آهن؛ عامل شادابی پوست

آهن یکی از فلزات مشهور است که تقریبا از سه هزار سال پیش انسان‌ها استفاده می کردند و در خدمت صنایع مهم است. این عنصر از ابتدای خلقت بشر در بدن به عنوان یک عامل مهم موجود است و سرخی خون در نتیجه وجود آهن در خون است و بیشتر با کم‌خونی مبارزه کرده، خون را پاک می‌کند و در زیبایی و شفافیت پوست اثر مهمی دارد.

اصفهان زیبا: آهن یکی از فلزات مشهور است که تقریبا از سه هزار سال پیش انسان‌ها استفاده می کردند و در خدمت صنایع مهم است. این عنصر از ابتدای خلقت بشر در بدن به عنوان یک عامل مهم موجود است و سرخی خون در نتیجه وجود آهن در خون است و بیشتر با کم‌خونی مبارزه کرده، خون را پاک می‌کند و در زیبایی و شفافیت پوست اثر مهمی دارد.

همچنین از یرقان جلوگیری می‌کند. کمبود آن در بدن باعث ضعف، مانع رشد طفل، ضعف معده و روده‌ها می‌شود.خوراکی‌هایی که سرشار از این عنصر هستند، هم اصل حیوانی دارند و هم اصل گیاهی. یعنی در دسته اول می‌توان از گوشت به خصوص ماهیچه، قلوه و جگر نام برد و در دسته دوم سفیده تخم مرغ.گیاهانی را که در اقصی نقاط جهان می‌رویند، مقدار آهن بر حسب نوع خاکی که در آن رشد می‌کنند، تغییر می‌کند. برای مثال در کاهو به مقدار یک تا ۵۰ میلی‌گرم درصد می‌تواند متفاوت باشد، بزرگ‌ترین نشانه کمبود آهن کم‌خونی است و نخستین تظاهر کمبود آهن در سال اول زندگی نوزادان دیده می‌شود و این به علت کمبود و کمی آهن در شیر مادران آنهاست.

این بیماری نامرئی در بیش از ۵۰ درصد کودکان روستایی در سال اول دیده می‌شود و عده‌ای از محققین معتقدند که در ایران کمبود آهن بیش از کمبود کلسیم رواج دارد، یک علت کمبود آهن در بدن وجود کرم‌های خونخوار است در استان‌های ساحلی دریای مازندران۸۰ درصد مردم مبتلا به این کرم‌های معده‌ای و روده‌ای هستند و عده‌ای با داشتن کرم معده مبتلا به کم‌خونی نیستند و در حققت در بدن آنها کرم‌ها بی‌آزار شده‌اند.طبق تحقیقات این کرم‌ها مثل سایر حیوانات خانگی موقعی رام و بی‌اذیت هستند که غذای کافی در دسترس آنها باشد مثلا گربه‌ای که در خانه‌ای زندگی می‌کند، اگر مرتب به او غذا دهید و شکم او را سیر کنید، هرگز دزدی نمی‌کند و سراغ پرندگان خانگی نمـــی‌رود و برعکــــس به سراغ موش‌ها که دزدان خانگی هستند، می‌روند یــــا گرگ که حیــوان درنــده است و وحـــــشـــی، موقعـــی بــــــه انســــان حملــــه مــی‌کنــــد کــــه گــرسنه باشد و به همین دلیل است که انگل‌های معده و روده فقط آزارشان به بینوایان می‌رسد که خوراک کافی ندارند و در بدن اغنیا که غذا بیشتر می‌خورند رام و بی‌اذیت هستند.خوشبختانه با اصول بهداشتی عصر کامپیوتر روز به روز از تعداد مبتلایان به بیماری‌های انگلی کاسته می‌شود و شر این مهمان‌های ناخوانده مزاحم و خونخوار را از سر ما دور می‌کند ولی به هرحال یک انسان بالغ روزانه حدود شش تا ۱۶ میلی‌گرم آهن نیاز دارد که این عنصر مفید را باید از تمام خوراکی‌های روزانه دریافت کرد.با این حال اگر دچار بیماری‌های انگلی باشید، می‌توانید ۵۰ گرم کشمش کوهی کوبیده شده در هاون داغ را با ۱۰۰ گرم مویز و دو عدد مغز گردو مخلوط کرده، صبح‌ها ناشتا به مقدار دو یا سه نخود بلعید تا انگل دفع شود.

منابع آهن
آلبالو، انگور، آلو خشک، برنج، جوانه گندم، بولاغ اوتی، پرتغال، خرما، سیب زمینی، هویج، فلفل، پیاز، کاسنی، سیب، زردک، کلم، زردآلو، اسفناج، قارچ، مارچوبه، گردو، جو، ذرت، کاهو، چغندر، شاهی، گوجه و کرفس.

جبران کمی آهن در خون
نسخه اول
۱۰ گرم هویج را آن قدر ریز کنید که هضم آن آسان شود بعد همراه با هر وعده غذا بدون چاشنی با هر لقمه اندکی میل کنید.

نسخه دوم
۲۰۰ گرم بولاغ اوتی را کوبیده در ظرفی پر از آب خیس کرده بعد با فشار دادن شیره آن را خارج کنید و بقیه را با سه برابر حجم آن، آب پرتغال اضافه کرده و بعد از ظهر، کمی از وقت گذشته یا صبح ناشتا میل کنید.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار