ترامپ در حلقه نژادپرست‌ها و در محاصره رسانه‌ها

آمریکایی‌ها شاید بی‌پروا بودن، نزدیک بودن به روسیه، رفتارهای غیردیپلماتیک و بسیاری دیگر از اقدامات رئیس جمهور را نادیده بگیرند؛ اما اینکه او از جبهه نژادپرستان حمایت کند، برای بسیاری در آمریکا غیرقابل تحمل است. هرروز که می‌گذرد، بی‌قوارگی جامه ریاست جمهوری بر تن دونالد ترامپ بیشتر آشکار و کلکسیون غیرمنتظره‌های او تکمیل‌تر می‌شود.

آمریکایی‌ها شاید بی‌پروا بودن، نزدیک بودن به روسیه، رفتارهای غیردیپلماتیک و بسیاری دیگر از اقدامات رئیس جمهور را نادیده بگیرند؛ اما اینکه او از جبهه نژادپرستان حمایت کند، برای بسیاری در آمریکا غیرقابل تحمل است. هرروز که می‌گذرد، بی‌قوارگی جامه ریاست جمهوری بر تن دونالد ترامپ بیشتر آشکار و کلکسیون غیرمنتظره‌های او تکمیل‌تر می‌شود. طی روزهای اخیر، واکنش‌ها به تظاهرات نژادپرست‌های آمریکا در شارلوتسويل گریبان ترامپ را گرفته است.

او که خشونت های روز شنبه در شارلوتسویل در ایالت ویرجینیا را محکوم کرده بود و هر دو طرف را عامل این خشونت ها خواند، روز دوشنبه تحت فشارهای رسانه‌ها و چهره های آمریکایی ناچار شد در بیانیه‌ای اقدامات نژادپرست ها را محکوم کند. گرچه او تلاش کرد تا در این بیانیه از حجم فشارها علیه خود بکاهد؛ اما بازهم آشکار بود که نمی‌خواهد سخنی علیه افراط‌گرایان به زبان براند که شاید خوشایند نزدیکان او در کاخ سفید نباشد.

او البته در کنفرانس خبری روز سه شنبه خود نیز وقتی با سیلی از سوالات خبرنگاران درباره اینکه چرا واکنشی دیرهنگام به اقدامات گروه‌های نژادپرست داشته است، گفت که واکنش اش «عالی» بوده و گروه‌های «چپ افراطی» هم به همان اندازه طرفداران برتری نژادی سفیدپوستان بابت حوادث روز شنبه مقصر هستند.اما ماجرای روز شنبه چیست؟ روز شنبه عده‌ای از ناسیونالیست‌های ملی‌گرا به خیابان‌های شارلوتسویل در ایالت ویرجینیا آمدند تا به برداشتن مجسمه یكی از ژنرال‌های ملی‌گرای جنگ داخلی آمریكا در این شهر اعتراض كنند. هنگامی كه آنها به خیابان‌ها آمدند تا به حذف بنای یادبود اعتراض كنند، گروه‌های مخالف ناسیونالیست‌ها نیز به خیابان‌ها آمدند؛ اما میان دو گروه درگیری رخ داد و تظاهرات را از حالت اولیه و معمول خود كه برنامه‌ریزی شده بود خارج كرد و پلیس وارد جمعیت شد تا دو گروه را از یكدیگر جدا كند؛ از همین‌رو تظاهرات‌كنندگان دو طرف به خیابان‌های اطراف فرستاده شدند. چند ساعت بعد یک ماشین به میان جمعیت رفت و به مخالفان حمله كرد. مقامات محلی اعلام كردند كه این رویارویی و اعتراض غیرقانونی است و وضعیت اضطراری در محل اعلام كردند تا بتوانند پاسخ معترضان را با خشونت بدهند.

ورود پلیس به ماجرا و حمایت غیرعلنی از مخالفان ناسیونالیست‌ها موجب تشدید خشونت ها شد؛تا جایی که پلیس هم دیگر قادر به کنترل اعتراضات و درگیری‌ها نبود. واکنش‌های چهره‌های گوناگون آمریکا به این خشونت‌ها و کاربران در فضای مجازی انتظارها برای واکنشی قابل توجه از سوی رئیس جمهور در همان ساعات اولیه را افزایش داد؛ آن هم رئیس جمهوری که توئیتر به تریبون اصلی‌اش بدل شده است و حتی برای کوچک‌ترین موضوعات هم در توئیتر اظهارنظر می‌کند. حالا نکته اینجاست رئیس جمهوری که علیه ونزوئلا موضع سخت می گیرد، کره شمالی را تهدید به واکنش سخت و خشن می‌کند وتوافق هسته‌ای ایران را زیر سوال می‌برد؛ اما زمانی که نوبت به موضع گرفتن درباره نژادپرست‌ها می‌رسد دیگر خبری از آن صدای بلند و تهدیدها نیست و لحن ترامپ آرام و محتاطانه می شود.ترامپ درباره هرموضوعی میل به حرف زدن و اظهار نظر دارد؛ اما در مقابل ملی‌گرایان سفیدپوست و نئونازیست ها، همه چیز رو به سکوت می رود. آنچه که شبکه یو اس ای تو دی آن را در کنار مواضع آقای رئیس جمهور درباره دست داشتن روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا عنوان می‌کند:«صدای ترامپ در قبال روسیه هم کوتاه است.»منتقدان بر این باورند كه تردید ترامپ در محكوم كردن نژادپرستان در لحظات اولیه قابل توجیه نیست. دیوید گرگن، یكی از مشاوران رئیس‌جمهور ترامپ در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفت:«رئیس‌جمهور امروز به درستی عمل كرده است و این فضا‌سازی علیه رئیس‌جمهور توسط رسانه‌ها و سیاستمداران ایجاد شده است. وی افزود كه من فكر می‌كنم او سعی كرد تا جلوی جاری شدن خون را بگیرد؛ اما خودش به‌شدت مجروح شد.»

حمایت ترامپ از افراطی‌های نژادپرست نه تنها خشم دموکرات‌ها را برانگیخته و برخی از سناتورهای این حزب خواستار استیضاح او هستند، بلکه انتقادات جمهوری‌خواهان را نیز به همراه داشته است؛ زیرا پیش از این برخی جمهوری‌خواهان ارشد کنگره، حوادث شارلوتسویل را اقدام تروریسم داخلی توصیف کرده بودند. سناتور تیم اسكات، تنها جمهوری‌خواه سیاه‌پوست در مجلس سنای ایالات متحده نیز گفت:«من امیدوارم كه مواضع و اتفاق‌های شارلوتسویل تبدیل به درسی شود كه وقتی یک اتفاق برای جامعه گران تمام می‌شود و زمانی كه آمریكایی‌ها پس از چنین حمله ویرانگر به مانند اتفاق روز شنبه روبه‌رو می‌شوند، به دنبال یک رهبر هستند، ما باید موضع قوی را علیه نفرت و خشونت اتخاذ كنیم.»بعد از موج برکناری ها و استعفاها در میان حلقه مشاوران کاخ سفید، حالا ماجرای شارلوتسویل موجب شد تا بعضی از عضای تیم اقتصادی ترامپ هم درحالی که فقط هفت ماه از عمر دولتش می ‌گذرد، او را تنها بگذارند.

نیویورک تایمز در مطلبی در این باره نوشت: «پس از استعفای روسای سه شرکت مهم از شورای مشورتی اقتصادی کاخ سفید، ریچارد ترومکا، رهبر اصلی‌ترین اتحادیه کارگری آمریکا در واکنش به نحوه برخورد دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور، با حوادث شارلوتسویل، از شورای مشورتی ترامپ استعفا کرد. وی در بیان دلیل استعفای خود گفت: واکنش رئیس جمهور آمریکا به افراط‌گرایان سفیدپوست در شارلوتسویل به معنای این است که او تعصب و تروریسم داخلی را پذیرفته است. ما نمی‌توانیم در شورای رئیس جمهوری باشیم که تروریسم و تعصب داخلی را تحمل می‌کند.»از سوی دیگر، با بالاگرفتن تب ملی‌گرایی و وقایع شارلوتسویل بسیاری نگاه‌ها به سمت استیو بنن، استراتژیست ارشد دونالد ترامپ دوخته شده است. فردی كه بسیاری او را حلقه ارتباطی راست‌های افراطی و نازیست‌ها به كاخ سفید می‌دانند. حالا روز به روز فشارهای روی ترامپ برای اخراج بنن بیشتر می‌شود. روپرت مرداک، غول رسانه‌های آمریكا و مدیرعامل شبكه فاكس كه یكی از بزرگ‌ترین حامیان رسانه‌ای دونالد ترامپ محسوب می‌شود، بارها و بارها از ترامپ خواسته تا بنن را اخراج كند. ژنرال مک مستر، مشاور امنیت ملی نیز حتی حاضر نشد با او كار كند.

اما بسیاری معتقدند كه دونالد ترامپ علاقه ویژه‌ای به بنن دارد. او سایتی به نام بریتبارت را در اختیار دارد كه عملا یكی از تریبون‌های راست‌های افراطی آمریكا محسوب می‌شود. او در طول ماه‌های اخیر تلاش‌های فراوانی را در خصوص تصمیم‌گیری‌های ترامپ انجام داده است و به عنوان حلقه اتصال ترامپ و جریان راست به شمار می‌آید. بنن ساختاری پوپولیستی را در میان مردم فراهم آورد که ترامپ با توسل به آن توانست آرای افراط‌گرایان را از آن خود کند. گفته می‌شود بنن عامل اصلی عدم اتخاذ واکنشی تند علیه نئونازیست ها از سوی ترامپ است؛ چراکه او در مشورت‌هایش به رئیس جمهور هشدار داده که در صورت موضع گیری سخت علیه سفیدپوستان ملی‌گرا و نازیست ها بخش قابل توجهی از طرفداران خود را از دست خواهد داد.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار