موانع توسعه پیش پای شهرستان های اصفهان

یکی از تیترهای تکرارشونده در رسانه‌های اصفهان، سرمایه گریز بودن اصفهان است. وقتی در این رابطه با سرمایه‌گذارهای صحبت می‌کنید، به این معضل پی می‌برید که اینجا بروکراسی‌های اداری و قانون‌های من‌درآوردی مانع حضور سرمایه‌گذاران برای انجام فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی می‌شود.

سمیه مسرور-اصفهان امروز: یکی از تیترهای تکرارشونده در رسانه‌های اصفهان، سرمایه گریز بودن اصفهان است. وقتی در این رابطه با سرمایه‌گذارهای صحبت می‌کنید، به این معضل پی می‌برید که اینجا بروکراسی‌های اداری و قانون‌های من‌درآوردی مانع حضور سرمایه‌گذاران برای انجام فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی می‌شود. آمارهای زیادی نیز در این رابطه منتشرشده است که در این مقال نمی‌گنجد. در تأیید این اصل که بروکراسی بجای دموکراسی در ادارات و لایه‌های مدیریتی استان اصفهان حاکم است، همین بس که استاندار اصفهان بعد از تحویل این سمت ضمن بررسی عملکرد بانک‌ها در استان، متوجه شد بیش از 70 درصد منابع مالی را که باید در غالب تسهیلات به مشتریان ارائه می‌شد، نزد خود نگاه داشته‌اند. استاندار اصفهان با تذکر به برخی از بانک‌ها گفت: در صورت سختگیری بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به واحدهای خرد و متوسط، بدون اغماض و با جدیت با آن‌ها برخورد خواهد شد. این بروکراسی متأسفانه در غالب مدیریت مرکز استان بر شهرستان‌ها، آثار تخریبی زیادی برجا گذاشته و سبب دخالت‌های بی‌مورد شده است به‌طوری‌که کار در شهرستان‌ها سخت‌تر و با موانع زیادی روبروست. اعمال‌نظرهای فراقانونی سبب شده، نهادهای نظارتی نقش پررنگ‌تری برای خود در شهرستان‌ها متصور شوند و با این نگاه، بر روند فعالیت شهرستان‌ها نظارت بیشتری داشته و حرکت توسعه شهرستان‌ها را کند کنند.
اعمال قانون سلیقه‌ای
مهران هوایی، مؤسس سایت گردشگری واحه در ورزنه جزو افرادی است که از این بروکراسی و سنگ‌اندازی‌ها بسیار متضرر شده و پروژه سایت گردشگری واحه را با هزینه‌ای چند برابر آنچه در طرح اقتصادی تصویب‌شده بود، به اجرا درآورد؛ زیرا بانک‌ها و سازمان‌ها و ادارات ذی‌ربط همکاری لازم را با ایشان نداشته و هر بار با بهانه‌های مختلف، ادامه مسیر را برای آن سخت و دشوار می‌کردند. او در زمان بهره‌برداری از فاز اول سایت گفت: به من کارآفرین که قصد ایجاد فضای تفریحی و گردشگری در شهرستان کوچکی مانند ورزنه را داشتم، وام نمی‌دادند و برای صدور مجوزهای لازم آن‌قدر جلوی پایم سنگ انداختند که زمان اجرای پروژه به همراه هزینه‌ای که باید صرف می‌کردم، چند برابر شد.
ممانعت از پیشرفت شهرستان‌ها
به‌تازگی نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی اعلام کرده که مانع بودن مدیران اصفهان برای پیشرفت شهرستان‌ها به‌وضوح محسوس است. به گزارش ایسنا حجت‌الاسلام سید صادق طباطبایی در جلسه ساماندهی محور ترانزیت اردستان اظهار کرد: باید نگاه مدیران شهرستان تغییر کند تا تصمیم‌گیری‌ها به‌گونه‌ای رقم بخورد که به نفع شهرستان باشد. گاهی مدیران استانی در تمام امور شهرستان‌ها دخالت می‌کنند و اینکه بخواهند در کوچک‌ترین مسائل تصمیم بگیرند کار صحیحی نیست و این ما هستیم که در اینجا ساکن بوده و ریز کارها را می‌دانیم. وی بابیان اینکه درست است که ما زیرمجموعه اصفهان هستیم، ولی اینجا نظام خان سالاری نیست که عده‌ای انتظار دارند، بلکه نظام مدیریتی است، تصریح کرد: مانع بودن مدیران اصفهان برای پیشرفت شهرستان‌ها به‌وضوح محسوس است. طباطبایی نژاد تأکید کرد: مدیران شهرستان باید این جسارت را داشته باشند که خودشان تصمیم بگیرند، ولی متأسفانه در این موضوع احتیاط می‌کنند و برای هر موضوعی نظر استان را می‌خواهند. وی بابیان اینکه مدیران شهرستان خود تصمیم بگیرند تا در مدیریت شهرستان تأثیرگذار باشند، افزود: فرماندار برای نظام‌مند و هماهنگ کردن تصمیمات کلی شهرستان وجود دارد و نیاز نیست که ادارات بخواهند حتی برای دادن چند خودرو برای مردم با اصفهان هماهنگی کنند.
بروکراسی اداریِ دردسرساز
شواهد نشان می‌دهد این رفتارهای سلیقه‌ای در بیشتر نقاط استان حاکم است به‌طوری‌که نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی دراین‌باره گفت: استان اصفهان به دلیل بروکراسی پیچیده اداری به یک استان سرمایه گریز معروف شده و این مسئله با توجه به اشتهار این استان به‌عنوان یک منطقه برخوردار، به یک معضل تبدیل‌شده است. به گزارش ایسنا، سمیه محمودی در جلسه شورای اداری شهرستان شهرضا اظهار کرد: مجمع نمایندگان استان به دنبال حل مشکلات شهرستان‌های استان بر اساس تعامل و توافق بین بخشی است. وی ضمن تأکید بر لزوم حذف بروکراسی زائد اداری اظهار کرد: استان اصفهان به دلیل بروکراسی پیچیده اداری به یک استان سرمایه گریز معروف شده و این مسئله با توجه به اشتهار این استان به‌عنوان یک منطقه برخوردار، به یک معضل تبدیل‌شده است. محمودی گفت: تسهیل سرمایه‌گذاری و بهبود فضای کسب‌وکار زمینه رونق اقتصادی و درنتیجه افزایش سرانه مالی در شهرستان را ایجاد می‌کند.
رفتار دوگانه و بوروکراسی پیچیده اداری
دخالت‌های غیرمتعارف در مسیر رشد و سازندگی استان اصفهان به شهر و یا برخی شهرستان‌ها ختم نمی‌شود و فضای گسترده‌تری از جامعه را در برگرفته است به‌طوری‌که رئیس کمیسیون تشکل‌های اتاق بازرگانی اصفهان از رفتار دوگانه برخی از سازمان‌های دولتی و بوروکراسی پیچیده اداری گلایه کرد و گفت: رفتار دوگانه برخی از سازمان‌های دولتی و بوروکراسی پیچیده اداری باعث شد بسیاری از مسائل که به‌راحتی قابل‌حل است در چرخه بوروکراسی زمان‌بر وارد شود و توان رقابتی و فعالیتی فعالان اقتصادی را کاهش دهد. محسن پور سینا در سومین جلسه کمیسیون تشکل‌های اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: یک تولیدکننده مصنوعات فلزی استان از یک سازمان دولتی طلبکار و به یک تولیدکننده فولاد بدهکار بوده است. تولیدکننده دوم به همان سازمان دولتی بدهکار است. اتاق بازرگانی و هر دو تولیدکننده خواستار تهاتر بدهی بین این سازمان دولتی با دو تولیدکننده بودند ولی به دلیل بروکراسی پیچیده این مسئله حل نشد و یکی از تولیدکنندگان تا مرز تعطیلی پیش رفت. عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان اضافه کرد: تهاتر بدهی، مالیاتی و بانکی می‌تواند چرخه کسب‌وکار واحدهای تولیدی و بازرگانی را به حرکت درآورد ولی متأسفانه سازمان‌های دولتی همکاری چندانی در این راستا ندارند.
چندگانگی در مدیریت
دخالت در امور به شیوه فراقانونی در استان اصفهان، کم‌کم به یک اصل لاینفک تبدیل‌شده است، به‌طوری‌که اثرات سوء آن نیز به شهرستان‌ها و حتی بخش‌های مختلف شهرستان‌ها رسوخ کرده و چندگانگی مدیریت را ترویج داده است. بخشدار جرقویه علیا در جلسه هماهنگی ارگان‌های منطقه، چندگانگی مدیریت شهری را آفت مدیریت واحد شهری دانست که منجر به اتلاف منابع مادی و طبیعی می‌شود. به گزارش اصفهان شرق بهزاد فر با اشاره به مدیریت شهری و منطقه‌ای گفت: شهر به‌عنوان یک سیستم یکپارچه نیازمند مدیریت یکپارچه است. مدیریت واحد شهری به معنای قرار گرفتن شهرداری در رأس همه امور اجرایی شهر، از خدمات‌رسانی تا توسعه و عمران نیست بلکه مدیریت یکپارچه و توانمند در همه ابعاد وظایف نهادها و ارگان‌هایی است که در بهبود مسائل و رفع مشکلات شهری نقشی مستقل یا مکمل دارند. باید بپذیریم اگر شاهد چنی اتفاقاتی در سطح استان هستیم، دلیل آن بروز این‌گونه رفتارهای چندگانه در رأس مدیریت‌های کلان سازمان‌ها و ادارات است.
اصل کاربر تعامل و هماهنگی است
اصفهان امروز تلاش کرد در این رابطه با معاون توسعه مدیرت و منابع انسانی استانداری گفتگویی داشته باشد که محقق نشد. بااین‌حال روابط عمومی استانداری ضمن رد این گفته که «مانع بودن مدیران اصفهان برای پیشرفت شهرستان‌ها به‌وضوح محسوس است» اظهار داشت: استاندار اصفهان از زمان تصدی‌گری در این سمت همواره به اصل تعامل و همکاری با سایر شهرستان‌ها اعتقاد داشته و در این مسیر حرکت کرده است. غلامرضا قائدیها تأکید کرد: به‌طورکلی استاندار نماینده عالی دولت است و مدیر ارشد هر استانی به‌حساب می‌آید. در هر شهرستان نیز فرماندار نماینده استاندار است و هر دو آن‌ها به‌عنوان نماینده قوه مجریه هستند که باید فعالیت‌های اجرایی زیر نظرشان عملیاتی می‌شود. مسئول پیگیری هستند ونه اجرا. وی اضافه کرد: شأن استاندار و فرماندار، شأن حاکمیتی است و بنا بر وظیفه‌شان نظارت و هماهنگی و پیگیری حسن اجرای طرح‌ها بر عهده آن‌هاست. قائدیها خاطرنشان کرد: دکتر رسول زرگر پور در طول چهار سال مدیریت اش در استان اصفهان ثابت کرد در فضایی صمیمی و همراه با تعامل و هماهنگی کامل با فرمانداری‌ها کار می‌کند. به فرمانداری‌ها نیز سفارش کرده، امور شهرستان‌ها در حفظ اقتدار و استقلال و تعامل کامل پیگیری و انجام شود. چنانچه نماینده‌ای بر این باور است که مدیریت استانی به‌ویژه از سوی استانداری مانع پیشرفت شهرستان‌ها است، باید تأکید کنم که این نظر عمومیت قطعی ندارد و این شیوه مدنظر استانداری نیست.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار