آخرین‌های اصفهان در بازار شوینده‌ها

کمتر از یک هزارم درصد از صنایع اصفهان، مواد شوینده‌ خانگی تولید می‌کنند و درنتیجه بازار استان در انحصار برند‌های کشوری مانند پاکسان، سافتلن، هوم‌کر و از این قبیل قرار دارد. برند‌های اصفهانی در این حوزه آنقدر ضعیف‌ هستند که تعدادی از آنها حتی یک وب‌سایت‌ یا وبلاگ معمولی هم ندارند.

کمتر از یک هزارم درصد از صنایع اصفهان، مواد شوینده‌ خانگی تولید می‌کنند و درنتیجه بازار استان در انحصار برند‌های کشوری مانند پاکسان، سافتلن، هوم‌کر و از این قبیل قرار دارد. برند‌های اصفهانی در این حوزه آنقدر ضعیف‌ هستند که تعدادی از آنها حتی یک وب‌سایت‌ یا وبلاگ معمولی هم ندارند. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که هنوز شش شرکت‌ اصفهانی در تلاش‌اند تا شاید بتوانند با برند‌سازی درست سهم‌ ثابتی در بازار شهر‌ خودشان داشته باشند. این شش برند ‌نوپا آخرین‌ سرباز‌های اصفهان در بازار شوینده‌ها هستند که با وجود فرصت‌های زیاد اما نقاط‌ ضعف بزرگی برای تبدیل شدن به یک برند‌ تمام و عیار دارند.

عطر‌بار
عطربار پادشاه‌ برند‌های اصفهانی در بازار شوینده‌هاست؛ زیرا براساس اصول برندینگ که در این گزارش مورد استفاده قرار گرفت، این‌شرکت از 10 شرط یک برند‌ کامل، هفت مورد از آنها را دارد و با اختلاف زیاد با رقیبان اصفهانی خود قرار گرفته‌است. اصلی‌ترین محصولات‌ عطربار شامل انواع صابون و مایع شوینده هستند که با برند«روبی»عرضه‌ می‌شود. تنوع‌ و قیمت‌ محصولات عطر‌بار به خصوص در بخش‌ صابون‌ها قابل تحسین‌ است. اما عطر‌بار چند نقطه‌ ضعف اساسی‌دارد که باعث شده چندقدمی با تبدیل‌شدن به یک‌ برند کامل فاصله داشته‌باشد. این شرکت‌ اصفهانی لوگوی مشخصی ندارد. حتی واژه‌ روبی روی هر کدام از محصولات عطربار به یک‌ شکل متفاوت درج می‌شود.ضمن‌اینکه این شرکت‌ حتی در سطح شهر اصفهان نیز تبلیغ نمی‌کند تا در نتیجه‌ پادشاه‌ برند‌های شوینده‌ در اصفهان کاملا ناشناخته‌ باشد.

گلتاش
گلتاش از نظر ظرفیت‌ تولید قابل مقایسه با سایر تولید‌کنندگان مواد شوینده‌ در اصفهان نیست و شهرت نسبتا زیادی دارد؛ ولی خط تولید‌ خود را فقط به تولید‌ محصولات برند‌های کشوری مانند پاکسان‌ سپرده‌‌است. این کارخانه‌ در اصفهان قرار دارد و برند‌ آن متولد شده در این شهر است؛ ولی محصولاتی مانند مایع‌دست‌شویی سیو یا خمیر‌ دندان پونه را تولید‌ می‌کند که اتفاقا بازار خوبی دارند. گلتاش فقط در بخش برندینگ از 10 اصل فقط پنج مورد آنها را رعایت می‌کند. اگر گلتاش در کنار‌ برند‌های کشوری محصولاتی هم با برند‌ خودش تولید‌ کند، با استفاده از این شبکه‌ توزیع بدون شک‌ حرف‌های زیادی برای گفتن‌ خواهد داشت.

جام‌پاک- پلیکان
شرکت‌ جام‌پاک یا پلیکان در زمینه‌ تولید انواع مواد شوینده سابقه‌ زیادی دارد و محصولات آن از نظر کیفیت هم می‌‌توانند با برند‌های کشوری رقابت کنند و حتی آنها را شکست‌ دهند.اما ‌این شرکت طی سال‌های گذشته‌ عملکرد‌ خوبی در زمینه‌برندینگ نداشته‌است‌ و به نظر می‌رسد به سهم کم بازار خود رضایت‌ دارد؛ ولی اگر در بخش برندینگ کمی بهتر عمل کند، با توجه به محصولات متنوعش می‌تواند به عنوان یک‌ قطب در بازار شوینده‌های اصفهان و حتی کشور‌ باشد. پلیکان‌ یک سایت‌ نصفه‌ و نیمه‌ دارد که به طراحی قدیمی آن انتقادات‌ زیادی وارد، البته ناگفته نماند‌ که خیلی از رقیبان‌ پلیکان‌ حتی یک‌ وبلاگ‌ هم ندارند، چه برسد به وب‌سایت!

گل‌به
صابون، پاک‌کننده و تمیز‌کننده عمده‌ترین تولیدات‌ شرکت گل‌به هستند. البته حجم‌ تولیدا‌ت این شرکت‌ آنقدر کم‌ است که به ندرت در بازار پیدا می‌شو؛ ولی بررسی‌ها نشان‌ می‌دهد که بعضی از مصرف‌کنندگان از صابون‌های گل‌به‌ رضایت زیادی دارند؛ اما به دلیل عدم موفقیت در برند‌سازی محصولات این شرکت‌ جایگاه‌ خوبی در بازار ندارد. گل‌به از 10‌ اصل برند‌ فقط موفق به کسب سه مورد شد.

پاک‌رود
جوهر‌نمک اصلی‌ترین محصول پاکرود در بازار اصفهان است که البته سهم‌ پایینی دارد. جالب‌ است‌ بدانید که برند‌های تازه‌ کار و ناشناس استان‌های همسایه در زمینه‌ تولید جوهرنمک وارد بازار اصفهان شده‌اند و اتفاقا فروش‌ خوبی دارند؛ ولی جوهر‌نمک‌های پاکرود حتی به اندازه‌ شرکت‌های تازه‌ وارد استان‌های همسایه نیز در بازار اصفهان سهم‌ ندارد. سهم‌ این شرکت‌ در اصول برند از 10 برابر با سه است. کارشناسان عقیده‌ دارند که پاک‌رود
به شدت نیازمند تغییر در دایره توزیع است.

سفید‌پاک
شامپو و مایع‌ دست‌شویی از محصولات شرکت‌ سفید‌پاک اصفهان است. این‌ شرکت‌ اصفهانی مانند گل‌به و پاک‌رود از 10 اصل‌ برند فقط به سه مورد از آنها عمل می‌کند. البته کاملا ‌گمنام‌ است و حتی تعداد کمی از سوپر‌مارکتی‌ها‌ آن را می‌شناسند. به نظر‌ می‌رسد این شرکت‌ در بخش توزیع مشکلات‌ بزرگی دارد؛ ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد که برای ورود به بحث برند‌سازی ابتدا باید یک وب‌سایت‌ اینترنتی‌ و لوگو داشته‌ باشد. با توجه به تقاضای‌ نسبتا زیاد برای شامپو‌های ارزان‌ و مایع‌ دستشویی‌ در حجم‌ بالاتر از 1 لیتر، سفید‌پاک اقبال‌ زیادی برای بدست‌ آوردن سهم‌ در بازار اصفهان دارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار