گردشگری اصفهان و معضل بزرگی به نام هتل 5 ستاره
طبق آمارهای موجود اصفهان فقط دو هتل پنج ستاره دارد که مناسب شهری با این میزان گردشگر نیست. ایران برای کشورهای همسایه میتواند مقصد مناسبی برای توریست سلامت باشد و با دارا بودن بیمارستانها و کادر پزشکی متخصص، امکان پیشرفت در زمینه توریست سلامت را دارا است که البته لازمه پیشرفت آن تبلیغات و سرمایهگذاری است.
طبق آمارهای موجود اصفهان فقط دو هتل پنج ستاره دارد که مناسب شهری با این میزان گردشگر نیست. ایران برای کشورهای همسایه میتواند مقصد مناسبی برای توریست سلامت باشد و با دارا بودن بیمارستانها و کادر پزشکی متخصص، امکان پیشرفت در زمینه توریست سلامت را دارا است که البته لازمه پیشرفت آن تبلیغات و سرمایهگذاری است. شهر اصفهان با هزینههای مناسبتر درمانی به نسبت سایر کلانشهرهای ایران و در کنار آن شرایط زیستمحیطی و جاذبههای گردشگری حاکم بر این شهر، میتواند به جذب بهتر توریستهای درمانی کمک کند. افتتاح شهرک سلامت شهر اصفهان را تبدیل به قطب توریست درمانی ایران میکند و با توجه به اینکه توریست سلامت میتواند سه برابر یک توریست عادی ارز وارد کشور کند، سودآوری این بخش بسیار مطلوب خواهد بود. از سوی دیگر، شهر اصفهان به دلیل شاخصههای فرهنگی، مذهبی و تاریخی از نظر جذب گردشگر در این زمینهها بسیار قوی است؛ در کنار آن وجود چشمههای آب گرم در اطراف اصفهان، پتانسیل جذب گردشگر سلامت را فراهم میکند. همچنین با توجه به اینکه شهر اصفهان پایتخت فرهنگ و تمدن جهان اسلام معرفیشده و جزو ۱۰ شهر دیدنی جهان مطرح است و با توجه به آثار تاریخی ثبتشده در سطح ملی و جهانی، همواره جایگاه مناسبی در صنعت گردشگری ایران داشته است. با این وجود، طبق آمارها اصفهان تنها دو هتل ۵ ستاره دارد که مناسب شهری با این میزان گردشگر نیست. علاوه بر این با افتتاح سالن اجلاس امام خامنهای در شهر اصفهان شرایط برای ورود توریست با اهداف سیاسی و فرهنگی بهتر خواهد شد. البته در کنار تمام پتانسیلهای موجود میتوان با برنامهریزی برای برگزاری و میزبانی همایشها و اجلاسهای ملی و بینالمللی میزان ورود توریست به اصفهان را افزایش داد، همچنین با فرهنگسازی بیشتر میزان میهماننوازی مردم شهر اصفهان و همکاریهای مردمی برای جذب توریست را بهبود بخشید، البته تبلیغات و بازاریابی در زمان ماندگاری گردشگران برای اقامت در شهر تأثیر بسزایی دارد. در سالهای گذشته به دلیل عدم توجه کافی به صنعت گردشگری و نگاه و تمرکز یکسویه به تورهای خارجی توسط صاحبان این صنعت و متولیان امر، ورود مسافران خارجی به ایران و به دنبال آن به شهر اصفهان کاهش یافت و متأسفانه دچار عقبماندگی در صنعت پرسود گردشگری شدیم، اما خوشبختانه در چند ماه اخیر و بهخصوص پس از برجام شاهد رشد چشمگیر گردشگری در شهر اصفهان بودهایم. شهر زیبای اصفهان با بافت فرهنگی و مذهبی، وجود مراکز تاریخی و مکاتب هنری و فلسفی، تمامی پتانسیلهای لازم برای جذب گردشگری داخلی و خارجی را دارا است که در این خصوص میتوان به وجود آثار تاریخی ثبتشده جهانی و ملی، شرایط زیستمحیطی و طبیعی و بهداشتی محیط، تعداد تورگردانان محلی و برگزارکنندگان تورهای داخلی، تعداد مناسب هتلها و مراکز اسکان گردشگران، مراکز درمانی و اورژانسی و... اشاره کرد. استان اصفهان ظرفیتها و پتانسیلهای زیادی را برای جذب گردشگران اعم از داخلی و خارجی دارا است. این استان با کویرهای متعدد احاطهشده که علاوه برجذب گردشگران داخلی، برای توریستهای خارجی نیز بسیار بکر و جذاب است. روستاها و شهرهای اطراف اصفهان با بافت تاریخی و فرهنگی منحصربهفرد خود میتوانند مقاصد گردشگری خوبی باشند. همچنین رودخانه زایندهرود و آبشارهای استان اصفهان از دیگر از جاذبههای استان اصفهان به شمار میرود. درمجموع استان اصفهان پتانسیلهای لازم برای جذب گردشگران را دارا است اما برای جذب هر چه بیشتر گردشگر لازم است زیرساختها قویتر شود، زیرساختهایی از قبیل راهسازی و حملونقل، نوسازی ناوگان حمل توریست، زیباسازی ورودی شهرها، بهبود مراکز اقامتی و اسکان مسافران، بهبود شرایط پروازهای داخلی و خارجی، بهبود علائم و راهنمایی بهتر مسافران، رسیدگی و حفاظت بیشتر و بهتر به مراکز تاریخی و باستانی، اطلاعرسانی و تبلیغات بهتر که همه میتواند در تبدیلشدن اصفهان زیبا به یک برند گردشگری کمک کنند. با توجه به نیازهای گردشگران لازم است تسهیلاتی برای اسکان مسافران در نظر گرفته شود؛ تعداد هتلهای شهر اصفهان قابلقبول است اما برای جذب هرچه بیشتر توریست لازم است تعداد و سطح کیفیت و خدمات هتلها و اقامتگاهها افزایش یابد و همچنین سطح خدمات اقامتگاهها با استانداردهای بینالمللی همانندسازی شود.
سعید روانفر/ مدیرعامل موسسه گردشگری آسمان هفتم و عضو هیئتمدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان اصفهان