اجرای 1300 مترمربع نگارگری بر دیواره های یکی از خیابان های تاریخی شهر
خیابان ظهیرالاسلام، یکی از خیابان های تاریخی اصفهان است که منزل استاد مصورالملکی از طراحان و نقاشان پرآوازه اصفهانی در آنجا واقع شده است که این روزها جلوه زیبایی از رنگ ها و نقوش دلنشین بر دیواره های آن نقش بسته است.
خیابان ظهیرالاسلام، یکی از خیابان های تاریخی اصفهان است که منزل استاد مصورالملکی از طراحان و نقاشان پرآوازه اصفهانی در آنجا واقع شده است که این روزها جلوه زیبایی از رنگ ها و نقوش دلنشین بر دیواره های آن نقش بسته است.
به گزارش خبرنگار ایمنا، در اصفهان، خیابانی تاریخی به نام ظهیرالاسلام وجود دارد که به منزل استاد مصورالملکی، طراح و نقاش پرآوازه اصفهانی منتهی می شود. این روزها حال و هوای این خیابان دگرگون شده و جلوه زیبایی از رنگ ها و نقوش دلنشین بر دیواره های آن، نقش بسته است.
وارد این خیابان که می شویم، به تماشا نشستن طرحی با چاشنی سنت به جانمان می نشیند و برای ما شهرنشینان که روزمرگی دنیای مدرن هر روز جدی تر از روز گذشته تهدیدمان می کند، سراغ گرفتن از باورهای اصیل و چشم دوختن به دیوارهایی که سیمای جذابی از هنر نگارگری را به نمایش گذاشته است، تجربه ای بدیع و پرخاطره است.
این طرح خوش رنگ و لعاب حاصل سه ماه کارگروهی چند استاد هنرمند است که با برخی از آنها به گفتگو نشسته ایم.
رضا تهرانی، مدیر طرح خیابان ظهیر الاسلام در این خصوص می گوید: «این پروژه با ۳۳۵ متر طول و هزار و ۲۵۰ مترمربع مساحت، جزء بزرگترین پروژه های نگارگری روی دیوار است».
این عضو هیات علمی دانشگاه جزییات پروژه را تشریح کرده و ادامه می دهد: این طرح با تکنیک آکریلیک روی بستر سیمانی پیاده شده است و گروه هنری بامداد این پروژه را با استفاده از هنر نگارگری ایرانی، با سبک و سیاق معاصر، ظرف مدت ۳ ماه به سرانجام رسانید.
تهرانی یادآور می شود: طرح خیابان ظهیر الاسلام با هنرمندی سرکار خانم آرزو حسینی، زیر نظر استاد صادق زاده طراحی شده و برای اجرای آن، هزینه ای بالغ بر صرف ۸۹ میلیون تومان صرف شده است.
تاکید بر طبیعت پاک
آرزو حسینی، ایده پرداز این طرح نیز در خصوص جزییات پروژه می گوید: این طرح با محوریت «طبیعت پاک» و با به تصویر کشیدن عناصر طبیعت، منظری چشم نواز برای رهگذران ترسیم می کند.
این هنرمند نگارگر با بیان اینکه در زیباسازی خیابان ظهیرالاسلام از سطوح رنگی و خطوط محیطی به شیوه نگارگری استفاده کرده ایم، اظهار می کند: «در طرح، از حرکات گیاهی و حیوانی نیز برای پرداخت مناسب و بیان هر چه بهتر موضوع بهره گرفته شده است.
وی تاکید می کند: هر چند در کشور، پروژه های دیگری نیز با محوریت نگارگری اجرا شده است، اما این طرح از نظر شیوه نگاه به نگارگری و نوع پروژه، در کشور بی نظیر است.
رضایت خاطر رهگذران
حسینی به دلایل اجرای این پروژه در خیابان ظهیرالاسلام اشاره و خاطرنشان می کند: از یک سو، خانه استاد مصورالملکی، از هنرمندان بزرگ نگارگری در این خیابان واقع شده است و از سوی دیگر، این خیابان در یکی از محلات قدیمی و سنتی اصفهان قرار دارد.
این کارشناس هنرهای تجسمی به جزییات طرح اشاره و اظهار می کند: طیف مختلفی از رنگ های سرد و گرم مانند رنگ های سبز، بنفش، آبی و قهوه ای را در طرح به کار برده ایم و استفاده از رنگ طلایی در طرح قابل توجه است.
وی به استقبال شهروندان اصفهانی از طرح اجرا شده اشاره و تاکید می کند: نمای نزدیک طرح، در کنار فضای سبز خیابان به تناسب هر چه بهتر طرح کمک می کند به گونه ای که بسیاری از عابران، پیش از اتمام پروژه نیز رضایت خود را از بابت جذابیت طرح ابراز می کردند.
گفتنی است، زیباسازی سیمای خیابانها یکی از برنامه های اخیر سازمان زیباسازی شهر اصفهان بوده است که به تناسب نام خیابان یا قدمت و پیشینه آن، در خیابان هایی نظیر لاهور، خواجه نظام الملک، آیت الله زاهد و ظهیراسلام به اجرا درآمده است.