يک شهر يک شورا

برای توسعه پایدار شهرها و تحقق اقتصاد مقاومتی باید نیم نگاهی به برنامه ریزی، بودجه، ارزیابی عملکرد و بهبود روش ها داشت که همه این حوزه ها در حیطه کاری شوراهای اسلامی می گنجد. در یک شهر به عنوان یک سیســـتم، همدلی و همزبانی و هماهنگی، از اصلی ترین مبانی پیشرفت و توسعه پایدار است. شهروندان با انتخاب اعضای پارلمان شــــهــــری به صورت غیر مســــتقیم نقش تعیین کننده‌ای در توسعه پایدار شهر خود دارند.

اصفهان زیبا: برای توسعه پایدار شهرها و تحقق اقتصاد مقاومتی باید نیم نگاهی به برنامه ریزی، بودجه، ارزیابی عملکرد و بهبود روش ها داشت که همه این حوزه ها در حیطه کاری شوراهای اسلامی می گنجد. در یک شهر به عنوان یک سیســـتم، همدلی و همزبانی و هماهنگی، از اصلی ترین مبانی پیشرفت و توسعه پایدار است. شهروندان با انتخاب اعضای پارلمان شــــهــــری به صورت غیر مســــتقیم نقش تعیین کننده‌ای در توسعه پایدار شهر خود دارند.

نگاه سیستمی
به گفته دکتر حسین ایمانی جاجرمی، جامعه شناس شهری، شورا یک نهاد محلی است و می توان آن را نزدیک ترین سازمان به مردم دانست چرا که اعضای شوراها بر اساس نظر مردم انتخاب می شوند و چون از دل مردم برخاسته اند باید اطلاعات مناسبی از مشکلات و مسائل جامعه محلی داشته باشند. رئیس مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران می گوید:«دسترسی به اطلاعات محلی باعث می شود تا شوراها بتوانند چشم انداز، سیاست‌های واقعی و مبتنی بر نیاز برای جامعه محلی خود تهیه کنند. » به عبارت دیگر در شوراها باید یک نگاه سیستمی حاکم باشد تا همه نقاط قوت و ضعف، تهدیدات و فرصت ها و تمام ظرفیت های شهر مورد ارزیابی قرارگیرد و این ارزیابی نیازمند یک نظام برنامه‌ریزی مدون است.شهر مجموعه ای از سیستم ها ســت که در کنار یکدیگر، کلانشهری همانند اصفهان به عنوان سیستمی بزرگ تر را شکل می دهد. یک نظام برنامه و بودجه با کارایی بالا، می تواند یک سیستم و شهر را در مسیر رسیدن به اهداف و چشم انداز تعیین شده، ساماندهی کرده و ابزار و امکانات را در طول برنامه به کار بگیرد. بدون شک کلید این برنامه ریزی مدون و نظام بودجه در دستان اعضای شورای شهر است.در یک شهر به عنوان یک سیســـتم، همدلی و همزبانی و هماهنگی، از اصلی ترین مبانی پیشرفت و توسعه پایدار و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی به شمار می آید که در سایه مشارکت شهروندان و نمایندگان آنها در حکومت های محلی امکان‌پذیر است.بنابراین اولین ویژگی برای یک شهر پایدار و مناسب برای زندگی، همان ویژگی اصلی یک سیستم یعنی هماهنگی و همدلی اجزای آن، با توجه به چشم انداز و استراتژی های توسعه پایدار شهر به عنوان هدف مشترک شهروندان آن خواهد بود.

اولویت های شورای پنجم
شوراها به غیر از انتخاب شهردار و وظایف ذاتی نظارتی، تصویب بودجه، اصلاح و متمم بودجه و تفریغ بودجه سالانه شهرداری و سازمان های زیرمجموعه آن را بر عهده دارند. باتوجه به اینکه شهرداری بودجه سالیانه خود مشتمل بر اهداف، برنامه ها و همچنین صورت هزینه ها و درآمدهای سال خود را تنظیم و برای تصویب به شورای شهر ارسال می کند، بنابراین شورا به عنوان مرجع تصویب بودجه شهرداری باید به گونه ای بودجه شهر را سیاست‌گذاری کند که کمترین زیان متوجه بخش خصوصی شده و بر تولید و اقتصاد شهر نیز تاثیر منفی نگذارد. بودجه تصویبی باید غیر تورمی بوده و بر درآمدهای پایدار شهری نیز تاکید کند. نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان درباره اولویت شهر اصفهان در دوره پنجم می گوید:« پروژه های نیمه تمام در اصفهان داریم و بودجه ای هم به آن اختصاص یافته و بنابراین مجاز نیستیم که این پروژه ها را متوقف کنیم. در کنار آن تعدادی پروژه هم هست که هنوز شروع نشده ولی شورای چهارم آن را مصوب کرده که با توجه به اولویت و استحصال بودجه که پیش بینی کنیم، آن را باید انجام دهیم.» نصراصفهانی براولویت بندی پروژه ها تاکید می کند. او معتقد است که نمی توان همزمان چند پروژه را آغاز کرد و به دلیل کمبود بودجه، پروژه ها به موقع تمام نشود. او می گوید:«معتقدم در زمان خشکسالی بودجه، اول باید اولویت بند ی کنیم و ببینیم وظایف ذاتی شهرداری چیست و آنها را در درجه اول انجام دهیم. بعد اگر قرار است پروژه‌ای اجرا شود مطابق اولویت‌ها باشد.» نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید می کند که باید سرزندگی را به شهر بازگرداند و در این مسیر نیاز است زیرساخت ها فراهم شود واین ماموریت شورای شهر است. از نظر او سرزندگی به رونق اقتصادی باز می گردد. به گفته نصر اصفهانی، رونق اقتصادی ساخت و ساز به عنوان منبع درآمد برای شهر همیشه مطرح بوده، ولی باید به سایر گزینه ها هم فکر کرد. او از گردشگری به عنوان صنعتی که در دنیا به اثبات رسیده، یاد می کند و می گوید:« در بسیاری از شهرهای برای جذب توریست دنیا حداقل هایی را ایجاد می کنند ولی ما از این نعمت برخورداریم بدون هیچ هزینه ای برای ایجـــاد آن و بنابراین باید برای جاذبه هایی که داریم زیرساخت ایجاد کنیم.»استفاده از ظرفیت گردشگری ، حذف شغل‌های کاذب، ساماندهی دلالان، دست‌فروشان و بسیاری از شغل‌های نامناسب با درآمد پایین از ویژگی‌های اقتصاد اصفهان است که می تواند مورد توجه شورای پنجم قرار گیرد.

اقتصاد یک شهر
به اعتقاد حسین ایمانی جاجرمی، شوراها می توانند با سیاست گذاری های مناسب به جلب سرمایه برای شهرهای خود بپردازند. در حال حاضر به دلیل اهمیت یافتن شهرها در نظام جهانی، رقابت اقتصادی میان شهرها بر سر جلب نظر مساعد سرمایه گذاران داخلی و بین المللی افزایش یافته است. دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران می گوید:«رشد و رونق اقتصادی شهرها و روستا زمانی میسر می شود که سرمایه های جدید وارد عرصه های اقتصادی شده و چرخ های تولید و توزیع را به حرکت در بیاورند. در شرایطی که دولت‌ها با تعهدات سنگین و تقاضاهای بسیار از سوی بخش های مختلف جامعه برای تخصیص منابع مواجه اند، روشن است که سکونتگاه های شهری و روستایی به ندرت می توانند سهم دلخواه خود را از منابع دولتی دریافت دارند. از این رو، فراهم کردن شرایط مناسب برای کسب و کار اقتصادی از مهم ترین دستور کارهای مدیریت محلی به شمار می رود.» ایمانی جاجرمی نقش شوراها را در جذب سرمایه گذار با توجه به شناخت بهتـــری که نســـبت بــه ظرفیت‌های اقتصادی جامعه متبوع خود دارند، مهم ارزیابی می کند و اعتقاد دارد شوراها می توانند سیاست های محلی برای جلب سرمایه اقتصادی تدوین کنند که در مقایسه
با سیاست‌های دولت مرکزی از انعطاف و دقت بیشتری برخوردار باشد.به بیان دیگر در شهری مثل اصفهان ، باید اولویت های شهر مشخص شود. نظر سنجی و اولویت سنجی استاندارد مبتنی بر واقع نگری، همه آن چیزیست که نقشه راه چهار سال آینده اصفهان را مشخص می کند و بدون شـــک اصفهان1400با اصفهان1396متفاوت خواهد بود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار