سهم 10 درصدی بانوان در اقتصاد بخش خصوصی اصفهان

در دنیای امروز، رقابتی شدن فعالیت‌ها، دست‌یابی به اطلاعات گوناگون، گسترش روزافزون کسب‌وکارهای نو، توسعه دادوستدها و مواردی ازاین‌دست، موفقیت در فعالیت‌های اقتصادی را دشوارتر از گذشته کرده است.

احمدرضا منزه- اصفهان امروز : در دنیای امروز، رقابتی شدن فعالیت‌ها، دست‌یابی به اطلاعات گوناگون، گسترش روزافزون کسب‌وکارهای نو، توسعه دادوستدها و مواردی ازاین‌دست، موفقیت در فعالیت‌های اقتصادی را دشوارتر از گذشته کرده است. تعداد زیاد رقبا در بخش‌های مختلف موجب شده تا تنها کسانی موفق شوند که تخصص و تجربه کافی در امور را دارا باشند و بتوانند از پیچ‌وخم‌های مختلف برای رسیدن به برنامه‌ها و اهداف خود عبور کنند. شاید درگذشته موفقیت در فعالیت‌های اقتصادی تنها به آقایان خلاصه می‌شد و بسیاری از بانوان حتی جرئت ورود به مباحث اقتصادی و انجام فعالیت‌های اقتصادی را نداشتند اما در سالیان اخیر و با گسترش فرهنگ‌سازی‌ها و ارائه آموزش‌های کاربردی شاهد حضور پررنگ‌تر و مؤثر بانوان در عرصه‌های اقتصادی و موفقیت روزافزون آنها در جامعه هستیم. کم‌کم تعداد بانوانی که در سمت‌های مدیریتی جامعه در حال فعالیت هستند در حال گسترش است و میدان برای فعالیت خانم‌ها بیش از گذشته فراهم‌شده است ضمن اینکه جامعه نیز حضور بانوان در فعالیت‌های مختلف اقتصادی را تا حدود زیادی پذیرفته است.
مسئولان دولت تازه‌نفس نیز همواره بر این موضوع که باید از بانوان در امور مختلف و رده‌های مدیریتی استفاده کرد اتفاق‌نظر دارند. لذا با توجه به این شرایط و حساسیت موضوع به گفت‌وگو با زهرا اخوان نسب رئیس شورای عالی بانوان اتاق بازرگانی اصفهان و رئیس کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق بازرگانی اصفهان نشستیم تا از انتظارات جامعه زنان از دولت دوازدهم و همچنین برنامه‌های اتاق برای حمایت از بانوان برایمان بگوید.
لزوم توجه و نگاه ویژه به بانوان در فعالیت‌های اقتصادی
اخوان نسب با اشاره به فعالیت‌های شورای عالی بانوان اتاق بازرگانی اصفهان اظهار کرد: یکی از رسالت‌های شورای عالی بانوان نشان دادن چهره واقعی زنان مسلمان و فعال اقتصادی به دیگر کشورهاست، بیش از شصت درصد از تحصیل‌کرده‌های دانشگاهی کشور را زنان تشکیل می‌دهند اما متأسفانه در حوزه مهارت‌آموزی ضعف‌هایی وجود دارد که این شورا سعی در حل این مشکل دارد. وی ادامه داد: زنان ایرانی با رعایت ارزش‌های اسلامی مذهبی به پیشرفت‌های زیادی دست‌یافته و امروز در رأس بسیاری از شرکت‌های موفق ایران، بانوان قرارگرفته‌اند و فضای مساعدی برای فعالیت زنان در حوزه‌های مختلف ایجادشده است. رئیس شورای عالی بانوان اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر در حدود 10 درصد از جمعیت اتاق بازرگانی اصفهان را بانوان تشکیل می‌دهند و در حوزه‌های مختلف تولید، صنعت، کشاورزی و... فعالیت و بسیار موفق هستند البته در بعد کشوری، بیش از 50 فعالیت‌های اقتصادی بانوان در بخش خدمات است. وی در ادامه به انتظارات از دولت دوازدهم اشاره داشت و گفت: این انتظار از دولت وجود دارد که سیاست‌های حمایتی بیشتری در ارتباط با بانوان در نظر گفته شود، البته در دولت یازدهم قدم‌های خوبی در این بخش برداشته شد اما باید این اقدامات گسترش یابند تا ظرفیت بانوان توانمند ایرانی در اجرا به نمایش گذاشته شوند. اخوان نسب بیان کرد: از طرفی نیاز است بانوان متخصص و کارشناس در لایه‌های میانی مدیریتی به کار گرفته شوند و به‌مرورزمان به لایه‌های بالاتر مدیریتی ارتقا درجه پیدا کنند تا خودباوری در میان آنها افزایش یابد. وی در ادامه خواستار توجه به‌نظام جانشین‌پروری و شایسته‌سالاری شد و گفت: در اتاق بازرگانی اصفهان در جهت توانمندسازی بانوان اقدامات خوبی شکل گرفت و سعی شد با ارائه آموزش‌های تخصصی و کارآمد، مسیر برای ورود آنها به عرصه‌های مختلف اقتصادی هموار شود، البته مشکلاتی در این بخش وجود دارد که بیشتر مربوط به مسائل فرهنگی است به همین خاطر نیاز است علاوه بر ارائه آموزش به بانوان در حوزه آموزش‌های تربیتی به دختران خردسال، نوجوان و جوان نیز ورود جدی‌تری داشته باشیم که خوشبختانه این اتفاق در حال انجام است. رئیس شورای عالی بانوان اتاق بازرگانی اصفهان تأکید کرد: برای اینکه چشم‌انداز مثبتی از آینده اقتصادی داشته باشیم نیاز است به بانوان اعتماد بیشتری شود و از ظرفیت‌ها و توانایی آنها در موارد مختلف بیشترین استفاده صورت پذیرد.
ایجاد تشکل‌های تخصصی لازمه ایجاد پیشرفت اقتصادی
وی در ادامه به بیان سایر انتظارات بخش خصوصی از دولت دوازدهم پرداخت و ادامه داد: نیاز است امکانات و بستر مناسبی برای افزایش رونق در بخش تولید و صنعت دیده شود، نگاهی ویژه به مشکلات مالیاتی فعالان اقتصادی شده و بروکراسی‌های اداری که فعالیت‌ها را با مشکلات بسیار زیادی روبرو می‌کنند، برطرف شوند. اخوان نسب خواستار چابک سازی سیستم گمرکی کشور شد و اضافه کرد: درصورتی‌که مراحل صادرات و واردات محصولات مختلف کاهش یابد زمینه برای افزایش مبادلات بین‌المللی فراهم می‌شود و این موضوع می‌تواند به نفع تولیدکنندگان داخلی باشد. قوانین اشتغال موضوع مهم دیگری بود که اخوان نسب بر اجرای دقیق و کامل آنها تأکید کرد و افزود: امروز برای اینکه چرخ صنعت و تولید بچرخد نیاز است کارگر و کارفرما در کنار یکدیگر فعالیت کنند و از هر دو قشر حمایت‌های لازم شکل گیرد، از سوی دیگر کمک به ایجاد و توسعه تشکل‌های تخصصی در مباحث اقتصادی می‌تواند به بهبود فضای اقتصادی و توسعه فعالیت‌ها به‌صورت تخصصی و علمی کمک زیادی داشته باشد.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار