رشد چشمگیر حوادث در استان اصفهان

رئیس مرکز اورژانس و فوریت های پزشکی استان اصفهان گفت: در 5 ماهه ابتدای 95 بیش از 68 هزار مأموریت توسط نیروهای فوریت‌های پزشکی انجام شده که این عدد در سال جاری با 35 درصد افزایش به 87 هزار مأموریت رسیده است.

رئیس مرکز اورژانس و فوریت های پزشکی استان اصفهان گفت: در 5 ماهه ابتدای 95 بیش از 68 هزار مأموریت توسط نیروهای فوریت‌های پزشکی انجام شده که این عدد در سال جاری با 35 درصد افزایش به 87 هزار مأموریت رسیده است.

به گزارش فارس، غفور راستین در نشست خبری سالگرد تأسیس اورژانس اظهار داشت: اورژانس در کشور ما از 26 شهریور سال 54 آغاز به کار کرد و امروز با 13 هزار پرسنل در حال فعالیت است.

وی با اشاره به گزارش عملکرد مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی افزود: 134 پایگاه جاده‌ای و شهری، یک پایگاه هوایی و 14 اتاق فرمان در سطح استان وجود دارد و در این سال‌ها توانسته‌ایم خودمان را متناسب با نیاز استان ارتقا دهیم.

ظرفیت خالی اورژانس اصفهان برای نیروی کار

رئیس مرکز اورژانس و فوریت های پزشکی استان اصفهان در خصوص وضعیت نیروی انسانی این مرکز گفت: در استخدام سراسری کشور در سال گذشته 272 نفر فقط در استان اصفهان شامل کارشناس پرستاری، کارشناس فوریت‌های پزشکی و تکنسین بیهوشی، ظرفیت استخدام داشتیم اما متقاضی کم بود و ظرفیت کامل نشد؛ حدود 130 نفر جذب شدند و هنوز 140 نفر کمبود نیرو داریم.

وی با بیان این که علاوه بر مدرک تحصیلی آموزش‌های لازم برای استفاده از تجهیزات به نیروهای اورژانس نیز داده می‌شود، اضافه کرد: حدود 600 پرسنل در حال فعالیت هستند و کسری نیرو را با اضافه کار حل می‌کنیم که می‌تواند در دراز مدت مشکلاتی را به همراه داشته باشد، اگر بخواهیم اضافه‌کاری کارکنان را کامل حذف کنیم 600 نیرو جدید باید اضافه شود.

آمبولانس‌های 450 میلیونی مجهز به آخرین تجهیزات روز دنیا

راستین در ادامه عنوان کرد: یک سال اخیر 80 دستگاه آمبولانس به ناوگان اورژانس اضافه شد که از این تعداد 58 عدد بنز استرینتر بوده که هر کدام 450 میلیون تومان هزینه در بر داشته است، امکانات این خودروها مجهز به آخرین تجهیزات روز دنیاست و آموزش نیروی انسانی اورژانس نیز متناسب با همین تجهیزات بوده است.

رئیس مرکز اورژانس و فوریت های پزشکی استان اصفهان تصریح کرد: در برخی نقاط مثل شرق استان، مسافتی که میان پایگاه هست از استاندارد 40 کیلومتر بیشتر بوده اما برنامه داریم تا با افزایش پایگاه‌ها به این استاندارد کشوری برسیم.

متوسط زمان رسید اورژانس در جاده‌های استان کمتر از 10 دقیقه

وی افزود: استاندارد تعریف شده در حوادث بین جاده‌ای این است که در 80 درصد مأموریت‌ها در کمتر از 15 دقیقه بر بالین امدادخواه حضور پیدا کنیم، این شاخص امروز در استان زیر 9.3 دقیقه است، این یعنی با این که اگر چه تعداد پایگاه‌هایمان در برخی نقاط استاندارد نیست اما با شاخص‌های دیگر جبران کرده‌ایم.

راستین با بیان این که استاندارد کشوری حوادث شهری 8 دقیقه است، گفت: در 80 درصد مأموریت‌های شهر اصفهان نیروهای فوریت‌های پزشکی ظرف 8.5 دقیقه به محل حادثه می‌رسند، نیم دقیقه تفاوت به این دلیل است که خطی برای خودروهای امدادرسان وجود ندارد و ترافیک شهر مانع امدادرسانی سریع می‌شود؛ هرچقدر بتوانیم این زمان را کم کنیم اطمینان مردم افزایش پیدا می‌کند.

وی در رابطه با خط اتوبوس تندور که در برخی خیابان‌ها تعبیه شده توضیح داد: در ابتدا خطوطی که برای اتوبوس‌های تندرو تعبیه شده نرده‌هایی داشت که باعث می‌شد آمبولانس‌ها در ایستگاه پشت اتوبوس‌ها بمانند و عملاً کاربرد لازم را نداشت اما خطوط جدید بدون نرده بوده و این امکان را می‌دهد تا نیروهای اورژانس سریع‌تر به محل حادثه برسند.

رشد چشمگیر حوادث در استان اصفهان

رئیس مرکز اورژانس و فوریت های پزشکی استان اصفهان با اشاره به آمار حوادث خاطر نشان کرد: در 5 ماهه ابتدای 95 بیش از 68 هزار مأموریت توسط نیروهای فوریت‌های پزشکی انجام شده که این عدد در سال جاری با 35 درصد افزایش به 87 هزار مأموریت رسیده است.

وی اضافه کرد: حوادث تصادفی که در سال گذشته امدادرسانی شد بالغ بر 22 هزار مورد بود که امسال به 28 هزار مورد افزایش پیدا کرده؛ از این تعداد 21.5 درون‌شهری بوده و طبق آماری دیگر نیمی از این حوادث مربوط به موتورسواران است.

راستین به امدادرسانی هوایی اشاره و عنوان کرد: اورژانس هوایی در سال 95 با 34 مورد عملیات 66 بیمار را به مراکز درمان انتقال داد، این آمار در سال گذشته به یک‌چهارم کاهش پیدا کرد و طی 8 مورد عملیات 17 بیمار را منتقل کردند؛ هزینه بالا، میزان سوخت کم و شعاع پروازی از دلایل کاهش مأموریت‌های پروازی است.

وی با بیان این که ورودی شرق از سمت طبس 480 کیلومتر و خروجی غرب از سمت علی گودرز 180 کیلومتر از مرکز استان فاصله دارد، خبر داد: مذاکراتی با وزارت بهداشت صورت گرفته تا 2 مدی کوپتر به استان اصفهان اختصاص پیدا کند.

مدی کوپترها، تحولی در امدادرسانی

رئیس مرکز اورژانس و فوریت های پزشکی استان اصفهان توضیح داد: مدی کوپترها، هلی کوپترهایی است که اختصاصاً برای اورژانس تهیه شده و امکانات درمانی لازم را در خود دارد؛ همچنین بر خلاف هلی کوپترهای موجود که نظامی هستند و در شب پرواز نمی‌کنند این قابلیت را دارد.

وی ادامه داد: البته پیش از اضافه شدن این مدی کوپترها نیاز به ایجاد بستری مناسب داریم چرا که در حال حاضر فقط یک پد فرود در بیمارستان الزهرا وجود دارد و بقیه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان قابلیت نشستن مدی کوپتر را ندارند.

پل هوایی امام خمینی و رینگ‌های شهری هیچ امکانی برای وسایل امدادرسانی ندارد

راستین در رابطه با مشکلات اورژانس تأکید کرد: درخواستمان از نهادهای مختلف این است که اگر فضای خالی در نقاطی از شهر دارند که نیاز به تأسیس پایگاه داریم این فضاها را به اورژانس اختصاص دهند، برای نمونه پل هوایی امام خمینی و رینگ‌های شهری هیچ امکانی برای وسایل امدادرسانی وجود ندارد.

رئیس مرکز اورژانس و فوریت های پزشکی استان اصفهان در پایان خاطر نشان کرد: برای فصل زمستان آمبولانس‌های ویژه‌ای برای کوهستان داریم همچنین دو پایگاه ثابت در فریدون‌شهر اما در بارش‌های شدید برف دسترسی به مناطقی از فریدون‌شهر قطع می‌شود که در این زمینه امداد هوایی و مدی کوپترها می‌تواند کمک کننده باشد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار