نقدی کوتاه از اجراهای نخستین جشنواره تئاتر دفاع مقدس در شاهین شهر

کارگردان و هنرمند پیشکسوت شاهین شهری علیرضا بدری پس از دیدن تئاتر های نخستین جشنواره تئاتر استانی دفاع مقدس دست به قلم شد و نظر خود را در مورد بازی، کارگردانی و محتوای اثر ارائه داد. در ادامه متن وی را می خوانیم.


کارگردان و هنرمند پیشکسوت شاهین شهری علیرضا بدر پس از دیدن تئاتر های نخستین جشنواره تئاتر استانی دفاع مقدس دست به قلم شد و نظر خود را در مورد بازی، کارگردانی و محتوای اثر ارائه داد. در ادامه متن وی را می خوانیم.


خاک و خون

نویسنده فهیم کارگردان کار بلد مصطفی جعفری جوزدانی با بهره گیری از همفکری و هم اندیشی بی مرز و استفاده از هم دینان و هم کیشان افغانستان نمایشی را به صحنه برد که به تصدیق استدلال نیاز مبرم جریان ضد استکباری و مبارزان دائمی این رویکرد است. گسترش فرهنگ مبارزه از عمق تاریخ تاکنون در جای جای این کره خاکی از راهبردهای اساسی جمهوری اسلامی است که به آزاد سازی و نجات است اسلامی از دست خونریزی استکبار است هرچند بازیها به نظر احتیاج به پرورش بیشتری داشت وصحه در توازن و تعادل کمی تا قسمتی موفق بود وجه موفق آن استفاده از عناصر غیر ایرانی با واژه مقدس مدافعین حرم بود برای این نویسنده کارگردان آرزوی موفقیت بیشتری می نماییم.


ایستگاه صلواتی

ایستگاه نام آشنای دوران دفاع مقدس را میر حسام الدین شریعتمداری برای نمایش خیابانی خود برگزید.

تا با بهره گیری از بعضی وجوه پیسکو درام و در ارتباط با تماشاگر ناگفته هایی از رزمندگان را به جامعه منتقل کند و ضمن پاسداشت زحمات ارزشمند آنان، لباسی نو بر قامت خاطرات دوران دفاع مقدس بپوشاند تا هم وقار و ارزش های آن حفظ شود و همچنین نقل محافل باقی بماند.

بازی های نسبتاً خوب، کشمکش قابل قبول و استفاده از موسیقی با شیوه بازی در بازی، لحظات خوبی را ترسیم کرد ولی ای کاش از بعضی جنبه های لودگی در این نمایش که اکثرا گرفتار آن هستند پرهیز می شد. برای او و سایر دست اندرکاران موفقیت آرزومندیم.


ترانه ای برای آیدا

نمایش صحنه ای 50 دقیقه ای ترانه ای برای آیدا از نوشته های آقای حمیدرضا نعیمی با کارگردانی عباس فلاحی از اصفهان همچنان به آسیب های بسیار موثر و تاثیرات خوب و بد آن در زمان جنگ تحمیلی اشاره دارد. شاید یادآوری این لحظات در ماندگاری جنبه ضد استکباری تاثیر داشته باشد که قطعاً دارد، لاکن بروز آوری آن از نظر زیبا شناسی در جریان نمایشی بیشتر موثر است. این زخم کهنه کم کم التیام یافته و مردم با همه خوبیزهای خود آن را به خاطرات سپرده اند، تنها سودی که از اجرای این نوع کارها حاصل می شود ایستادگی ، مقاومت و پویایی مبارزان ضد استکباری است که در موضوع مهاجرت و مشکلات ناشی از آن بیش از این تکرار میشود، ضررش بیش از فایده است بطول بودن نمایش در یک روند تقریبا کم اوج و فرود آسیب دیگری بود که در حوزه کارگردانی و نویسندگی متوجه نمایش می شد. به امید کارهای بهتر از این کارگردان.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار