برجام، فصل مشترک دیدارهای نیویورکی روحانی

حسن روحانی که برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برد طی چند روز گذشته با برخی از روسای دیگر کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس دیدار و گفتگو کرد.

حسن روحانی که برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برد طی چند روز گذشته با برخی از روسای دیگر کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس دیدار و گفتگو کرد. روحانی در دیدار با «استفان لوون» نخست‌وزیر سوئد گفت: برجام فرصت مناسبی را برای گسترش روابط دو کشور فراهم کرده است که بهره‌گیری از این فرصت به نفع منافع دو ملت است. رئیس‌جمهوری همچنین بر اجرای توافقنامه‌های دو کشور برای توسعه بیش‌ازپیش همکاری‌ها تأکید کرد و اظهار داشت: برای توسعه روابط اقتصادی، نیازمند روابط بانکی بهتر هستیم و امیدوارم با توسعه مناسبات بانکی، شاهد تحول بهتر در مناسبات اقتصادی و سایر بخش‌ها ازجمله مناسبات علمی، دانشگاهی و فناوری‌های پیشرفته باشیم. روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از مواضع مستحکم اتحادیه اروپا و ازجمله سوئد در ارتباط با برجام اظهار داشت: مواضع دولت جدید آمریکا مناسب این توافق مهم بین‌المللی نیست. برجام توافقی است که آن را برای امنیت و ثبات منطقه و جهان مفید می‌دانیم و به زیان هیچ‌کسی نخواهد بود و امیدوارم با همکاری طرفین، این توافق به‌خوبی تداوم یابد. رئیس‌جمهوری بابیان اینکه ما به توافقات خود در برجام پایبند هستیم و بارها آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز این موضوع را تأیید کرده است و طرف مقابل نیز باید به تعهداتش پایبند باشد، گفت: نهادی که باید بر اجرای برجام نظارت کند صرفاً آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و به‌رغم اینکه آژانس پیوسته پایبندی ایران را تأیید می‌کند، برخی مقام‌های آمریکایی مدعی می‌شوند که برخی بندها به‌خوبی اجرانشده است و این‌گونه اظهارات تأثیرات منفی دارد. نخست‌وزیر سوئد نیز در این دیدار که در محل اقامت رئیس‌جمهوری در نیویورک انجام شد، خواهان اجرای سریع‌تر تمامی توافقات میان دو کشور شد و گفت: اطمینان می‌دهم که هیچ محدودیتی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور وجود ندارد و ما از رفع مشکلات بانکی حمایت می‌کنیم. استفان لوون همچنین با تأکید بر اینکه برجام نباید تضعیف شود، بر ضرورت اجرای کامل برجام و لغو محدودیت‌ها برای تجارت با ایران تأکید کرد .

نباید اجازه داد دستاوردهای برجام تضعیف شود

روحانی همچنین در دیدار با «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه گفت: از حضور سرمایه‌گذاران فرانسوی برای همکاری‌های مشترک در بخش‌های مختلف در ایران حمایت می‌کنیم. رئیس‌جمهور همچنین بابیان اینکه نباید اجازه داد دستاوردهای برجام تضعیف شود و همه طرفین باید علاوه بر پایبندی، سایر اعضا را به اجرای کامل تعهدات خود یادآور شوند، اظهار داشت: برجام حاوی این پیام بود که مسائل پیچیده بین‌المللی را می‌توان از طریق گفت‌وگو و در چارچوب رویکرد برد - برد حل‌وفصل کرد و هر آسیبی به آن می‌تواند انتقال‌دهنده این پیام خطرناک به جهان باشد که دیپلماسی قادر به رفع مشکلات نیست.‌رئیس‌جمهور همچنین همکاری‌های مشترک ایران و فرانسه درزمینهٔ مسائل منطقه‌ای و به‌ویژه مبارزه با تروریسم را ضروری خواند و با تأکید بر نقش این همکاری‌ها در حل‌وفصل مسائل منطقه‌ای، گفت: ایران در حال مبارزه با تروریسم در منطقه است و در همین ارتباط مستشاران نظامی ما به درخواست دولت‌های رسمی عراق و سوریه در این کشورها حضور دارند. رئیس‌جمهور فرانسه نیز در این دیدار با تأکید بر عزم کشورش برای گسترش و تعمیق روابط با تهران گفت: دوره پسابرجام فرصت مناسبی برای گسترش همکاری‌های مشترک ایجاد کرده و پاریس به برجام متعهد است و از آن حمایت می‌کند. امانوئل مکرون تأکید کرد: فرانسه خواستار اجرای کامل برجام است و هرگونه مذاکره مجدد درباره آن را بی‌معنا می‌داند.


هیچ کشوری از سرمایه گذاری در ایران پشیمان نیست

رئیس‌جمهور همچنین در دیدار با همتای اتریشی خود گفت: فرصت‌های فراوان سرمایه‌گذاری در ایران ازجمله در حوزه انرژی، راه و راه‌آهن، بانک و بیمه، گردشگری، تحقیقات و فناوری برای اروپا وجود دارد. وی اظهار داشت: هر حرکت اقتصادی نیازمند محیط مناسب است و در طول سال‌های گذشته هیچ کشور و شرکتی که با ایران کار و یا در کشورمان سرمایه‌گذاری کرده، پشیمان نیست. روحانی همچنین به نقش برجام در توسعه همکاری‌های مشترک اشاره و تصریح کرد: اجرای کامل توافق برجام به نفع اتحادیه اروپا و منطقه است؛ لذا ضرورت دارد اتحادیه اروپا تلاش‌ها و نقش‌آفرینی خود را در این زمینه همسو با منافع خود و شرکت‌های اروپایی، افزایش دهد. «آلکساندر فان در بلن» رئیس‌جمهور اتریش نیز در این دیدار به آمارهای امیدوارکننده در ارتباط با اقتصاد ایران در عرصه جهانی اشاره کرد و افزود: این آمارها بسیار امیدوارکننده است و شرکت‌های اروپایی و اتریشی را بیش‌ازپیش برای مشارکت در بازار ایران تشویق می‌کند


برجام می‌تواند الگوی خوبی برای صلح و ثبات در جهان باشد

حسن روحانی همچنین در دیدار با «آنتونی گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد تأکید کرد که مسئولیت دبیر کل سازمان ملل در حمایت از برجام در برابر آن‌هایی که خلاف تعهدات گام برمی‌دارند بسیار بااهمیت است. وی ضمن اعلام آمادگی ایران برای تقویت همکاری خود با این سازمان جهت حل‌وفصل مشکلات منطقه‌ای تأکید کرد: برجام می‌تواند الگوی خوبی برای صلح و ثبات در منطقه و جهان باشد و مسئولیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دبیر کل سازمان ملل در حمایت و تقویت برجام به‌ویژه در برابر آن‌هایی که خلاف تعهدات گام برمی‌دارند، بسیار بااهمیت است. رئیس‌جمهور در ادامه در خصوص تروریسم به‌عنوان یک معضل جهانی و ضرورت تقویت همکاری همگانی برای مبارزه با این معضل، گفت: ایران علیه تروریسم اقدامات ارزشمندی در منطقه انجام داده است. باید برای حل مشکلات منطقه به دنبال راه‌حل‌های سیاسی بود و ما با کشورهای دوست همانند ترکیه و روسیه در حال پیشبرد روند مذاکرات آستانه هستیم. دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در این دیدار به‌ضرورت اجرای کامل و دقیق برجام از سوی همه طرف‌ها اشاره کرد و گفت: حقیقت این است که جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود در قبال برجام عمل کرده است. برجام گام مهمی در تقویت صلح است و معتقدم همه باید از آن حفاظت کنند. آنتونیو گوترش با اشاره به شرایط کنونی سوریه و یمن اظهار داشت: سازمان ملل خواهان همکاری بسیار نزدیک با ایران برای حل‌وفصل سیاسی مشکلات در کشورها است.


خروج از برجام هزینه بسیار سنگینی برای آمریکا دارد

روحانی در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل دیداری هم با رئیس‌جمهور بولیوی داشت. وی در دیدار با «اوو مورالس» روابط ایران و بولیوی را صمیمانه و رو به توسعه خواند و تأکید کرد که اراده ما تقویت روزبه‌روز روابط دو کشور در همه عرصه‌ها است و شرکت‌های بزرگ ایرانی برای صدور خدمات فنی و مهندسی و گسترش فعالیت‌های خود در بولیوی جهت پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای این کشور، آمادگی دارند. رئیس‌جمهور با ابراز امیدواری از برگزاری سریع‌تر چهارمین کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و بولیوی باهدف بررسی طرح‌های همکاری دو کشور، گفت: ایران و بولیوی به‌عنوان دو کشور با ذخایر عظیم گازی در خاورمیانه و آمریکای لاتین می‌توانند همکاری‌های خود را در این عرصه نیز گسترش دهند. رئیس‌جمهور بولیوی نیز در این دیدار از ایران به‌عنوان یک کشور دوست نام برد و تأکید کرد: بولیوی مصمم به توسعه و تعمیق همکاری‌های خود با جمهوری اسلامی ایران در همه عرصه‌ها است. اوو مورالس با تکرار دعوت خود از دکتر روحانی برای شرکت در اجلاس سران کشورهای تولیدکننده گاز در کشورش گفت: حضور شما در اجلاس اوپک گازی، حاوی این پیام بسیار مهم خواهد بود که دوستان مستقل در کنار هم هستند و نیز نشانگر تقویت همکاری‌های تنگاتنگ ایران و بولیوی است. گفتنی است روحانی در این سفر در مصاحبه‌ای با شبکه سی ان ان در دفاع از برجام گفت: برجام یک تعهد چندجانبه بین‌المللی و مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل است. خروج از این تعهد هزینه بسیار سنگینی برای آمریکا خواهد داشت. فکر نمی‌کنم آمریکایی‌ها این هزینه سنگین را تحمل بکنند، برای یک کاری که کاملاً برای آن‌ها بی‌خاصیت خواهد بود. خروج آن‌ها از برجام هیچ خاصیتی برای آن‌ها ندارد اما درعین‌حال اعتماد جهانی را نسبت به آمریکا به‌طورکلی از بین خواهد برد.وی افزود: اگر آمریکا از برجام خارج شود ایران عکس‌العمل لازم را نشان خواهد داد. چون نمی‌شود آمریکا از یک تعهدی خارج شود و طرف مقابل بخواهد در همان وضعیت اجرای تعهد خودش باقی بماند؛ بنابراین یک‌طرف برجام ایجاد اعتماد جهانی است و طرف دیگر برداشته شدن تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی. این تعادل همیشه باید حفظ شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار