدن قبح طلاق می‌زند. به گزارش ایسنا، مسئول دفتر آسیب‌های بهزیستی شهرستان گلپایگان گفت: طبق آمار حدود 85 درصد طلاق‌های شهرستان توافقی است که سه دلیل اصلی و عمده آن روابط فرا زناشویی، طلاق عاطفی و خشونت‌های خانگی که به دلیل اعتیاد رخ می‌دهد، است. مهری زمانی دوست یادآور شد: متأسفانه اکثر افرادی که جهت مشاوره مراجعه می‌کنند دارای فرزند هستند بنابراین باید علت طلاق‌های توافقی بررسی شود.

طرح ملی کنترل طلاق

افزایش آمار طلاق در کشور فراتر ازآنچه در برنامه‌های پیش‌بینی‌شده است، سبب شد تا مسئولان به فکر تدوین و اجرای طرح کنترل طلاق باشند. طرحی که در شهرستان گلپایگان نیز اجرایی شده است. مسئول امور بانوان فرمانداری گلپایگان دراین‌باره گفت: طرح ملی کنترل طلاق در دستور کارگروه اجتماعی گلپایگان قرار گرفت. به نقل از ایمنا، فرماندار گلپایگان و مسئول کارگروه اجتماعی و فرهنگی این شهرستان اظهار داشت: اهداف کارگروه اجتماعی بررسی و رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی شهرستان است. حسین فراست گفت: اصلی‌ترین رویکرد شورای کارگروه اجتماعی کشور برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، جلب مشارکت نهادمند مردم، تشکل‌های اجتماعی، آموزش، مشاوره و مهارت‌آموزی و توانمندسازی اجتماعی تعیین‌شده است و تمام دستگاه‌های اجرائی حول این محورها باید برنامه‌ریزی کنند.

تأمین منابع مالی از محل اعتبارات سازمان امور اجتماعی

بی‌شک مانند تمام طرح‌های اقتصادی و اجتماعی، طرح ملی کنترل طلاق نیز نیازمند تأمین اعتبار است. فرماندار گلپایگان با اشاره به اینکه تأمین منابع مالی از محل اعتبارات سازمان امور اجتماعی است و در شورای عالی محور اصلی برنامه‌ها اولویت‌بندی شده است، گفت: طرح‌های موضوعی در زمینه اعتیاد، حاشیه‌نشینی، طلاق، مناطق حاد و بحران، مفاسد اخلاقی، تشکیل ائتلاف نظام جامعه سلامت است. وی افزود: حمایت از طرح‌های فوق‌العاده دستگاهی اجرایی در زمینه کنترل و کاهش آسیب‌ها، حمایت از حضور تشکل‌های مردمی و خیرین، فعالیت‌های پژوهشی و اندیشه ورزی و تولیدات علمی، فعالیت‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی، ارتقای فرهنگ عمومی و اخلاق و حقوق شهروندی، ارتقای سواد رسانه‌ای و فضای مجازی، توانمندسازی اجتماعی و کنترل آسیب‌ها و ارتقای سلامت اجتماعی شهر و روستاها از دیگر اهداف کارگروه اجتماعی شهرستان است.

کمبود روانشناس در اورژانس اجتماعی گلپایگان

با قبول اینکه مشاوره و برگزاری جلسات آموزشی می‌تواند در کاهش و کنترل معضل طلاق تأثیرگذار باشد، مسئول امور بانوان فرمانداری گلپایگان اظهار داشت: در سال گذشته ۶ جلسه کارگروه اجتماعی با ۱۱ دستور کار و ۴۹ مصوبه برگزارشده است. سمیه شبان با اشاره به اینکه اورژانس اجتماعی گلپایگان با کمبود نیروی انسانی در زمینه روانشناس مواجه است، گفت: جابجایی کارگران فصلی و ساختمانی از مرکز شهر به مکان دیگر، آموزش مربیان در حوزه آموزش خانواده، برنامه اخلاق در خانواده با حضور حجت‌الاسلام قرائتی و تأسیس دفتر طلاق در گلپایگان و طرح ملی کنترل طلاق از اقدامات انجام‌شده در کارگروه اجتماعی سال گذشته است. مسئول امور بانوان فرمانداری گلپایگان خاطرنشان کرد: از اهداف و دغدغه مسئولان فرهنگی شهرستان پیشگیری از گسترش آسیب‌های اجتماعی و کنترل این مشکل اجتماعی است.

کاهش ۲۰ درصدی طلاق در گلپایگان

رئیس دادگستری گلپایگان گفت: در یک سال گذشته ۳۶۱ حکم طلاق صادرشده که نسبت به مشابه سال ماقبل آن ۲۰ درصد کاهش‌یافته است. به گزارش ایمنا حجت‌الاسلام محمد علاءالدینی در جلسه هم‌اندیشی و بررسی مسائل طلاق در گلپایگان اظهار داشت: تشکیل جلسه هم‌اندیشی و بررسی مسائل طلاق از مطالبات مقام معظم رهبری و مراجع عظام شهرستان بوده است. امام‌جمعه گلپایگان افزود: از سوی مرجع عالی‌قدر آیت اله صافی برای افرادی که توان مالی برای پرداخت جلسات مشاوره ندارند در نظر گرفته‌شده است. حجت‌الاسلام سید حسین حسینی وردنجانی بیان داشت: با تلاش دستگاه‌های اجرایی ۲۰ درصد پرونده‌ها و احکام طلاق در گلپایگان کاهش‌یافته است. وی بیان کرد: بر اساس قانون شرع اسلام مهریه از مطالبات زن است و طبق قانون مرد به دلیل عدم پرداخت مهریه تا ۱۱۰ سکه طلا می‌تواند بازداشت شود. رئیس دادگستری گلپایگان یا بیان اینکه کل پرونده‌های خانواده به مشاوره خانواده یا شورای حل اختلاف فرستاده می‌شود، افزود: شعبه اول شورای حل اختلاف گلپایگان مخصوص دعاوی خانواده است که در یک سال گذشته ۲۵ درصد پرونده‌ها منجر به سازش شده است. وی تصریح کرد: طلاق به دلیل عدم سازش بین زوجینی که امکان ادامه زندگی برای آنان میسر نیست به‌صورت توافقی انجام می‌شود. حسینی وردنجانی با اشاره به اینکه از مردادماه سال ۹۴ تا مردادماه سال گذشته ۴۲۹ پرونده طلاق تشکیل‌شده است، خاطرنشان کرد: از مردادماه سال گذشته تا مردادماه سال جاری ۳۶۱ پرونده طلاق تشکیل‌شده که نسبت به سال ماقبل آن ۲۰ درصد کاهش‌یافته است.

عوامل تأثیرگذار در طلاق

وی از تأسیس دفتر طلاق در گلپایگان خبر داد و تأکید کرد: مشکلات اقتصادی، عدم ارتباط عاطفی، تحصیلات، عدم آگاهی زندگی زناشویی، مدگرایی، اعتیاد، ازدواج زودهنگام، عدم امنیت شغلی، عدم سازگاری بین زوجین، ازدواج مجدد مرد و ...عامل اصلی طلاق است. رئیس دادگستری گلپایگان بیان کرد: راهکار اصلی جلوگیری از طلاق فرهنگ‌سازی و آموزش مهارت‌های زندگی در مدارس و دانشگاه‌ها و مساجد از سوی روحانیون انجام شود. وی تأکید کرد: مشاوره قبل و بعد از ازدواج نقش بسزایی در جلوگیری از طلاق دارد، جلسات مشاوره طلاق مفیدتر برگزار شود.

نقش ضعیف رسانه ملی در کاهش طلاق

در ادامه رئیس اداره بهزیستی گلپایگان اظهار داشت: علارقم تلاش برای کاهش طلاق اما متأسفانه به دلیل عدم آموزش و مشاوره قبل از ازدواج آمار طلاق افزایش داشته است و باید آموزش در اولویت برنامه‌های شهرستان قرار گیرد. حسن مرادی بابیان اینکه فرهنگ غرب در کشور جایگزین فرهنگ مذهبی قرارگرفته است، افزود: خانواده‌ها درگذشته در جلوگیری از طلاق نقش داشتند اما متأسفانه این موضوع دیگر مطرح نمی‌شود. وی تأکید کرد: متأسفانه رسانه ملی نقشی در کاهش طلاق نتوانسته ایفا کند و همین الگویی‌های رفتاری غلط در ساختار خانواده، ترویج زن و مردسالاری در برنامه‌های تلویزیونی الگوهای رفتاری غلط و هنجارشکنی در جامعه اتفاق افتاده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار