سورچرانی برندها در بازار پوشاک کشور
مطابق آمارهای رسمی حجم مصرف پوشاک و اقلام مرتبط با آن رقمی نزدیک به ۳۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان است از این میزان تنها ۶۰ درصد بازار پوشاک در اختیار تولیدکننده داخلی است و اجناس قاچاق و برندها در بقیه بازار کشور جولان می دهند.
مطابق آمارهای رسمی حجم مصرف پوشاک و اقلام مرتبط با آن رقمی نزدیک به ۳۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان است از این میزان تنها ۶۰ درصد بازار پوشاک در اختیار تولیدکننده داخلی است و اجناس قاچاق و برندها در بقیه بازار کشور جولان می دهند.
به گزارش ایمنا مشاور وزیر صنعت در امور پوشاک شامگاه گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری، با بیان اینکه حداقل ۶۰ تا ۶۵ درصد بازار پوشاک در اختیار تولید کننده داخلی است، یادآور شد: ما شهریور سال گذشته دستورالعملی را برای ثبت برند ها صادر کردیم و کلیه واردکنندگان موظفند که نمایندگی های شان بلاواسطه باشند و پرداخت حقوق گمرکی آنها بر اساس فهرست قیمت شرکت مادر انجام شود.
گلناز نصراللهی گفت: ۱۴ برند براساس دستورالعمل ها اقدام می کنند؛ اما هنوز همه نام و نشان هایی که روی تابلوها وجود دارد بر اساس ضوابط و دستورالعمل ها عمل نکرده اند.
وی تصریح کرد: کیفیت تولیدات پوشاک ما بسیار مناسب است و تولیدکنندگان ما هم به مد و طراحی توجه داشتند.
حجم مصرف پوشاک در ایران ۳۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان است
دبیر کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این برنامه با اشاره به اینکه حجم مصرف پوشاک و اقلام مرتبط با آن رقمی نزدیک به ۳۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است، اظهار داشت: در حقیقت این رقم نشان میدهد که هر خانوار بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان برای پوشاک هزینه می کند.
حمید قبادی افزود: کالا و لباس در گروه کالاهای ناپایدار هستند و در حقیقت رقم مذکور مصرف کالای ایرانی و ملحقات آن است.
وی با بیان اینکه ما ۶۵ میلیون دلار واردات رسمی پوشاک داریم، تاکید کرد: بر اساس اعلام گمرکات هفت کشور بیش از یک میلیارد دلار واردات انجام میشود که عمده آن از ترکیه و چین صورت می گیرد.
سورچرانی برندها با تخفیف ۵۰ تا ۷۰ درصدی
دبیر کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه ما توانستیم در یک شرایط کاملاً نابرابر شرایط برندها را تغییر دهیم؛ یادآور شد: سورچرانی برندها با تخفیف ۵۰ تا ۷۰ درصدی انجام می شود و وقتی که یک برند به صورت غیرقانونی در کشور فعالیت میکنند چیزی نزدیک به ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان تبعات دارد و این به معنای آن است که این برند عوارض گمرکی و مالیات را پرداخت نمیکنند. این موضوع موجب افزایش سود آن ها خواهد شد.
وی تصریح کرد: برندها به دنبال مزیت سازی هستند و اقدامات یک سال و نیم اخیر صورت گرفته ما هزینه مانور برندها را افزایش داده است.
تاثیر کالاهای قاچاق بر روی تولید بسیار زیاد است
در ادامه برنامه، شاهرخ جعفری تولیدکننده نخ، اظهار داشت: تاثیر کالاهای قاچاق بر روی تولید بسیار زیاد است و ما به دستگاههای دولتی در این زمینه شکایت داشتیم تا در مقابل قاچاق کالا به ایستند و تاثیرات آن را کم کنند.
وی افزود: اگر کالاها به صورت قانونی وارد کشور شوند؛ قطعاً عوارض و شرایط گمرکی دارند و این موضوع موجب میشود تا تولیدکننده داخلی هم بتوانند براساس یک قیمت گذاری مدون (در شرایط رقابتی با شرکت تولیدکننده خارجی) روی پای خود بایستند.
در حال حاضر۱۴ برند خود را براساس ضوابط تطبیق داده اند
مشاور وزیر صنعت در امور پوشاک در ادامه برنامه با اشاره به اینکه مقاومت هایی در رابطه با بحث واردات و سود بالای آن در خصوص دستورالعمل ها نیز وجود دارند، اظهار داشت: اکنون دستورالعمل در روال خود قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر۱۴ برند خود را بر اساس ضوابط تطبیق داده اند، گفت: اکنون ضوابطی داریم که پذیرفته شده است و باید مورد رعایت قرار بگیرد، تمام نام و نشان های تجاری وارداتی باید بر اساس ضوابط عمل کنند.
نصراللهی با اشاره به اینکه دستورالعمل راهی را طی می کنند که برندها طبق ضوابط عمل کنند، ادامه داد: همگی موظف هستیم تا تولید داخلی را حمایت کنیم لذا حمایت ما بر اساس ضوابط و مقررات است.
وی تصریح کرد: بر اساس ضوابط نمی توان محدودیت کامل برای واردات داشت به طوریکه واردات بر اساس ضوابط قانونی باید انجام شود.
صنعت نساجی اشتغالزایی زیادی دارد
مشاوره وزیر صنعت در امور پوشاک با اشاره به اینکه تولیدکنندگان علیرغم شرایط سخت باید توان رقابت با کالاهای خارجی را داشته باشند، اظهار داشت: صنعت نساجی اشتغالزایی زیادی دارد به طوری که تولیدات این صنعت برای کشور ما قابل حصول و توجه وزارت صنعت به این حوزه معطوف شده است.
وی با اشاره به اینکه صنعت نساجی از نظر ارزش افزوده برای ما حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: بازار ایران بازاری ۸۰ میلیونی است ما می توانیم با در دست گرفتن این بازار اشتغال خوبی با ارزش افزوده ایجاد کنیم.
نصراللهی با اشاره به اینکه از همه برندها و واردکنندگان درخواست کرده ایم تا ضوابط خود را بر اساس دستورالعمل منطبق کنند، گفت: سازمان حمایت بر روی این مسئله نظارت دارد.
مشاور وزیر صنعت در امور پوشاک با اشاره به اینکه در ساخت و سازهای جدید باید ضوابطی گذاشته شود تا فضای بیشتری به تولیدکنندگان داخلی اختصاص داده شود، بیان داشت: باید به صورت قاطع از تولیدات داخلی حمایت کرد.
کارگروه مد و لباس باید به وظایف خود عمل کنند
دبیر کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این برنامه با اشاره به اینکه کارگروه مد و لباس باید به وظایف خود عمل کنند، گفت: دستگاههای مختلفی عضو این کارگروه هستند، همه برندها را مورد شناسایی قرار داده ایم و از سوی دیگر، کسانی که بیش از یک فروشگاه دارند را شناسایی کرده ایم.
وی با اشاره به حفظ و تقویت فرهنگ و هویت ایرانی، ادامه داد: متاسفانه در برخی از مواقع کالاهای قلابی و خارج از رده به اسم کالای اصلی به دست مردم می رسد.
قبادی با اشاره به قانون ساماندهی مد لباس، افزود: تمامی فعالیت ها و اقدامات مبتنی بر قانون است لذا قانون قابل اتکا است برای این قانون آیین نامه اجرایی تدوین و وظایف برای هر دستگاه مشخص شده است.
متولی قانون ساماندهی مد و لباس صرفا وزارت ارشاد نیست
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه قانون ساماندهی مدل لباس وظایف هریک از دستگاه ها را تعیین کرده است خاطرنشان کرد :متولی قانون ساماندهی مد و لباس صرفا وزارت ارشاد نیست.
وی با بیان اینکه قانونگذار به درستی و وظایف را تفکیک کرده است، ادامه داد: قانون ساماندهی مد لباس باید به درستی اجرا شود.
قبادی افزود: کارگروه ساماندهی مد لباس و ظیفه نظارتی را بر عهده دارد لذا با دادستانی تهران هماهنگی های لازم صورت گرفته است نظارت قضایی در حال اعمال است.
۷۰ درصد تقاضای مشتری به سمت کالای ایرانی است
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران در گفتگوی تلفنی برنامه با اشاره به اینکه مبارزه با کالاهای قاچاق امری ضروری و درست است که باید انجام شود، گفت: صرف مبارزه با کالاهای قاچاق ما را به مقصد نهایی نمی رساند بلکه باید از تولیدات داخلی حمایت کرد.
ابوالقاسم شیرازی با بیان اینکه بازرسی میدانی نشان میدهد ۷۰ درصد تقاضای مشتری به سمت کالاهای ایرانی و ۳۰ درصد به سمت کالاهای خارجی است، ادامه داد: باید موانع را از سر راه تولید کنندگان ایرانی برداریم بنابراین باید از تولیدکنندگان داخلی به صورت عملی حمایت کرد.