بوم‌گردی، امتیاز مهم برزک در کسب درآمد

نزدیک به پنج سال پیش وقتی جشنواره گلاب‌گیری این شهر با همکاری رسانه‌ها، سروصدا کرد، تازه خیلی‌ها فهمیدند که این شهر کوچک، بزرگ‌ترین گلستان گل محمدی کشور را در اختیار دارد. از آن زمان به بعد شهرداران مختلف این شهر و میراث فرهنگی کاشان و استان اصفهان تلاش کرد تا با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط آب‌وهوایی کم‌نظیر این شهر، برزک را به مقصد گردشگری به‌ویژه برای طبیعت‌گردی معرفی کنند. در سال 92 شهرداری وقت برزک آمادگی این حوزه را برای ارائه خدمات به سرمایه‌گذاران، جهت سرمایه‌گذاری برای توسعه و رونق گردشگری برزک اعلام کرد. بعد از گذشت این زمان، چهار اقامت گاه بوم گردی در این شهر خوش آب‌وهوا دایر شده است. بااین‌حال همچنان منتظر حضور بخش خصوصی برای رونق دادن به برزک هستند.

سمیه مسرور - اصفهان امروز: نزدیک به پنج سال پیش وقتی جشنواره گلاب‌گیری این شهر با همکاری رسانه‌ها، سروصدا کرد، تازه خیلی‌ها فهمیدند که این شهر کوچک، بزرگ‌ترین گلستان گل محمدی کشور را در اختیار دارد. از آن زمان به بعد شهرداران مختلف این شهر و میراث فرهنگی کاشان و استان اصفهان تلاش کرد تا با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط آب‌وهوایی کم‌نظیر این شهر، برزک را به مقصد گردشگری به‌ویژه برای طبیعت‌گردی معرفی کنند. در سال 92 شهرداری وقت برزک آمادگی این حوزه را برای ارائه خدمات به سرمایه‌گذاران، جهت سرمایه‌گذاری برای توسعه و رونق گردشگری برزک اعلام کرد. بعد از گذشت این زمان، چهار اقامت گاه بوم گردی در این شهر خوش آب‌وهوا دایر شده است. بااین‌حال همچنان منتظر حضور بخش خصوصی برای رونق دادن به برزک هستند.

زیبایی‌های برزک

در سایت شهرداری برزک، این شهر چنین توصیف‌شده است: آنجا که سلسله جبال زاگرس در ساحل کویر، آرام می‌گیرد تا در میان کوه‌های بلند و ستبرش مأمنی برای مسافر خسته کویر به وجود آورده تا از آفتاب جانکاه و طوفان شن ناآرام کویر، دمی در سایه‌سار چنار و بید بیاساید و خستگی سراب کویر را در لطافت آب تسکین بخشد، شاهکاری از هنر زیبای طبیعت جلوه‌گر می‌شود. در این شاهکار به‌دوراز هیاهوی شهر و غوغای دود و ترافیک، سبزه‌زارهای زیبا و بکر دیده می‌شود که گویی مناظری از بهشت است. در جنوب غربی کاشان و در دامنه کوه‌های سر به فلک کشیده‌ی کرکس دره‌ی بزرگ و پهناوری وجود دارد به نام برزک. توسعه طولی شهر در مسیر دره‌ای سرسبز، وجود چشمه‌سارهای متعدد با آب قابل‌توجه که باعث گسترش باغ‌های میوه در طول دره شده است، آن را به باغ شهری زیبا تبدیل کرده که همچون نگینی در منطقه خودنمایی می‌کند و هوای آن مشام جان را عطرآگین کرده و هر دوستدار طبیعت را به سمت خود می‌کشاند. وجود کاریزها، چشمه‌های جوشان و رودخانه قدیمی که در میان شهر و کشتزارها روان است، مناظری از جنگل‌های طبیعی را برایمان تداعی می‌کند و برخورداری از فاکتورهای متعدد جذب توریست (جاذبه‌های طبیعی، آثار و بناهای تاریخی و برگزاری همایش‌ها و جشنواره) برزک را به بزرگ‌ترین و مهم‌ترین قطب گردشگری کاشان تبدیل کرده است.

اما اینکه چرا برزک بدون هتل و هم چنان در انتظار سرمایه‌گذار است؟ موضوعاتی است که دلیل گفتگوی اصفهان امروز با مسعود رضا فلاح شهردار برزک شد.

در حال حاضر منبع درآمد شهرداری برزک چیست؟

شهر کوچکی مانند برزک مبانی درآمدی پایینی دارد و به دلایل مختلف ازنظر درآمد وضعیت مناسبی نداریم. طبق قانون درآمد شهرداری‌ها از عوارض و صدور پروانه تأمین می‌شود که ما به دلیل جغرافیای حریم و نبود کارخانه‌ها قابل‌توجه در بخش عوارض و مالیات بر ارزش‌افزوده درآمد خاصی نداریم. از سوی دیگر در حوزه کسب درآمد با صدور پروانه نیز به دلیل حفظ باغات و اینکه اغلب زمین‌های اینجا سند رسمی ندارند و به‌صورت قولنامه‌ای دست‌به‌دست می‌شوند از این راه نیز درآمد قابل‌توجهی کسب نمی‌کنیم. در پرداخت عوارض شهرداری هم وضع معیشتی مردم به‌گونه‌ای است که درآمد خاصی را برای شهرداری در برندارد. خلاصه اینکه منبع درآمد شهرداری برزک بسیار محدود است.

با توجه به این میزان درآمد، برای ارائه خدمات به شهروندان مشکلی ندارید؟

بی‌شک مشکل وجود دارد. این وضعیت سبب شده نتوانیم خدمات خوبی را به شهروندان ارائه کنیم. شهرداری برزک با کسری خدمات در حوزه‌هایی که می‌تواند به شهروندان خدمات ارائه کند، مواجه است.

چه کمبودهایی در شهر برزک وجود دارد؟

پارک، د وسایل حمل‌ونقل عمومی مناسب، راه مناسب و خدماتی از این قسم ازجمله کمبودهای شهر برزک است. نسبت به سرانه جمعیتی شهر، ما درآمد کمی داریم و از سوی دیگر خدمات کمتری می‌توانیم ارائه کنیم.

راهکار شهرداری برای رسیدن به درآمد پایدار چیست؟

سرمایه‌گذاری و توسعه گردشگری و حرکت شهرداری به سمت کسب درآمد پایدار. ما برای توسعه برزک برنامه پنج‌ساله داشتیم که از سال 93 تا پایان 97 بود. ایرادات و اشکالاتی به برنامه وارد است، ولی مشکل اصلی ما در اجرای آن، وضعیت راه و حمل‌ونقل برزک است.

ازنظر راه و جاده با چه مشکلی روبرو هستید؟

باوجوداینکه 45 کیلومتر از جاده برزک در اتوبان تهران- اصفهان قرار دارد، اما ازنظر ایمنی و وضعیت عبور و مرور مناسب نیست و در این مسیر شاهد تصادفات زیادی هستیم. در حال حاضر برزک پتانسیل و ظرفیت بالایی در گردشگری دارد، ولی وضعیت راه و حمل‌ونقل آن مانع استفاده از این ظرفت شده است. البته اقدامات خوبی در مسیر قدیمی انجام‌شده است بااین‌حال می‌طلبد با تصویب ردیف بودجه ملی بخش اعظم مشکلات جاده‌ای و حمل‌ونقل برزک برطرف شود.

با توجه به اشراف شما به‌عنوان شهردار روی مسائل برزک، پیش‌بینی می‌کنید با رفع مشکلات حمل‌ونقل و جاده‌ای این شهر، می‌توانید حوزه گردشگری را بیشتر رونق دهید و در زمینه کسب درآمد پایدار برای شهرداری گام بردارید؟

بله. مهم‌ترین فاکتور برای اجرای برنامه‌های شهرداری در حال حاضر بحث راه و حمل‌ونقل برزک است و اگر مشکلات موجود برطرف شود، می‌توانیم در حوزه گردشگری و کسب درآمد پایدار کارهای زیادی انجام دهیم.

نزدیک به پنج سال پیش که جشنواره گل و گلاب‌گیری برزک برگزار شد، صحبت از جذب سرمایه‌گذار برای ساخت هتل بود. آیا موفق به جذب سرمایه‌گذار شدید؟

در حال حاضر شهر برزک فاقد هتل است. شهرداری برای جذب سرمایه‌گذار فعالیت‌هایی داشته و تا حدی به نتیجه رسیده است ولی آن چیزی نبوده که مدنظر ماست و نیاز به کار بیشتر دارد. در حال حاضر با جذب سرمایه‌گذار قرار شد در سال جاری شاهد بهره‌برداری لابی هتل باشیم. البته در زمینه اقامت‌های بوم گردی نیز فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است.

چند اقامت بوم گردی در برزک وجود دارد؟

با توجه به اینکه تنها امتیاز برزک بوم گردی است، چهار اقامتگاه بوم گردی فعال داریم و از تأسیس اقامتگاه‌های جدید نیز استقبال می‌کنیم.

متقاضیان برای تأسیس اقامتگاه‌های بوم گردی باید چه مسیری را در شهرداری طی کنند؟

شهرداری در این زمینه سختگیری نکرده و با همکاری و تعامل با متقاضیان برخورد می‌کند. کما اینکه در ساخت چهار اقامتگاه بوم گردی موجود نیز همکاری لازم را با دایرکنندگان اقامتگاه‌های بوم گردی داشته و سختگیری برای مرمت و بازسازی خانه‌های قدیمی انجام ندادیم. با توجه به موقعیت برزک و اینکه مناسب طبیعت‌گردی است، اگر مشکل حمل‌ونقل و جاده آن برطرف شود، اتفاقات خوبی در زمینه گردشگری در این شهر رخ خواهد داد، چراکه امام‌جمعه شهر نیز همکاری لازم را برای توسعه بوم گردی و رونق گردشگری با شهرداری و مردم داشته و به توسعه بوم گردی و رونق گردشگری تأکید دارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار