مدیری که گوگل و یاهو را به اوج رساند
زمینه مساعد، برابری جنسیتی و وجود فرصت برای همه در کشورهای توسعه یافته باعث شده تا برخی زنان به اوج شهرت و موفقیت برسند. زنانی که نه تنها در کشور خود مشهور و تاثیر گذارند بلکه چهره ای بین المللی به حساب می آیند و قادرند با تصمیماتی که می گیرند، سرنوشت حوزه کاری خود را حتی در سطح جهان تغییر دهند.
زمینه مساعد، برابری جنسیتی و وجود فرصت برای همه در کشورهای توسعه یافته باعث شده تا برخی زنان به اوج شهرت و موفقیت برسند. زنانی که نه تنها در کشور خود مشهور و تاثیر گذارند بلکه چهره ای بین المللی به حساب می آیند و قادرند با تصمیماتی که می گیرند، سرنوشت حوزه کاری خود را حتی در سطح جهان تغییر دهند. آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، کریستین لاگارد رییس صندوق بین المللی پول، ماری آن دیویدسون مدیر ارشد بخش امنیتی شرکت اوراکل و... از جمله زنانی هستند که تاثیر عمیقی در جهان گذاشتند. اما در بین همه زنانی که تا کنون خود را به عنوان چهره ای موفق به مردم جهان معرفی کرده اند «مریسا مایر» کمی متفاوت تر از دیگران به نظر می آید. زمانی که کارل بارتس مدیر عامل یاهو در سال 2011 میلادی از کار اخراج شد یکی از دوستان مایر به او گفت که می تواند جای او را بگیرد. مایر نیز در پاسخ گفت که برای گرفتن این موقعیت شغلی اقدام کرده منتها تصورش این است که هیات مدیره آن شرکت بیش از اندازه غیر قابل اعتماد هستند که بشود برایشان کار کرد. چندین ماه بعد و به دنبال انتقاد یکی از سرمایه گذاران یاهو به نام Dan Loeb از هیات مدیره شرکت، کل تیم حاضر در آن تغییر یافتند و مایر نیز فرصت را غنیمت شمرد و قراردادی 200 میلیون دلاری را برای تصدی پست مدیر عاملی یاهو امضا کرد.
زن 500 میلیون دلاری
مریسا مایر 40 ساله سمت مدیر عاملی شرکتی را در اختیار دارد که ارزش آن برابر 40 میلیارد دلار تخمین زده شده است. سرمایه شخصی این خانم نیز موفق هم اکنون حدود 500 میلیون دلار است که 300 میلیون آن حاصل کارش در گوگل و مابقی نیز از یاهو کسب شده است. اما او چگونه با این سرعت به چنین موفقیتی دست پیدا کرد؟ خانم مایر پاسخ این سوال را در کتابش با عنوان «مریسا مایر و تلاش برای حفظ یاهو» به چاپ رساند. چندین فصل این کتاب به شرح زندگانی مدیر عامل یاهو اختصاص یافته و در باقی فصول نیز به نحوه ثروتمند شدن و همچنین شهرت یافتن او پرداخته شده است. در این مطلب قصد داریم 5 درس مهم از این کتاب را با هم مرور کنیم.
1- ترسناک ترین فرصت را انتخاب کنید
مایر در زمان فارغ التحصیلی اش از دانشگاه استنفورد، دنیایی از فرصت های شغلی مختلف را پیش روی خود داشت. او می توانست مشاوری با درآمد بالا باشد، در دانشگاه کارنگی ملون تدریس کند یا اینکه به یک استارتاپ کوچک زیان ده با نامی جالب ملحق شود. مریسا در میان گزینه های مختلف عاقبت همان استارتاپ کوچک را انتخاب کرد و برای مصاحبه راهیِ دفتر آن شد. جمع کثیر نوابغ و افراد با استعداد در آنجا او را شگفت زده کرد. جالب است بدانید این افراد به قدری باهوش بودند که حتی گاهی باعث رعب و وحشت مایر می شدند. چون کار کردن در آن استارتاپ مستلزم خطر پذیری بالایی بود و از سویی افرادی که در آنجا کار می کردند فوق العاده باهوش بودند. اشتغال در آن شرکت نوپا ترسناک ترین کاری بود که مریسا می توانست انجام دهد، در واقع به همین دلیل بود که آن را انتخاب کرد؛ آن استارتاپ جایی نبود جز گوگل. در واقع مایر یکی از 25 کارمند نخستینی بود که در آنجا مشغول به کار شد.
2- نقاط ضعف خود را تشخیص دهید
مایر به عنوان یک کد نویس در گوگل استخدام شد و اولین پروژه بزرگی که به دست گرفت، ساخت سیستم تبلیغاتی گوگل بود. کمترین پیشرفت در این پروژه چندین ماه زمان از او می گرفت تا اینکه این غول جستجوگر متولد شد و یک کد نویس بی نظیر به نام جف دین را از شرکت DEC (یا شرکت تجهیزات دیجیتال) به استخدام خود درآورد. دین به گوگل آمد و سیستمی را که مایر ماه ها زمان را صرف ساختنش کرده بود ظرف چند هفته ساخت. در آن زمان مایر مطمئن بود که کار کردن در گوگل را دوست دارد با این حال برایش روشن شد که نمی تواند به عنوان یک کدنویس در آن شرکت موفق ظاهر شود و به همین دلیل باید به دنبال راه های دیگری برای درخشش در آنجا و البته سودمند واقع شدن می گشت.
3- انعطاف پذیری شغلی داشته باشید
پس از آنکه مریسا تشخیص داد به عنوان یک کدنویس نمی تواند آینده خوبی در گوگل داشته باشد تصمیم گرفت خود را در متن مشکلاتی قرار دهد که پیش روی شرکت قرار داشتند. او در بخش های مختلفی چون بازاریابی، سرورها، روابط عمومی و بسیاری موارد دیگر کار کرد و عاقبت سه حوزه مختلفی که می توانست در آنها موفق ظاهر شود و به پیشرفت گوگل کمک کند را یافت. مریسا مسئولیت برگزاری جلسات لری پیج مدیر عامل گوگل با کارکنان را بر عهده داشت و همان شخصی بود که رابط های کاربری محصولات جدید را از لحاظ مطابقت داشتن با استانداردهای این شرکت مورد بررسی قرار می داد و نظر نهایی را اعلام می کرد. عاقبت همین امر مایر را به فرد نهایی تصمیم گیرنده در مورد ظاهر و حس همه محصولات گوگل بدل کرد. او در نهایت پروژه مدیریت محصول را در شرکت متبوعش کلید زد که در واقع نوعی برنامه آموزشی برای دانشجویانی بود که مهارت فنی بالایی داشتند و قرار بود که در جریان این پروژه راه و روش مدیریت را بیاموزند. افرادی که در این طرح شرکت داده می شدند در همه بخش های گوگل حضور داشتند. مایر از آنها الهام می گرفت و به واسطه این افراد به جایگاه خوبی در گوگل دست پیدا کرد؛ چراکه این گروه از افراد نابغه باید به صورت روزانه به مدیرانشان و به مریسا گزارش عملکرد می دادند.
4- از ناراحت کردن دیگران نهراسید
مایر با قرار دادن خود در متن همه این مشکلات گاهی اوقات اقدام به حل مسایلی می کرد که پیشتر افراد دیگری سعی در مرتفع کردنشان داشتند. این افراد غالبا از اینکه مایر در کارشان مداخله می کرد ناراحت می شدند اما او توجهی به این مسایل نداشت و مهم تر اینکه، مدیریت گوگل نیز به این موضوع اهمیتی نشان نمی داد. در واقع آنها قبول داشتند که در ابتدای کار، مایر توانسته بود بسیاری از مشکلات را از پیش رویشان بردارد و به همین دلیل قدرشناس او بودند. با این کارها، مایر به نوعی برای خود دشمن تراشی کرده بود و از سویی نیز صدها میلیون دلار را به خاطر خوش خدمتی هایش کسب کرده و به یک ستاره در محیط کارش بدل شده بود.
5- وقت خداحافظی را بدانید
مریسا در کتابش گفته که چطور دشمنانش در گوگل رشد کرده و آن چنان قدرت یافتند که عاقبت توانستند در کنارش قرار بگیرند. پیدا شدن رقیب برای او به این معنا بود که دیگر وقت خداحافظی رسیده است؛ اما او این کار را نکرد و در عوض همچنان کارهای خوبی را برای شرکتش انجام می داد. برای نمونه، سرپرستی تیم توسعه اپلیکیشن «گوگل مپس» برای آی فون را بر عهده گرفت. مریسا مایر که در اولین سال های استخدام در گوگل با لری پیج، یکی از بنیانگذاران اصلی گوگل رابطه داشت، به مهارت حرفهای بالا در گفت گو با رسانهها نیز معروف است. مایر یکی از مسئولان اصلی پروژه آی گوگل نیز بود که به کاربر گوگل امکان میدهد به همه سرویسهای گوگلی که استفاده میکند، به آسانی دسترسی داشته باشد. او در توسعه گوگل مپ و جی میل نیز نقش بسزایی داشته است. موسسه فناوری ایلینوی در ۲۰۰۹، دکترای افتخاری خود را به پاس فعالیتهای او در زمینه جستجو به او اهدا کرد. در ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۲ به عنوان رییس هیات مدیره یاهو انتخاب شد. مریسا مایر که در سال ۲۰۰۹ با زکری بوگ، یک کارفرمای معروف آمریکایی ازدواج کردهاست، در حالی به سمت ریاست یاهو انتخاب شد که باردار بود. او اولویتهای خود را «خدا، خانواده و یاهو» برشمرده است. مریسا مایر هم اکنون در سن فرانسیسکو آمریکا زندگی میکند.