مرگ تدریجی گارانتی
بزرگترین واردکنندگان قطعات دیجیتال ماه گذشته تصمیم گرفتند تا محدودیتهایی برای گارانتی محصولات خود اعمال کنند؛ زیرا شرکتهای گارانتی در بازار در حقیقت همان واردکنندگان هستند که باید سلامت کارکرد محصولات خود را تامین کنند. البته پس از این توافق خدمات ارائه شده به شدت کاهش پیدا کرد، هرچند تمام شرکتها از این نظر وضعیت یکسانی ندارند و ممکن است بعضی از آنها کمتر و بعضی بیشتر از خدمات خود کم کرده باشند؛ اما بررسیها نشان میدهد که عمدهترین خدمات کاهش یافته گارانتی نسبت به قبل در چهار دسته قرار میگیرند.
بزرگترین واردکنندگان قطعات دیجیتال ماه گذشته تصمیم گرفتند تا محدودیتهایی برای گارانتی محصولات خود اعمال کنند؛ زیرا شرکتهای گارانتی در بازار در حقیقت همان واردکنندگان هستند که باید سلامت کارکرد محصولات خود را تامین کنند. البته پس از این توافق خدمات ارائه شده به شدت کاهش پیدا کرد، هرچند تمام شرکتها از این نظر وضعیت یکسانی ندارند و ممکن است بعضی از آنها کمتر و بعضی بیشتر از خدمات خود کم کرده باشند؛ اما بررسیها نشان میدهد که عمدهترین خدمات کاهش یافته گارانتی نسبت به قبل در چهار دسته قرار میگیرند.
خداحافظ گارانتیمادامالعمر
واردکنندگان فلش ومموری همیشه محصولات خود را به صورت مادامالعمر گارانتی میکردند، حتی روی لیبل خیلی از آنها واژه Life Time به معنای مدامالعمر درج شدهبود که نشان میداد تا زمانی که آن فلشمموری از نظر ظاهر سالم بماند و البته جلد آن گم نشود، در صورت هرگونه ایرادی تعمیر یا تعویض خواهد شد. اما براساس تصمیم جدید واردکنندگان از این پس گارانتی بین دو تا پنج سال خواهد بود. امروز تقریبا هیچ فلشمموری در بازار بیشتر از پنج سال گارانتی ندارد.بعضی از شرکتها حتی ضمانت تعمیر و تعویض را به دو سال کاهش دادهاند. پیش از این واردکنندگان براینباور بودند که مردم فلش خود را یا گم میکنند یا بر اثر ضربه فیزیکی از بین میرود. افراد زیادی نیز جلد آن را دور میاندازند، بنابراین در گارانتیمادامالعمر فقط با تعداد کمی از مشتریان خود سروکار دارند، اما همزمان با افزایش صد درصدی قیمت فلشمموری، واردکنندگان تصمیم گرفتند که با گارانتی مادام برای همیشه خداحافظیکنند. البته در هیچ کشوری گارانتی مادام برای فلش و مموری وجود ندارد. حتی فلشهای با کیفیت سامسونگ که قیمت بالایی دارند، در کشور کره تنها ده سال ضمانت
میشوند.
کالایی که تولید نمیشود، گارانتی ندارد
ارائه دهندگان خدمات پس از فروش تصمیم گرفتند که کالاهای متوقف شده در خط تولید را دیگر گارانتی نکنند. در حالی که پیش از این با دریافت درصد مشخصی، کالای از تولید خارجشده را با مدل جدید تعویض میکردند. مثلا زمانی که فلشمموری دو گیگابایت از رده خارج شد، اگر فردی برای گارانتی به شرکت مراجعه میکرد یک فلشمموری چهار گیگابایت تحویل میگرفت که بعضی از شرکتها مبلغی به عنوان اختلاف قیمت دریافت میکردند و بعضی از آنها این کار را به صورت رایگان انجام میدادند. درحالیکه امروز فلشمموری چهار گیگابایت دیگر تولید نمیشود و واردکنندگان اعلام کردهاند که آن را تعمیر یا تعویض نمیکنند.اگر این روال ادامه داشتهباشد مثلا فلشهای هشت گیگابایت نیز که بهزودی از خطوط تولید خارج خواهند شد و فقط تا دو سال دیگر ضمانت تعویض و تعمیر دارند.
اشکالها درشت میشوند
پنج سال قبل اگر کالای دیجیتال معیوبی را به نمایندگی میبردید، در بعضی از موارد فقط با توجه به آنچه شما میگویید و بدون امتحان کردن، آن را تعویض میکردند، سپس چند سال قبل واردکنندگان به این نتیجه رسیدند که تمام کالاها باید ابتدا امتحان شود و کالاهای گران قیمت برای تعویض نیاز به تایید نمایندگی اصلی در تهران داشت که کار زمانبری بود؛ ولی امروز در تعداد زیادی از دفاتر ارائه خدمات پس از فروش آنقدر اشکالات را درشت میکنند که حتی کالای معیوب نیز تعمیر نمیشود. مثلا یکی از شرکتهای بنام بازار، تعدادی پاوربانک با یک برند معروف عرضه کرد که بعد از چند ماه درصد مشخصی از آنها معیوب بود.به عنوان مثال یک پاور بانک دوازده هزار میلی آمپری فقط یک یا دو مرتبه باتری دو هزار میلیآمپری را شارژ میکردند ولی وقتی این پاوربانکها به نمایندگی برگشت، خود کارشناسان اعلام کردند که این مشکل افت انرژی است! و شامل گارانتی نمیشود. یا تعدادی از شرکتها اعلام کردهاند که اگر درب فلش گم شود، نمیتوانند آن را تعویض کنند. بنابراین کوچکترین اشکالات احتمالی دستگاه شما به عنوان یک عیب بزرگ قلمداد میشود.
کالانباید کثیفباشد!
تعدادی از واردکنندگان محدودیتها را به اوج رساندهاند و میگویند کالای ما گارانتی دارد؛ ولی نباید کثیف شود. به عنوان مثال شما اگر یک هدفون یا پاوربانک گارانتیدار میخرید، باید سعی کنید که در مدت مورد ضمانت ظاهر آن کثیف نشود! یا جلد آن را خیلی تمیز نگهدارید وگرنه شرکت خدمات پسازفروشی به شما ارائه نمیکند. ناگفته نماند که تا چند سال قبل بعضی از واردکنندگان برای تشویق مردم به خرید اعلام کردند که اگر جلد و جعبه دستگاه گم شد، در صورت خرابی میتوانند با پرداخت 50 درصد قیمت کالا آن را تعویض کنند. ولی امروز بعضی از واردکنندگان برای کالاهایی مانند شارژر که کاملا رنگ سفیدی هم دارند، تغییر سبک دادهاند و میگویند کالا نباید کثیف شود.