درخشش دانش بنیان ها در اصفهان

طبق آمار رسمی ارائه شده، تهران با حدود نیمی از شرکت های دانش ‌بنیان كشور در جایگاه نخست كشور قرار دارد. بعد از تهران، بیشترین شركت های دانش بنیان به ترتیب در استان های اصفهان و خراسان رضوی جای دارند.

اصفهان زیبا: طبق آمار رسمی ارائه شده، تهران با حدود نیمی از شرکت های دانش ‌بنیان كشور در جایگاه نخست كشور قرار دارد. بعد از تهران، بیشترین شركت های دانش بنیان به ترتیب در استان های اصفهان و خراسان رضوی جای دارند. مهدی کشمیری، رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی استان اصفهان، رتبه دوم اصفهان را تأیید و عنوان می كند: « استان با حدود 500 شركت دانش بنیان در جایگاه دوم قرار دارد». بر اساس آمار، ۲۸ هزار نفر تنها در شرکت های دانش ‌بنیان صنعتی مشغول به فعالیت هستند. این عدد در شركت های تولید‌کننده کالا و خدمات دانش‌بنیان و شركت های دانش‌بنیان نوپا به ۳۵ و ۱۴ هزار نفر می رسد.

بر اساس قانونِ «حمایت از شركت ها، مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات» مصوب 1386 مجلس شورای اسلامی، مؤسسات دانش‌بنیان به شركت یا مؤسسه خصوصی یا تعاونی گفته می شود كه با اهدافی همچون هم ‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش ‌محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی شامل گسترش و كاربرد اختراع و نوآوری و تجاری ‌سازی نتایج تحقیق و توسعه در حوزه فناوری‌های برتر تشكیل می‌شود.

افزایش 50 برابری شركت ها
این شركت ها چند سالی است كه با نظر ویژه مقام معظم رهبری مبنی بر اینكه تنها اقتصاد دانش بنیان می تواند چرخه علم تا ثروت را تکمیل کند، همگام با جهش علمی نهادهای تحقیقاتی فعال شده اند؛ اما حمایت از شرکت ها و مؤسسات دانش‌بنیان، بیش از هر چیز مستلزم شناسایی این شرکت هاست، ‌از این رو معاونت علمی و فناوری کارگروهی را با عنوان «ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت ها و مؤسسات دانش‌بنیان و نظارت بر اجرا» راه‌اندازی کرد تا ضمن شناسایی مؤسسات دانش‌بنیان برای اجرا و فعال‌سازی حداکثری ظرفیت های قانونی فعالیت كند. حالا با گذشت چند سال از تصویب این قانون، دانش بنیان ها در مسیر تعالی خود، به رشد قابل توجهی دست یافته اند. طی سال های 1393 تا 1395 شناسایی شرکت های دانش‌بنیان با رشد چشم ‌گیری همراه شده اند؛ به ‌طوری که در این مدت شاهد افزایش بیش از 50 برابری تعداد شرکت های مشمول استفاده از مزایای قانون در كشور هستیم.

اشتغالزایی 80هزار نفری
به نوشته تسنیم، در پایان سال 1392 تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان تأیید شده، 55 شرکت بود که این آمار تا پایان سال 1394 به دو هزار و 275 افزایش یافت و تاکنون به رقمی بیش از سه هزار و 100 شرکت رسیده است. بر اساس این پیشرفت، پیش‌بینی می‌ شود فروش شرکت های مذکور تا پایان سال جاری به بیش از 200 هزار میلیارد ریال رسیده و بالغ بر 80 هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد کند. بررسی ها نشان می‌دهد بیشترین تعداد شرکت های دانش‌بنیان متعلق به حوزه فناوری اطلاعات، ارتباطات و نرم‌افزارهای رایانه‌ای و پس از آن، محصولات پیشرفته سایر حوزه‌هاست. در استان اصفهان نیز آن طور كه رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان خبر داده، شرکت هایی که در حوزه مکانیک فعالیت می کنند، بیشترین آمار را به خود اختصاص می دهند. مهدی كشمیری در گفت و گو با اصفهان زیبا عنوان می كند: «حدود 500 شركت دانش بنیان در استان فعالیت می كنند كه از این حیث بعد از استان تهران در جایگاه دوم قرار داریم». طبق آمار رسمی، حدود نیمی از شرکت های مذکور در شهر تهران قرار دارند و بعد از آن بیشترین شركت ها به ترتیب در استان های اصفهان و خراسان رضوی قرار دارند. كشمیری پیش از این گفته بود تعداد مؤسسات دانش‌بنیان فعال در سال ۱۳۹۲ در حدود ۳۴۰ واحد فناور بوده که در پایان خرداد ماه سال گذشته به ۴۷۰ مؤسسه دانش‌بنیان افزایش یافته است. وضعیت درآمد کل شرکت های مشمول استفاده از قانون «حمایت از شركت ها، مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات» در بخش های «دانش‌بنیان صنعتی»، «تولید‌کننده و خدمات دانش‌بنیان» و «دانش‌بنیان نوپا» به ترتیب 130 هزار میلیارد ریال، 63 هزار میلیارد ریال و 221 میلیارد ریال برآورد شده که مجموع آن، 195 هزار و 453 میلیارد ریال می‌شود.

شركت های20 محصولی در اصفهان
به گفته رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، شرکت های حوزه تجهیزات مکانیکی و همچنین حوزه مواد شیمیایی در استان پیشتاز هستند. كشمیری با بیان اینكه حداقل 500 محصول در شركت ها و مؤسسات استان تولید می شود،‌ اظهار می كند: « هر شرکت حداقل یک تا دو محصول تولید می كنند، برخی شرکت ها نیز شمار محصولاتشان به بیش از 20 محصول می رسد». این مقام مسئول تأكید می كند: « شرکت های بزرگی هستند که بیشتر محصولات خود را صادر می کنند، اما تعداد این شرکت ها در حال حاضر کم و نیازمند توجه و حمایت بیشتر هستند». كشمیری می گوید: « محصولات زیادی نیز در شركت های استان تولید می شود که آماده ارائه به بازارهای بین المللی است و بایستی از آنها حمایت كرد». پیش از این نیز رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اشاره به اینکه در پایان خردادماه سال گذشته، حدود شش هزار و 100 نفر فارغ‌التحصیل دانشگاهی به صورت تمام ‌وقت و پاره‌ وقت در این شهرک فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: فناوران شاغل در سال ۱۳۹۲ حدود پنج هزار و 350 نفر بوده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار